۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۴۴۴۰۸۱
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:

استراتژی واحد در عرصه فرهنگ نداریم

سعیدی گفت: صرف تعدد نهادهای فرهنگی اشکالی ندارد، حُسن محسوب می‌شود و نوعی فرصت است؛ اما مشکل اصلی این است که استراتژی واحد وجود ندارد.
محمداسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز در مجلس

محمداسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با اشاره به این‌که وضعیت فرهنگی جامعه با توجه به پروژه نفوذ دشمن چندان مطلوب نیست، اظهار داشت: مشکلات و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه به قدری عمیق شده که مقام معظم رهبری از آن به‌عنوان «ولنگاری فرهنگی» نام برده‌اند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تعدد مراکز تصمیم‌گیری در حوزه فرهنگی را یکی دلایل عدم وحدت رویه در مسائل فرهنگی در کشور دانست و گفت: ضروری است انسجام در مباحث خرد و کلان فرهنگی به‌وجود آید. صرف تعدد نهادهای فرهنگی اشکالی ندارد، حُسن محسوب می‌شود و نوعی فرصت است؛ اما مشکل اصلی این است که استراتژی واحد وجود ندارد.
وی ادامه داد: مسأله مهندسی فرهنگی که رهبر معظم انقلاب سال‌ها پیش بر آن تأکید داشته‌اند، در عمل وجود ندارد، طرح‌های جامعی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شده است، اما هنوز اجرا نشده است، اگر مهندسی فرهنگی داریم، چرا کسی اجرا نمی‌کند؟ باید خطوط قرمز و اهداف در حوزه فرهنگ و هنر را مشخص کنیم تا همه در یک راستا قدم بردارند.
سعیدی با بیان این‌که «هالیوود» برای خود دستورالعمل دارد و می‌داند برای ایران، خاورمیانه، عربستان و سایر نقاط جهان چه چیزی را تولید و افکار عمومی را مدیریت کند، گفت: ولنگاری یعنی روزنامه‌نگار، هنرمند، تهیه‌کننده، تولیدکننده لباس، ساختمان‌ساز وغیره دستورالعمل و چارچوب و قانون نداشته باشد و هرکس به سمتی که دوست دارد می‌رود.
وی با بیان این‌که پروژه‌های عمرانی پیوست فرهنگی ندارند، تصریح کرد: متأسفانه فرهنگ را به حال خود رها کرده‌ایم، این در حالی است که توجه به فرهنگ لازمه بهبود وضعیت اقتصادی جامعه است، از طرفی هم ناظر بر امورات فرهنگی نداریم و در نهایت شاهد آن هستیم که ولنگاری در عرصه های فرهنگی به وجود می آید.
نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان این‌که هجمه‌ سنگین فرهنگی از سوی دشمن در طول سالیان متمادی آغاز شده است، گفت: دشمنان با یک برنامه عمیق و از ابتدای پیروزی انقلاب که متوجه شدند انقلاب ما فرهنگی است و عمق استراتژیک اعتقادی دارد، بنابراین برای آن برنامه‌ریزی کردند تا دنباله‌های این انقلاب را قطع کنند.
وی ادامه داد: نباید ساده اندیش باشیم، برخی می‌گویند که ببینید ترکیه چه کرده، همان کار را انجام دهید، ما در معرض هجوم هستیم، ما دشمن نتراشیده‌ایم، دشمن به‌دنبال نابود کردن ماست، فقط در حوزه پدافند غیرعامل، حملاتی علیه ایران وجود دارد که هر روز گسترده‌تر می‌شود، کشورهای دیگر شرایط متفاوتی دارند؛ هجوم سازمان یافته فرهنگی و اقتصادی شکل گرفته است.
سعیدی خاطرنشان کرد: جامعه در حال تحول از سنتی به مدرن و پست مدرن است، سرعت تحولات به‌حدی است که در بسیاری از موارد، متولیان فرهنگی عقب می‌مانند. با شکستن مرزهای دانش، شاهد تحول در عرصه‌های مختلف هستیم و تحولات بسیار سریع است و اثر خود را می‌گذارد. در تحولات جامعه، اگر دستگاه‌ها غافل شوند، آسیب‌های بسیار سختی را خواهیم دید./935/ت302/ج

 

ارسال نظرات