۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۶
کد خبر: ۴۴۳۶۳۴
استاد حوزه و دانشگاه تبیین کرد؛

راه های نفوذ شیطان به روح بشریت

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که باید مراقب بود تا مبادا شیطان به سوی انسانها بیاید و آنان را فریب دهد، گفت: شیطان به سراغ کسانی می آید که از خداوند فاصله گرفته و حق را نمی پذیرند و برخی روشها و رفتار منحرفان را توصیف می کنند.
عدالتیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی عدالتیان، استاد حوزه و دانشگاه، عصر جمعه در تالار نور مشهد در ادامه تفسیر سوره اعراف با اشاره به آیات 27 تا 29 از این سوره گفت:  در این سوره خداوند متعال پس از اشاره به ماجرای حضرت آدم و امتحان او در پیشگاه خداوند متعال، خطاب به فرزندانش نکاتی را می گوید.

وی ادامه داد: در این سوره به انگیزه بهره گیری از لباس که شامل حفظ عفت و دوری از هوسرانی، زینت و حفظ بدن از دما بود اشاره کوتاهی شد، همین لباس انگیزه های منفی زیادی را نیز ایجاد می کند و آنانی که پی به هدف از لباس نبرده اند آن را وسیله ای برای سوء استفاده شیطان می دانند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که باید مراقب بود تا مبادا شیطان به سوی انسانها بیاید و آنان را فریب دهد، تصریح کرد: خداوند متعال می گوید مراقب باشید زیرا شیطان با فریبکاری خود پدر و مادر شما را از بهشت بیرون راند تا زشتی ها را بنمایاند.

وی با بیان این که شیطان و قبیله او شما را می بینند اما شما آن ها را نظاره نمی کنید، خاطر نشان کرد:  با این شرایط این جریان سخت و پیچیده می شود زیرا که انسان دشمن را نمی بیند و بدون آمادگی حرکت می کند؛ هرگاه بشر این سخن را می شنود، ترس به دل او می آید.

حجت الاسلام عدالتیان افزود: خداوند در ادامه می گوید شیطان به سراغ کسانی می آید که ازخداوند فاصله گرفته و حق را نمی پذیرند و برخی روشها و رفتار منحرفین را توصیف میکنند، همچنین عده ای نیز در زمره انسان های شیطان صفت قرار گرفتند زیرا وقتی عمل زشتی انجام دادند آن را توجیه می کنند و به دروغ این خطا را به خدا نسبت می دهند.

این استادحوزه و دانشگاه با بیان این که خداوند در پاسخ به پیامبر می گوید به مردم بگو خداوند متعال هرگز به زشتیها امر نمی کند بلکه به زیبایی ها دستور می دهد، گفت: عده ای هر خطا و اشتباهی را بدون دلیل، مدرک و آگاهی به خداوند منتسب می کنند.

وی با بیان اینکه خداوند همواره به عدل، عدالت و قسط امر می کند، خاطر نشان کرد: خداوند به دست پربرکت امام مهدی(عج) زمین را پر از قسط و عدل می کند همانگونه که  همه عالم و هستی را بر مبنای قسط، شرع وعدل پایه گذاری کرده است.  

حجت الاسلام عدالتیان با بیان که عدالت را هم در عالم تکوین و هم شرع داریم، بیان کرد: ساختمان وجودی هر انسانی عادلانه است و نمی شود بی عدالتی در ساختار هستی رواج پیدا کند، در حقیقت هستی برپایه عدل و عدالت بنا شده و دنیا و آخرت عالم تشریع قوانین الهی است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که حقوق زن و مرد و احکام عبادی، سیاسی همه برپایه عدالت الهی بنا شده است، یادآور شد: قسط رعایت عدالت در ارتباط با دیگران شمرده می شود و خداوند متعال نیز دستور به قسط و رعایت عدالت داده است.

وی عدالت را بر مبنای برخی از رساله مراجع اینگونه خواند که انسان گناه کبیره مرتکب نشود و اگر گناهی نیز پیش آمد توبه کند، یعنی در مجموع بنای بر گناه نداشته باشد و این نظر برخی مراجع محسوب می شود، در حقیقت ظن نا به جا گناه تلقی می شود.

حجت الاسلام عدالتیان با بیان که خداوند بر پایه عدالت نه گناه و فحشا رفتار می کند، اظهار کرد: وقتی بشر مال مردم را در ملک خودشان  قرار می دهند نوعی بی عدالتی مرتکب شده اند، در حقیقت باید بدانیم فحشا خلاف عدالت است و نگاه و نیتمان باید به سوی خدا باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که در هر عبادتگاهی نباید هدفی جز خداوند متعال داشت، تاکید کرد:  درهر شرایطی باید خالصانه خدا را بخوانید و دینداری را برای او قرار داد.

وی به عنوان به اولین درس این آیات به چندین ویژگی شیطان  اشاره و تصریح کرد: خداوند خطاب به فرزندان آدم نکاتی از شیطان را مطرح کرده است؛ اولین ویژگی این است که او همواره در کمین انسانها بوده و می گوید فرزندان آدم مراقب باشید تا شیطان شما را فریب ندهد.

حجت الاسلام عدالتیان همواره شیطان را در درون انسانها خواند و گفت: شیطان از هیچ کاری دست بردار نیست و همانطور گه پدر و مادر شما را از بهشت راند شما را نیز به ذلت و خواری می کشاند،  خداوند نیز می فرماید فرندان آدم به خودتان مغرور نشوید.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که شیطان همواره به دنبال ترویج  زشتی ها و مفاسد اخلاقی است، یادآور شد: او می خواهد چهره انسان را زشت کند زیرا که انسان در نظر خداوندچهره معصومی دارد و شیطان با وسوسه انسان را پیش دیگران رو سیاه می کند.

وی با بیان این که غفلت ما ناشی از این است که او را نمی بینیم، تاکید کرد: همانگونه که بشر در امور اعتقادی باید حساس باشد مراقب باشید تا شیطان شما را فریب ندهد، مومنین باید با یکدیگر همراه بوده و هر چه انسان از ارزش های ایمانی فاصله بگیرد شیطان به او نزدیک تر می شود.

حجت الاسلام عدالتیان با بیان این که دوری و نزدیکی از شیطان به عملکرد انسان در حیاتش وابسته است، ابراز کرد: عده ای عمدا از حق و حقیقت سرباز می زنند و شیطان علاقه به اینگونه رفتار ها دارد، در حقیقت عمل روزانه ما در شیطان جاذبه یا دافعه ایجاد می کند و باید کاری کنیم تا شیطان ناامید و مایوس شود و دست از طمع بردارد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که یکی از راه های فریب شیطان نافرمانی از خدا است و نباید نافرمانی از خداوند را توجیه کرد، گفت: عده ای گناه را انجام می دهند و می گویند چون پیشینیان اینطور بودند ما نیز باید اینطور باشیم همانگونه که عده ای خطا کرده و آن را توجیه می کنند.

وی با بیان این که ما نباید اشتباه کنیم و هر کس خطا ها را توجیه کند شیطان بر او مسلط می شود، تصریح کرد: نافرمانی از خداوند را نباید توجیه کرد زیرا که شیطان می خواهد تا روح ما را آرام کند که احساس گناه و پشیمنانی نکنیم؛ اهم زشتی ها این  است که به دلخواه خود عده ای را عبادت کنیم.

حجت الاسلام عدالتیان با بیان این که عده ای اعمال شنیع خود را به دستور خداوند می خوانند، خاطر نشان کرد: وقتی خداوند حجت خود را با دلیلی روشن بیان می کند، اگر بشر به دنبال عده ای بیافتند این بالاترین زشتی است و بنابراین توجیه گناه از راه های نافرمانی از شیطان است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که اگر سنت پیشینیان خلاف عقل و شرع باشد، آن را نباید اطاعت کرد، یادآور شد: عده ای وقتی گناه می کنند و زشتی انجام می دهند می گویند پدران ما این چنین بودند، در قران کریم نسبت به رفتار پیشینیان دوگونه برخورد شده است.

وی افزود: حضرت یوسف(ع) می فرماید که من بر دین آباء خودم هستم، عد ای می گویند پدران ما بت پرست بودند و خداوند آنان را مذمت می کند زیرا که تبعیت از سنت پیشینیان باید با نگاه سالم باشد و تبعیت به خودی خود حالت خنثی دارد که باید ببینم آیا آن را عقل و شرع تایید می کنند.

حجت الاسلام عدالتیان با بیان این که دید و بازدیدها و رسوم از سنت های حسنه ای هستند که باید آن را ادامه داد، بیان کرد: همراه با تداوم سنت های حسنه از سنت های ناشایستی چون مهریه های سنگین نیز باید فاصله گرفت و نسبت دادن هر عنوانی به خداوند باید از روی علم و آگاهی و مطابق با دین و شرع باشد و اگر در نسبت به خدا و دین، مدرک و سند مطالبه کنیم به بی راهه نمی رویم.

این استاد حوزه و دانشگاه یکی از درس های آیه 29 سوره اعراف را رعایت عدالت در همه امور دانست و گفت: خداوند همواره به قسط و عدل امر می کند، بنابراین در همه امور باید رعایت عدالت را دنبال کرد؛ امام سجاد(ع) نیز در صحیفه سجادیه از خداوند می خواهد تا زینت های متقین را به او دهد که یکی از این ها رعایت عدل و قسط است.

وی مسجد را مکان ویژه عبادت خواند و یادآور شد: عبادت معنای عام و گسترده ای دارد که اگر مساجد آباد شوند، آثار و برکات گسترده ای به دنبال دارد؛ مسجد می تواند مرکز تلاوت قرآن و آموزش نسبت به خانواده و مرکز رفع شبهات و تثبیت ارزش ها باشد؛ عبادت خالصانه نیز یک ضرورت برای روح انسان است بنابراین باید به عبادت خالص و صادقانه نگاه کرد./864/201/ب2

ارسال نظرات