۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۴۴۱۴۳۷
آیت‌الله نعیم ‌آبادی:

حضور طلاب در مناطق و روستاهای محروم نیازمند تأمین امکانات است

امام جمعه بندرعباس گفت: حضور طلاب در مناطق و روستاهای محروم سبب ارتقا و رشد فرهنگ دینی مردم منطقه می شود، بنابراین باید برای ایجاد انگیزه حضور طلاب در این مناطق به لحاظ مادی حمایت شوند.
امام جمعه بندرعباس

آیت الله غلامعلی نعیم آبادی امام جمعه بندرعباس در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، وجود عناصر علمی و اساتید مجرب و توانمند در تربیت طلاب با درجات بالای علمی در حوزه‌های علمیه را امری ضروری تلقی کرد و گفت: با مشاهده تاریخ علم، در می‌یابیم که حتی دانشگاه‌های بزرگ مطرح در دنیا نیز کار خود را به صورت محدود اما با بهره‌گیری از حضور اساتید مجرب در راستای ارتقای کیفیت علمی دنبال می‌کنند.

 

وی با اشاره به نقش ارتقای سطح آموزشی حوزه‌های علمیه در ارتقای سطح فرهنگ دینی مناطق محروم افزود: اشکالی که امروزه بر حوزه‌های علمیه وارد شده این است که نیروهای حوزوی به سطحی که می‌رسند به قم هجرت کرده و دیگر بازنمی‌گردند که این امر از اشکالات جدی است.

 

امام جمعه بندرعباس با بیان اینکه هجرت طلاب به قم از عوامل مختلفی نشأت گرفته است، تصریح‌ کرد: کمبود و یا نبود اساتید مجرب برای تربیت طلاب در سطح ملا در حوزه‌های علمیه شهرستانها از مهم ترین این عوامل است.

 

آیت الله نعیم آبادی ادامه داد: علیرغم اینکه بازگشت روحانیان بعد از فراگیری علوم به محل و یا روستای خود وظیفه اولیه طلاب است اما پس از رفتن به قم دیگر به فکر بازگشت نیستند و در قم متمرکز می شوند.

 

نماینده ولی فقیه در هرمزگان بر تقویت علمی و آموزشی حوزه‌ها با هدف جذب طلاب و جلوگیری از هجرت آنان به قم تاکید کرد و گفت: تفاوت امکانات مادی قم با دیگر استانها نیز یکی دیگر از عوامل عدم هجرت طلاب از قم بوده و مقایسه شهریه یک طلبه در قم و بندرعباس گویای این مهم است.

 

وی اضافه کرد: اگر برای حضور در حوزه‌های استانی امتیازاتی قائل نشوند باید تفاوت نیز قائل نشوند چرا که این کار سبب نارضایتی طلاب شده و هجرت طلاب به قم را در پی دارد بنابراین باید حوزه های علمیه استانها نیز به امکانات حوزه علمیه قم مجهز شوند.

 

وی بر تامین نیازهای حوزه علمیه شهرستانها همانند حوزه علمیه قم تاکید کرد و گفت: تحقق این امر مهم سبب می شود تا حوزه‌های علمیه رسالت خود را در زمینه ارتقای سطح علمی و آموزشی طلاب به نحو احسن انجام دهند.

 

امام جمعه بندرعباس ابراز داشت: حضور طلاب در مناطق و روستاهای محروم سبب ارتقا و رشد فرهنگ دینی مردم منطقه می شود و باید برای ایجاد انگیزه حضور طلاب در این مناطق به لحاظ مادی حمایت شوند.

 

آیت الله نعیم آبادی با اشاره به نقش همکاری و حمایت علمای بلاد در حل مشکلات حوزه‌های علمیه، حضور و حمایت این قشر تاثیرگذار در حوزه‌های علمیه را کم رنگ خواند و تصریح‌ کرد: عدم این مهم، به عوامل مختلفی بستگی دارد و گاها ممکن است ضعف از حوزه‌های علمیه بوده که تا کنون از علمای بلاد درخواست همکاری نداشته اند و یا خود علما مقصرند که باید بررسی و رفع شود./302/851/ب1

ارسال نظرات