۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۴۴۱۴۲۴
حجت الاسلام والمسلمین واعظ موسوی:

مدیریت حوزه با هیچ اشتغال دیگری قابل جمع نیست

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که مدیریت حوزه علمیه با هیچ اشتغال دیگری قابل جمع نیست، گفت: مسلما اشتغال به هر کاری دیگری در کنار مدیریت حوزه توان لازم را از مدیر خواهد گرفت و او را از انجام فعالیت های لازم و تأثیرگذاری مناسب باز خواهد داشت.
حجت الاسلام والمسلمین واعظ موسوی حجت الاسلام والمسلمین واعظ موسوی

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد واعظ موسوی رییس انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اولویت های مدیر جدید حوزه گفت: حوزه های علمیه سراسر کشور به ویژه حوزه قم که شاید به اندازه تمامی حوزه های علمیه پتانسیل دارد ماه اخیر شاهد تغییری در مدیریت شد و یکی از خادمان این حوزه سنگر خدمت را به خادم دیگری سپرد.

 

وی افزود: آیت الله حسینی بوشهری سالیان متمادی اداره حوزه های علمیه را از قبل از ساختار جدید بر عهده داشتند و پس از تحولاتی که در ساختار اداری حوزه در زمان آیت الله مقتدایی انجام شده بود دوباره سکان هدایت حوزه ها را بر دوش گرفتند و اکنون این وظیفه را به آیت الله اعرافی واگذار کردند.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که حوزه های علمیه که متشکل از ده ها هزار فرهیخته و انسان های تکلیف محور و وظیفه شناس است اقیانوس بی کرانی از توانمندی ها و استعدادهایی که در کشور وجود دارد است، اظهار داشت: اداره چنین مجموعه از نظر توانمندی و صرف وقت و انرژی اگر بیشتر از اداره یک کشور نباشد کمتر نیست.

 

وی ادامه داد: بنابراین باید نگاه کلان دقیق و مدیریتی و اجرایی به جایگاه مدیریت شود تا قدم های بزرگی برای اصلاح امور در حوزه مقدسه برداشته شود، مدیر حوزه های علمیه باید از شاخص هایی برخوردار باشد که بسیاری از این شاخص ها در مدیریت فعلی وجود دارد اما نیاز به تقویت و کمک دیگران نیز هست.

 

حجت الاسلام والمسلمین واعظ موسوی ابراز داشت: کسی که درصدد خدمتگزاری در حوزه های علمیه است باید از متن حوزه برخاسته و با قوانین حاکم بر حوزه که غالبا قوانین نا نوشته ای است با تمام وجود آشنا بوده و علاقه مند باشد، مدیر حوزه خود را از ارتباط بادیگران، گرفتن مشورت و بهره گیری از نظرات افراد نباید مستغنی بداند.

 

وی عنوان کرد: قله های رفیع حوزه های علمیه یعنی رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید و اساتید برجسته به عنوان مشاورانی امین و قابل اعتماد باید مورد توجه مدیر حوزه های علمیه باشد، نمی توان در ارزیابی موفقیت های مدیران که تاکنون سکان هدایت حوزه های علمیه را بر عهده داشتند ارتباط تنگاتنگ آن ها را با مراجع، اساتید و متن حوزه نادیده گرفت.

 

نماینده سابق خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: قطعا هرچه این ارتباط بیشتر و وسیع تر باشد در تحلیل جایگاه مدیر و دادن امتیاز مناسب با فراغ بال و امتیاز بالایی به کارکرد آن مدیر نگاه می شود، به دلیل گستردگی فعالیت های حوزه ها و رشته های گوناگون حوزوی که حوز علمیه متولی آن ها است نه فقط ایران اسلامی بلکه جهان اسلام چشم به حوزه های علمیه به ویژه مرکزیت حوزه تشیع که در قم قرار دارد دوخته است.

 

وی اضافه کرد: با یک دست بیش از یک هندوانه را نمی شود بلند کرد، یک متولی امور حوزوی با وسعت و گستردگی بسیار نمی تواند در کنار مدیریت حوزه مسؤولیت های گوناگونی را بپذیرد و وقت خود را تقسیم کرده و مقداری از وقت خود را برای حوزه بگذارد؛ مع الاسف گاهی اصل برای یک مدیر کارهای دیگر می شود و در کنار آن به مدیریت حوزه می پردازد، چنین کاری جز به تحلیل بردن نیروها و توان های حوزوی نتیجه دیگری نخواهد داشت.

 

رییس انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه قم با بیان این که واقعا تمام وقت مدیران حوزه باید مصروف امور حوزه علمیه شود، گفت: تا حد امکان از پذیرفتن مسؤولیت های دیگر هرچند علی الظاهر وقت کمتری می گیرد باید پرهیز شود.

 

وی افزود: اگر قرار باشد مدیر یک حوزه حتی در شهرستان نه در بحث کلان حوزوی روزی چند تدریس داشته و کارهای اجرایی متعددی همانند امام جماعت، امامت جمعه و در انجمن های گوناگونی حضور داشته باشد و هیأت امنایی موارد مختلفی را قبول کند قطعا نمی تواند وقت لازم را برای ایجاد تحولاتی که مد نظر رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید و حوزویان هست بگذارد و این مهم را به سرانجام برساند.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که مدیریت حوزه علمیه با هیچ اشتغال دیگری قابل جمع نیست، اظهار داشت: مسلما اشتغال به هر کاری دیگری در کنار مدیریت حوزه توان لازم را از مدیر خواهد گرفت و او را از انجام فعالیت های لازم و تأثیرگذاری مناسب باز خواهد داشت.

 

وی ادامه داد: بنابراین مدیریت حوزه همان گونه که توجه دارند باید تلاش مضاعف برای حفظ سنت های حسنه ای که در سالیان متمادی در حوزه شکل گرفته و تقویت آن ها همانند انتخاب آزاد درس ها و اساتید بدون فیلتر گذاری خاص برای اساتید و طلاب زمینه هایپیشرفت علمی و تشکیل کرسی های نظریه پردازی را ایجاد کنند تا حوزه علمیه به اوج پویایی برسد.

 

حجت الاسلام والمسلمین واعظ موسوی با بیان این که حوزه باید با واکاوی مسائل گوناگون افزون بر پاسخ به شبهات متعدد، گام های بلندی بردارد و پیشرو تر از آنچه شبهه افکنان تصور می کنند حرکت کند، ابراز داشت: حتی قبل از مطرح شدن شبهات باید پاسخ های مناسب داده شود.

 

وی عنوان کرد: در کتاب های علمی گوناگون حوزه می بینیم که محققان و مصنفان قبل از این که اشکالی وارد شود در قالب ان قلت ها اشکالات احتمالی را پیشاپیش مطرح کرده و مورد نقد و جواب قرار می دهند، حوزه های علمیه همواره باید در پیمودن راه تحقیق، آموزش، تربیت و تبلیغ از این رموز موفقیتی که علمای سلف داشتند به خوبی بهره گیری کنند.

 

رییس انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه خاطرنشان کرد: قطعا شخصیت پیشگام و پیشتاز حوزه های علمیه یعنی مدیریت حوزه در این عرصه باید چنین شاخصه هایی را داشته باشد؛ شاخصه های دیگری همانند ارتباط با بدنه حوزه، ارتباط با شهرستان ها، عدم تنیدن تار دور مدیریت و ارتباط با افراد و سازمان های خاص، داشتن اختیار تام در انتخاب مدیران ارشد، معاونان و برنامه ریزان باید مورد توجه مدیر و تصمیم گیران حوزه باشد.

 

وی در پایان تأکید کرد: همه حوزویان باید دست به دست هم دهند و از نظر فکری و فیزیکی کمک کنند تا این بار سنگین به بهترین نحو به مقصود و مقصد برسد./1323/ت302/ج

ارسال نظرات