۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۴۴۱۲۸۹
درس خارج ولایت فقیه آیت الله نوری همدانی/47

مقابله با ائمه و بدل سازی نشانه انحطاط جامعه اسلامی پس از پیامبر است

حضرت آیت الله نوری همدانی، حادثه عاشورا، قیام های مورد تایید ائمه برای ایستادگی در برابر ستم، بدل سازی دستگاه خلافت در برابر ائمه (ع) و سخت گیری بر شیعیان نشانه های معتبر تاریخی بر انحراف جامعه اسلامی از مسیر مورد تایید پیامبر خدا (ص) دانست.
درس خارج آیت الله نوری همدانی

به گزارش سرویس پیشخوان  خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وسائل، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی، از مراجع تقلید، صبح شنبه 26 دی 1394 در چهل و هفتمین جلسه درس خارج ولایت فقیه (کتاب البیع) در مسجد اعظم قم، با اشاره به شواهد تاریخی معتبر مبنی بر انحراف در جامعه اسلامی پس از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله گفت: یکی از دلائل شدت انحراف و عدم عملی شدن آموزه های اسلامی بعد از پیغمبر صلی الله علیه و آله حوادث و شواهد تاریخی معتبر می باشد که امروز به چند مورد از آنها اشاره می کنیم.

 

وی شاهد اول را بروز حادثه عاشورا خواند و افزود: هنگام وقوع عاشورا، زمان زیادی از رحلت پیغمبر صلی الله علیه و آله نگذشته بوده اما مردم نسبت به امام حسین علیه السلام بی تفاوت بودند و ایشان را یاری نکردند تا اینکه بالاخره در کربلا با آن وضعیت به شهادت رسیدند.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم، شاهد دوم انحرافات جامعه اسلام در زمان پس از پیامبر را، بروز قیام های مورد تایید ائمه برای ایستادگی در برابر انحرافات آن زمان دانست و گفت: سادات و علویین در مقابل بنی امیه و بنی عباس قیام کرده اند و قیام های آنها نوعاً مورد تأیید ائمه علیهم السلام بوده است. این قیام ها دلیل بر آن است که انحرافات شدیدی بعد از پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله در میان مسلمانان بوجود آمده است.

 

وی شاهد سوم را بدل سازی دستگاه خلافت در برابر ائمه برشمرد و ادامه داد: خلفای جور که خلافت و حکومت ائمه علیهم السلام را غصب کردند برای خودشان قاضی های درباری مثل شریح و محدثین درباری مثل ابو هریره ساختند و با زیرکی بدل سازی کردند و مردم را فریب دادند.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی سخت گیری بر پیروان اهل بیت علیه السلام را دلیل چهارم انحراف جامعه صدر اسلام خواند و بیان داشت: مثلا هارون الرشید در یک شب 75 نفر از سادات و علما را کشت.

 

مشروح این جلسه درس خارج ایشان را می توانید در ذیل ملاحظه بفرمایید:

 

خلاصه مباحث گذشته

 

آیت الله طباطبائی اعلی الله مقامه در تفسیر المیزان در تفسیر آیه 200 از سوره آل عمران می نویسد در قران کریم آیات فراوانی داریم که امت اسلامی را در کمال قدرت و عزت و عظمت معرفی کرده است که اگر همان طور که قران فرموده، عمل می شد دنیای فعلی خیلی بهتر بود و قدرت و عظمت مسلمانان بیش از همه بود.

 

 می خواهیم بدانیم چرا اهداف عالیه ای که قران برای امت اسلام ترسیم و بیان کرده عملی و محقق نشده؟

 

تا کنون دو علت ضعف مسلمانان را اختلاف مذهبی و اختلاف در امر خلافت پس از رسول خدا صلی الله علیه و آله برشمردیم.

 

گفته شد که در مساله حکومت، اهل بیت علیهم السلام بر خلاف امر پیامبر خدا صلی الله علیه و آله کنار زده شدند و از حق خودشان محروم شدند.

 

البته ائمه معصوم علیهم السلام درباره غصب حق خود در امر خلافت، خاموش ننشستند و ضمن رعایت مصلحت وحدت امت اسلام، برای اتمام حجت، حقایق را تبیین می کردند و به مردم فرمودند که علت این عقب ماندگی ها و ضعف ها آن است که مارا کنار زده اند.

 

 

شواهد تاریخی معتبر مبنی بر انحراف در جامعه اسلامی پس از پیامبر

 

یکی از دلائل شدت انحراف و عدم عملی شدن آموزه های اسلامی بعد از پیغمبر صلی الله علیه و آله حوادث و شواهد تاریخی معتبر می باشد که امروز به چند مورد از آنها اشاره می کنیم.

 

شاهد اول. حادثه عاشورا

 

از جمله ی این شواهد تاریخی همان جریان کربلاء و عاشورا است که بسیار مهم می باشد. زیرا هنگام وقوع زمان زیادی از رحلت پیغمبر صلی الله علیه و آله نگذشته بوده اما مردم نسبت به حضرت بی تفاوت بودند و ایشان را یاری نکردند تا اینکه بالاخره در کربلا با آن وضعیت به شهادت رسیدند.

 

خب ما باید ببینیم بعد از پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله چه شد و چه انحرافات و جریاناتی بوجود آمد که چنین حوادثی بوقوع پیوست.

 

شاهد دوم. قیام های مورد تایید ائمه

 

کتابی به نام "مقاتل الطالبیین" داریم که در آن سرگذشت طالبیین یعنی سادات و علویین که در زمان های مختلف در مقابل بنی امیه و بنی عباس قیام کرده اند بیان شده است و قیام های آنها نوعاً مورد تأیید ائمه علیهم السلام بوده. مثل قیام زید بن علی بن الحسین علیهما السلام که مورد صحه امام صادق علیه السلام بوده و مثل قیام شهدای فخ و امثال ذلک که تمام این قیام ها دلیل بر آن است که انحرافات شدیدی بعد از پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله در میان مسلمانان بوجود آمده است.

آیت الله طباطبائی اعلی الله مقامه کتابی بنام "شیعه در اسلام" دارد که در بخشی از آن می ف

 

ماید خلفای جور خودشان را در ردیف پیغمبر صلی الله علیه و آله بلکه بالاتر از ایشان معرفی می کردند و بعد نمونه های فراوانی در این مورد ذکر کرده است، البته ما بعداً خواهیم گفت که علت سوم بوجود آمدن انحرافات و ضعف جامعه اسلامی، سستی خود مردم می باشد و ائمه علیهم السلام نیز همیشه اول مردم را مخاطب قرار داده اند.

 

شاهد سوم. بدل سازی

 

مسئله دیگری که بوجود آمده مسئله بدل سازی می باشد که بسیار مهم است و در همه زمان ها وجود دارد، معلوم است که اسلام مفسر و محدث و قاضی و فقیه و مفتی لازم دارد و خلفاء جوری که روی کار آمدند و خلافت و حکومت ائمه علیهم السلام را غصب کردند برای خودشان قاضی های درباری مثل شریح قاضی ها و محدثین درباری مثل ابو هریره ها ساختند.

 

با زیرکی بدل سازی کردند و مردم را فریب دادند. در کتاب عقاب الاعمال صدوق نیز در خبری نقل شده که پیغمبر صلی الله علیه و آله نیز فرمودند در آینده فقهائی خواهند آمد که شر خلق الله خواهند بود و فتنه هائی از آنها بوجود خواهد آمد و به سوی آنها بازخواهد گشت. البته اگر مردم بیدار و بصیر باشند متوجه چنین بدل سازی هائی خواهند شد اما در غیر این صورت فریب خواهند خورد. بنابراین مسئله بدل سازی بسیار مهم می باشد.

 

تصریح به نام ائمه در لوح حضرت فاطمه زهرا

 

کتابی داریم بنام عیون اخبار الرضا علیه السلام که یکی از کتابهای بسیار مهم شیخ صدوق می باشد، شیخ در زمان آل بویه می زیسته و چون آل بویه شیعه بودند آزادی های فراوانی برای شیعه و علماء شیعه بوجود آمد که در نتیجه موجب رشد شیعه شد، صاحب بن عباد نیز از وزراء آل بویه بوده که یک وزیر شیعه شجاع و شاعر و فقیه بوده و تنها وزیری است که قبرش در اصفهان زیارتگاه است، در اول کتاب عیون اخبار الرضا علیه السلام نوشته شده که صاحب بن عباد دو قصیده برای شیخ صدوق می فرستد و می گوید شنیده ام که شما می خواهید به زیارت امام رضا علیه السلام بروید ولی من توفیق زیارت حضرت را ندارم لذا این دوقصیده را در مدح امام رضا علیه السلام سرودم و برای شما فرستادم، شیخ صدوق نیز به احترام صاحب بن عباد کتاب عیون اخبار الرضا علیه السلام را نوشتند و برای او فرستادند تا اینکه در کتابخانه ایشان باشد.

 

مطالب زیادی در این کتاب ذکر شده مِن جمله لوح جابر بن عبدالله انصاری که در واقع مخصوص حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بوده و اسامی ائمه در آن ذکر شده بود.

 

جابر خدمت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها رسیده و آن لوح را دیده و از حضرت خواسته تا لوح را به او بدهد اما حضرت فرموده نمی توانم این را به کسی بدهم ولی می توانی آن را استنساخ کنی و جابر چنین کرد و نقل شده که بعدا امام باقر علیه السلام فرمودند پدرم به من گفت لوح فاطمه زهرا سلام الله علیها پیش من است و من می خواهم با لوح جابر تطبیق بدهم برو و یا جابر را بیاور یا ما نزد او برویم و بعد جابر فرمود من خدمت ایشان می رسم جابر آمد و لوحین را با هم تطبیق کردند و دیدند که دقیقا مثل هم است و حتی یک کلمه ای کم و زیاد ندارد.

 

شاهد چهارم. کشتار سادات و علما

 

عیون اخبار الرضا علیه السلام کتاب بسیار عالی و خوبی می باشد و حالا بنده این را می خواستم عرض کنم که در کتاب عیون اخبار الرضا علیه السلام جلد اول صفحه 108 و در "باب ذکر من قتله الرشید" یعنی باب ذکر افرادی که هارون الرشید از اولاد و اصحاب پیغمبر و اهل بیت علیهم السلام کشته است، در این باب ذکر شده هارون الرشید در یک شب 75 نفر از سادات و علماء را کشته بوده.

 

بالاخره بحث در این است که حوادث تاریخی که در کتب ذکر شده شاهد خوبی برای ما هستند تا ببینیم چطور شد جامعه اسلامی بعد از پیغمبر صلی الله علیه و آله از آن اهداف عالیه قرانی و اسلامی و نبوی که ترسیم شده بود منحرف شدند و دچار ضعف و انحطاط شدند./836/د102/ل

ارسال نظرات