۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۶
کد خبر: ۴۴۱۱۶۷
آیت‌الله سبحانی:

کافران به دلیل ترس از حساب‌ و کتاب قیامت را انکار می‌کنند

حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این‌که انسان موجود دارای دو بعد جسم و روح است، گفت: ماتریالیست‌ها انسان را تنها دارای بعد جسم می‌دانند و او را ماشینی تصور می‌کنند که بعد از مدتی فرسوده می‌شود و از کار می‌افتد.
سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حضرت آیت الله جعفر سبحانی، در مدرسه علمیه عالی نواب در سلسله جلسات بررسی مبانی فکری ابن تیمیه و وهابیت به موضوع توسل به ارواح مقدسه پرداخت و به عنوان روشن شدن مباحث به چند موضوع اشاره کرد و گفت: واقعیت انسان تنها بدن و جسم او نیست بلکه دارای روحی است که وظیفه آن تدبیر برای بدن است.

 

وی اضافه کرد: مرگ پایان زندگی نیست و روح حتی بعد از این‌که از بدن جدا شد باقی می‌ماند و جاودانه است، نکته بعد که باید به آن توجه کرد این است که میان ما و اهل برزخ ارتباطی وجود ندارد. اگر این موضوعات ثابت شوند دیگر توسل به ارواح و درخواست دعا از آن‌ها روشن می‌شود.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم، انسان را موجودی دو بعدی دانست و ابراز داشت: مادی‌گرایان و به اصطلاح غربی‌ها و ماتریالیست‌ها انسان را تنها دارای بعد جسم می‌دانند و او را ماشینی تصور می‌کنند. به نظر آن‌ها انسان بعد از مدتی به دلیل این‌که موجودی مکانیکی است، فرسوده می‌شود و از کار می‌افتد.

 

وی در ادامه به نگاه خداپرستان اشاره کرد و افزود: از طرف دیگر خداپرستان از گذشته تا امروز با دلیل‌های عقلی و نقلی انسان را دارای دو بعد، بدن و روح دانسته‌اند و گفته‌اند؛ حقیقت انسان بدن و جسم او نیست بلکه حقیقت انسان روح او است.

 

ریشه اشتباه‌های وهابیت اعتقاد نداشتن به دلایل عقلی است

حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این‌که ریشه اشتباه‌های وهابیت این است که به دلایل عقلی و فلسفی عقیده ندارند و فقط به دنبال دلایل نقلی هستند، اظهار داشت: برای اثبات این‌که انسان دارای دو بعد روح و جسم است از دو آیه استفاده می‌کنیم. آیه اول در سوره زمر ، آیه ۴۲ است و خدا در این آیه می‌فرماید؛ خداوند ارواح را به هنگام مرگ قبض می‌کند.

 

وی افزود: آیه دلالت دارد که انسان علاوه بر بدن دارای روح است و خدا در دو موقعیت این روح را می‌گیرد؛ اول، هنگام مرگ؛ دوم، هنگام خواب. خداوند در موقعیت اول روح را نگه می‌دارد اما در موقعیت دوم آن را برمی‌گرداند. بنابراین علاوه بر بدن روح نیز وجود دارد در غیر این صورت گرفتن جان انسان‌ها در دو حالت چه معنایی دارد.

 

کافران به دلیل ترس از حساب‌ و کتاب قیامت را انکار می‌کنند

این مرجع تقلید درباره آیه دوم اینچنین استدلال آورد: سوره سجده، آیات ۱۰ و ۱۱ شامل آیه‌ای است که استدلال برای دو بعدی بودن انسان است. در ابتدای آیه گفته کافران نقل می‌شود که می‌گویند؛ آنگاه که ما در زمین گم شدیم آیا می‌توانیم آفرینش جدیدی داشته باشیم. قرآن به این اندیشه دو پاسخ می‌دهد.

 

وی ابراز داشت: خداوند می‌فرماید؛ اگر کافرها آفرینش جدید را انکار می‌کنند به این دلیل است که از اعتقاد به روز قیامت و روح فرار می‌کنند و اگر روز قیامت و حساب‌رسی در کار نبود آن‌ها نیز انکار نمی‌کردند. پاسخ دیگر که در ادامه آیه آمده،‌ این است که انسان گم‌وگور نمی‌شود بلکه فرشته مرگ روح او را می‌گیرد و روح نزد او محفوظ است.

 

حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این‌که مرگ انسان‌ پایان زندگی او نیست و زندگی روح ادامه دارد، تصریح کرد: به دلیل این‌که وهابیت دلایل عقلی را نمی‌پذیرد ما تنها از دلایل نقل و آیات قرآن کریم استفاده می‌کنیم به همین دلیل به چند آیه در این زمینه می‌پردازیم. آیه اول در سوره آل عمران آیه ۱۶۹ است. خداوند می‌فرماید؛ هرگز تصور نکن که شهیدان مرده‌اند بلکه زنده هستند و نزد خدا روزی می‌خورند.

 

وی افزود: مشرکان تصور می‌کردند افرادی که در جنگ کشته می‌شوند، مرده‌اند، بنابراین خداوند با تصریحی که در این آیه دارد نظریه آن‌ها را باطل می‌کند و با روزی خوردن نزد پروردگارشان مهر تأییدی نیز بر این نظریه می‌زند. البته واضح است که نزدیکی که در این آیه آمده است منظورش جا و مکان خاصی نیست بلکه از نظر معنوی این موضوع را مطرح می‌کند.

 

این مرجع تقلید به آیه دیگری برای استدلال ادامه حیات روح اشاره کرد و در ادامه گفت: از دو جمله در آیات ۲۵ تا ۲۷ سوره یاسین می‌توان استدلال آورد. جمله اول( قیل ادخل الجنه) است. خطاب به روح می‌شود تا وارد بهشت شود آن هم منظور از بهشت، بهشت برزخی است نه بهشت اخروی زیرا روز رستاخیز نیامده تا بعد از حساب و کتاب انسان‌ها به بهشت یا جهنم بروند.

 

وی افزود: جلمه دوم(یا لیت قومی یعلمون) است که از زبان فرستاده حضرت موسی(ع) نقل می‌کند و می‌گوید که ای کاش قوم من از سرنوشت من آگاه می‌شدند. آیه جمله از حیات برزخی صالحان خبر می‌دهد.

 

اگر روح وجود نداشت تلقین بی‌معنا بود

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم به مسأله تلقین اموات پرداخت و بیان داشت: در تمام کتاب‌های فقهی مسأله تلقین دادن اموات مطرح می‌شود. تلقین نیز این است که به میت گفته می‌شود هر زمان دو فرشته مقرب آمدند و از عقاید و باورهای تو پرسیدند در پاسخ چنین و چنان بپرس.  اگر با مرگ دیگر انسان به طور کامل از بین می‌رفت، دیگر تلقین آن چه معنایی داشت.

 

لازم به ذکر است سلسله جلسات بررسی مبانی فکری ابن تیمیه و وهابیت توسط حضرت آیت‌الله سبحانی از شنبه هفته گذشته آغاز شده است و تا روزچهارشنبه ۱۳مرداد ادامه خواهد داشت./862/پ201/ج1

ارسال نظرات