۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۴۴۱۰۸۵
مدیر حوزه های علمیه استان سمنان:

تقویت حوزه علمیه شهرستان‌‌ها مقدم بر احداث مدارس جدید است/ مدارس علمیه به ابزار ارتباطی روز مجهز شوند

مدیر حوزه های علمیه برادران استان سمنان با تأکید بر ضرورت تجهیز مدارس علمیه به ابزار روز ارتباطی، گفت: تقویت حوزه علمیه شهرستانها مقدم بر احداث مدارس علمیه جدید است.
مدیر حوزه های علمیه استان سمنان

حجت الاسلام والمسلمین سید علی مهدی نژاد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در سمنان، درباره توسعه مدارس علمیه شهرستان ها و نیازمندی این مدارس به سیاست های کلان صحیح مسؤولان امر، اظهار داشت: توسعه مدارس علمیه یکی از نیازهای مبرم کشور در تمام شهرستان هاست؛ البته این توسعه مستلزم ضوابط خاصی است.

 

وی افزود: این نیست که همچون سابق مدرسه ای بسازند و ایجاد کنند و در حال حاضر ساخت و احداث مدارس در شهرها مستلزم ضوابطی همچون وجود حداقل 5 هزار نفر جمعیت و 70 کیلومتر فاصله بین حوزه های علمیه در شهرها و اینکه خود مردم نیز در فراهم آوردن امکانات اولیه حضور داشته باشند و در صورت وجود این ضوابط است که حوزه علمیه مرکز در قم اجازه تأسیس مدارس علمیه را در استانها صادر می کند.

 

مدیر حوزه علمیه برادران استان سمنان با اشاره به متقاضیان زیاد ساخت حوزه علمیه در شهرستان ها افزود: چون شرایط موجود نیست؛ بنابراین اجازه تأسیس نیز صادر نمی شود و البته نیازی نیست در فواصل نزدیک به هم مدارس علمیه احداث شوند و آنچه لازم و ضروری است این است که مدارس علمیه شهرستان ها تقویت شوند.

 

حجت الاسلام والمسلمین مهدی نژاد در ادامه پیشنهادی را به مدیر جدید حوزه های علمیه کشور در راستای تحول آموزشی حوزه های علمیه شهرستان ها ارائه کرد و گفت: حوزه های علمیه مثل سایر مراکز آموزشی باید به روز باشند و نیازمند تحول همه جانبه در همه ابعاد هستند و باید تصریح کرد که یکنواختی دیگر جواب نمی دهد و باید مدارس علمیه شهرستانها هم به ابزار و تکنولوژی های روز مجهز شوند.

 

وی اضافه کرد: مواد درسی که متعلق به گذشته هستند باید تحولی در آنها صورت گیرد یا حذف شوند یا تلخیص شوند و بعضی از این کتابها نیز باید در ادبیاتشان تغییراتی صورت گیرد، برای نمونه می بینیم که برای هر موضوعی مثالی در کتب درسی بیان شده است که اینها باید تغییر کرده و به مثال های روز بر اساس گفتار قرآن و اهل بیت تبدیل شوند و ما نیاز نداریم که اشعار دوران جاهلیت به عنوان شاهد مثال در کتب درسی حوزه های علمیه ذکر شود؛ البته طلاب هم باید بیشتر تلاش کنند.

 

مدیر حوزه های علمیه برادران استان سمنان گفت: اینکه مدارس علمیه شهرستان ها تحولی در راستای ارتقای علمی و آموزشی شان رخ دهد مسلما در ارتقای فرهنگی دینی و تبلیغی هر منطقه به ویژه مناطق محروم اثرگذار است و آثار و برکات زیادی را به دنبال خواهد داشت و یکی از آن آثار ماندگاری طلاب سطوح بالا در شهرستانها است.

 

امام جمعه گرمسار اضافه کرد: وقتی شهرستانی فاقد امکانات لازم برای تشکیل کلاس های سطح بالاتر همچون سطح 4 باشد مسلم است که طلاب آن شهرستان به شهرهایی همچون قم و اصفهان و مشهد مراجعت و مهاجرت می کنند و هرگز شهری که الان زمان برداشت و بهره گیری از طلبه ای است که سه سطح را در یک شهرستان گذرانده این امکان برایش فراهم نخواهد شد و ارتقایی نیز صورت نخواهد گرفت.

 

حجت الاسلام والمسلمین مهدی نژاد تأکید کرد: باید سطح علمی و آموزشی حوزه های علمیه شهرستانها تقویت و ارتقا یابد تا بتوان از ظرفیت طلاب هر شهرستان در خود آن شهرستان استفاده کرد و آنها را برای تبلیغ و ترویج فرهنگ دینی به مدارس، دانشگاه ها و مراکز علمی و آموزشی فرستاد./302/977/ب1

ارسال نظرات