۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۴۴۱۰۵۱
مدیر مدرسه علمیه ملاوردیخان قزوین:

فراهم نبودن شرایط و امکانات، مانعی اساسی برای حضور مبلغان است

مدیر مدرسه علمیه ملاوردیخان قزوین با برشمردن علت‌های ساکن ماندن برخی علما و طلاب در قم گفت: تبلیغ دین خدا وظیفه اصلی و فرعی روحانیان، علما و طلبه‌ها است، با این حال به علت این‌که محل های گوناگون آمادگی پذیرایی از روحانی را ندارند و ارگان‌های مربوط به تبلیغ نیز شرایط لازم برای حضور در جهت تبلیغ را فراهم نمی‌کنند، برخی به جای رفتن برای تبلیغ در قم ساکن می‌مانند.
محمد علی عبدالهی

حجت الاسلام محمد علی عبدالهی، مدیر مدرسه علمیه ملاوردیخان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین با برشمردن علت‌های ساکن ماندن برخی علما و طلاب در قم گفت: تبلیغ دین خدا وظیفه اصلی و فرعی روحانیان، علما و طلبه‌ها است، با این حال به علت این‌که محل‌های گوناگون آمادگی پذیرایی از روحانی را ندارند و ارگان‌های مربوط به تبلیغ نیز شرایط لازم برای حضور در جهت تبلیغ را فراهم نمی‌کنند و معمولا حقوقی برای فعالیت‌های مبلغ در نظر گرفته نمی‌شود، برخی به جای رفتن برای تبلیغ در قم ساکن می‌مانند.


وی ادامه داد: با توجه به این‌که قم مرکز علم و نشر علوم اهل بیت(‌ع) و قرآن است، افراد با جدا شدن از قم فرصت حضور در چنین مرکزی را از دست می‌دهند، همچنین در همه جا ظرفیت پذیرش علمایی با درجه عالی وجود ندارد.


حجت الاسلام عبدالهی با تاکید بر ظرفیت محل پذیرش حضور علما ابراز داشت: برای حضور عالمان برجسته لازم است، محل مورد نظر گنجایش پذیرایی از آن عالم را داشته باشد، مثلا شهر اصفهان همچون قم و مشهد شرایط لازم برای حضور آیت الله مظاهری را داراست.


وی سپس به بیان تاثیرات حضور علما در شهرها پرداخت و عنوان کرد: حضور علما باعث تزریق اخلاق به جامعه و رشد آموزه‌های دینی و زیبایی خواهد شد، برای نمونه در شهر اهواز به دلیل زحمات و تلاش‌های علما صف‌های نماز جماعت در بیرون از مسجدها نیز ادامه دارند.


این کارشناس حوزوی تبلیغ ضد دینی را از جمله پیامدهای خالی ماندن شهرها از حضور علما دانست و یادآور شد: پر شدن خلاهای موجود با عوامل مختلف، امری طبیعی و تکوینی است، در رابطه با خلا دینی در مناطق مختلف نیز، تبلیغ ضد دینی جای دین را خواهد گرفت و جامعه دینی به غیر دینی تبدیل می‌شود.


وی با اشاره به کوتاهی‌های موجود در جهت جذب علما و طلبه‌ها عنوان کرد: دولت، دولتمردان و مسؤولین اجرایی شرایط را برای حضور و جذب علما و طلبه‌ها فراهم نمیکنند و هزینه کردن در این راستا را دو اولیت‌های خود قرار نمی‌دهند، حتی گاهی برای رشد موقعیت خود در تبلیغاتشان به کارهای ضد دینی می‌پردازند.


حجت الاسلام عبدالهی در پایان به وظیفه مراکز مختلف در راستای جذب روحانی اشاره کرد و گفت: مراکز مربوط به جذب روحانی و تبلیغ باید با همکاری یکدیگر شرایط و امکانات لازم را برای حضور روحانی فراهم سازند و به تشویق بپردازند تا روحانی مبلغ به رشد برسد و با راضی بودن از فعالیت خود برای امر تبلیغ باقی بماند./۹۵۵/302/ب3

ارسال نظرات