۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۴۴۱۰۳۲
مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی کوثر قزوین:

برنامه ریزی صحیح راهی برای اعزام طلاب به مناطق مختلف کشور است

مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی کوثر قزوین با بیان راه کارهایی برای جذب علما و استادان حوزوی به مناطق مختلف، گفت: لازم است مسؤولان هر شهر به روش‌های مختلف موقعیت‌هایی را برای حضور علما و استادان فراهم سازند، از طرف دیگر لازم است شهرهای دارای مراکز علمی حوزوی متمرکز و سطح بالا نیز برای سوق دادن علما به شهرها و مناطق مختلف برنامه ریزی کنند.
تبلیغ دین

مریم شاه محمدی، مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی کوثر، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با اشاره به موانع هجرت علما به مناطق مختلف گفت: تمرکز مکان‌های علمی در شهرهای خاص از جمله عواملی است که باعث شده، علما پس از تحصیل، برای رسیدن به مراتب بالاتر علمی در آن شهرها ساکن شوند و از رفتن به سایر مناطق خود داری کنند.


وی سپس به بیان راه کارهایی برای جذب علما و استادان حوزوی به مناطق مختلف پرداخت و عنوان کرد: لازم است مسؤولین هر شهر بویژه ایمه جمعه و مدیران حوزه‌های علمیه به روش‌های مختلف موقعیت‌هایی را برای حضور علما و استادان فراهم سازند و تلاش کنند تا شرایطی موجود شود که در آن استاد علاوه بر تدریس و تبلیغ بتواند به کسب دانش نیز ادامه دهد.


شاه محمدی ادامه داد: علاوه بر فراهم کردن شرایط از طرف شهر مقصد، لازم است شهرهای دارای مراکز علمی- حوزوی متمرکز و سطح بالا نیز برای سوق دادن علما به شهرها و مناطق مختلف برنامه ریزی کنند.


وی قرار دادن قانون از طرف مرکز مدیریت را نیز از جمله عوامل موثر در هجرت علما و روحانیان دانست و ابراز داشت: اگر در سیاست گذاری‌ها، بازگشت طلبه به منطقه خود و تبلیغ به عنوان یک قانون قرار داده شود، همچنین امتیاز و تسهیلات ویژه‌ای برای مبلغان در نظر گرفته شود، در هجرت و تبلیغ تاثیر گذار خواهد بود.


این کارشناس حوزوی با برشمردن پیامدهای خالی ماندن شهرها از حضور علما و روحانیون بیان کرد: با خالی شدن شهرها و حوزه‌های علمیه شهرستان‌ها از حضور علما و اساتید، غنای علمی کاهش می‌یابد و استعدادها به سمت دیگری جهت دهی می‌شود، ضمن این‌که لازم است، شبهات و مسایل موجود و نجواهای مختلف در ذهن جوانان به دست علما و استادان به طور فنی و علمی پاسخ داده شود.


مدیر سطح سه حوزه علمیه خواهران قزوین سپس به وضعیت تامین استادان این سطح از حوزه علمیه خواهران اشاره و عنوان کرد: ما در استان سعی می‌کنیم تا حد امکان از استادان موجود استفاده کنیم، اما در سطح عالی با مشکلاتی همچون کمبود وقت استادان روبه رو هستیم، همچنین تمام استادان این سطح آقایان هستند، البته جلساتی در رابطه با تامین استادان برای سطح عالی برگزار شده و این موضوع در دست پیگیری است.


وی در پایان درباره تاثیرات حضور علمای برجسته در مناطق مختلف کشور گفت: حضور علما جدای از جلسه‌هایی که برگزار می‌کنند به خودی خود دارای برکت است، علاوه بر این‌که با حضور آنان موقعیت‌هایی برای بیان مطالب دینی و علمی و همچنین برای جذب مردم شهر و جوانان ایجاد می‌شود./۹۵۵/302/ب3

ارسال نظرات