۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۰
کد خبر: ۴۳۸۵۸۶

برگزیده‌ای از سه داستان شاهنامه در یک کتاب

کتاب «شاخِ سروِ سایه‌فکن» برگزیده‌ای از سه داستان فرود، بیژن و منیژه و رستم و اسفندیار از سوی انتشارات سمت منتشر شد.
شاهنامه فردوسی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از انتشارات سمت، کتاب «شاخِ سروِ سایه‌فکن» برگزیده از سه داستان فرود، بیژن و منیژه و رستم و اسفندیار، با مقدمه و انتخاب و توضیحات سجاد آیدنلو منتشر شد.

 

در این کتاب مقدّمه‌ای دربارة سیر حماسه سَرایی/نویسی در تاریخ ادبیّات ایران و سپس بعضی از موضوعاتِ مهمّ مربوط به حماسه ملّی ایران آمده است و در بخش توضیحات به نکات نیازمند بحث متن اعمّ از معنای لغات و ترکیبات، گزارش مصراع‌ها و ابیات، اشارات حماسی، اساطیری، آیینی، معرّفی شخصیّت‌های روایات و پاره‌ای مسائل متن‌شناختی به استناد مهم‌ترین و معتبرترین منابع و با رعایت ایجاز مناسب برای کتاب‌های درسی، پرداخته شده است.

 

در مقدمه کتاب آمده است:

همان‌گونه که در پیشگفتار کتاب نامورنامه شهریار (شاهنامه‌ (1)) اشاره شد در طرحی که نگارنده برای تألیف دو کتابِ درس شاهنامه در مقطع کارشناسیِ رشته زبان و ادبیّات فارسیِ دانشگاهها پیشنهاد کرده، هدف انتخاب ابیاتی از بهترین و شاخص‌ترین بخش‌ها و داستان‌های حماسه ملی ایران بوده است. بر اساس این طرح و در پی مجلّدِ نخست، در کتاب کنونی 1710 بیت از سه داستان فرود، بیژن و منیژه و رستم و اسفندیار برگزیده شده است. مقدمه کتاب دربردارنده بخشی است بسیار مختصر و مروری، در باب حماسه‌سَرایی/نویسی در تاریخ و ادبیات ایران؛ پس از آن برخی از مهم‌ترین مسائل و موضوعاتِ مربوط به شاهنامه  باز به اجمال ­ برای آشنایی دانشجویان و علاقه‌مندان آمده است که خواستاران باید تفصیل آنها را در مقدمه کتابِ دیگرِ نگارنده با نام دفتر خسروان (تهران: سخن، 1390، چاپ دوم 1394) و یا منابعِ ارجاع داده شده در زیرنویسها مطالعه کنند. در بخش توضیحات هم به شیوه کتاب پیشین عمل شده و فقط در معرفی کسانی که قبلاً در شاهنامة (1) توضیحاتی درباره آنها آمده، به همان مطلب ارجاع داده و از تکرار پرهیز شده است.

 

کتاب «شاخِ سروِ سایه‌فکن» در 268 صفحه با قیمت 9هزار تومان از سوی انتشارات سمت منتشر شده است./998/د102/ی

ارسال نظرات