۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۴۳۸۲۴۴
آیت الله اعرافی:

نگاه کلان و بین المللی ضرورت امروز حوزه است/ از همه بزرگان، اساتید و طلاب استمداد می طلبم

مدیر حوزه های علمیه غرب شناسی را ضرورتی برای پیشرفت طلاب دانست و گفت: اگر طلبه نداند کجای کار قرار دارد نمی تواند پیشرفت کند، شناساندن اندیشه های گوناگون غربی در حوزه یک ضرورت است.
آیت الله اعرافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور پیش از ظهر امروز در افتتاحیه دوره تربیت اخلاقی ضیافت ملکوت که در مدرسه علمیه حقانی قم برگزار شد، با تأکید بر ضرورت نشاط طلاب گفت: یک اصلی که می تواند به طلبه نشاط دهد این است که طلاب خود را کم نبینند.

 

وی افزود: اگر تاریخ حوزه از همان سال نخست برای طلبه تصویر شود احساس افتخار و شکوهی می کند که به او امید و فضای معنوی می دهد، در صورت احیای هویت حوزوی طلبه احساس افتخار به حوزه می کند و برای همه مراحل تعالی خود الگو دارد.

 

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که نگاه تمدنی به دین و حوزه سبب شخصیت و پیشرفت طلاب می شود، اظهار داشت: اسلام بر خلاف برخی تئوری ها که قبل و پس از انقلاب مطرح شد یک دین تمدنی است.

 

نگاه حاشیه ای به دین همان سکولار و نگاه حداقلی است

وی ادامه داد: اسلام یک دین تمدنی بوده و در متن زندگی بشر قرار دارد، برخی از دیدگاه ها می گوید اسلام بخشی از زندگی بشر بوده و در حاشیه از متن است اما نگاه دیگر می گوید که اسلام در متن زندگی انسان حضور دارد که این دیدگاه تمدنی محسوب می شود؛ نگاه حاشیه ای به اسلام همان سکولار و نگاه حداقلی است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که اسلام در متن زندگی بشر حرف های بسیاری برای گفتن دارد، ابراز داشت: این نگاه تمدنی حوزه را در جایگاه متعالی خود قرار می دهد و انگیزه ای قوی برای حوزویان ایجاد می کند؛ کتاب اجتهاد تمدن ساز در حال کار است و به زودی چاپ می شود.

 

حوزه باید به سمت تمدن سازی اسلامی حرکت کند

وی عنوان کرد: جریان حوزه باید به سمت تمدن سازی اسلامی حرکت کند که هویت جدید به طلاب می دهد، کاروان حوزه باید بسیار متعالی باشد؛ اخلاقی که امام راحل می فرمودند جامعه و تمدنی اسلام بود و با اخلاق برخی دیگر تفاوت داشت از این رو فرمایشات ایشان بسیار اثرگذار بود.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: در شرایطی قرار داریم که به طلبه ای در تراز تحولات آینده جهان نیازمند هستیم، ایران به عنوان پایگاه انقلاب یا باید در معادلات حذف شود یا اگر می خواهد حذف نشود باید از خود صیانت کند که این کار نیاز  به عالمان و انسان های پارسایی دارد که امواج شیطان آن ها را از پا درنیاورد.

 

وی اضافه کرد: باید با هویت تاریخی حوزه و  میراث گذشته آشنا باشیم و بر آن تکیه کنیم، نگاه تمدنی به معنای نگاهی وسیع به افق های برتر است؛ نگاه به تمدن اسلامی و توجه به میراث می تواند علم و اخلاق در حوزه را تکان دهد و حوزه را وارد مرحله تازه ای کند؛ بنده به معاونان گفتم که بر این مسائل باید تأکید شود تا از احساس افسردگی فاصله بگیریم.

 

آیت الله اعرافی بر پیشرفت و تربیت طلبه تراز انقلاب اسلامی تأکید کرد و گفت: شناخت عمیق از دشمنان و غرب بسیار مهم است، حوزه در جایگاهی قرار گرفته که همه عالم روی آن حساب می کند و شکی نیست که معاندان در پی ضربه زدن به آن هستند.

 

وی افزود: اگر لشکری که وارد جنگ می شود نداند در کجا قرار دارد در عملیات موفق نمی شود، اگر حوزه جایگاه خود را ندارد توفیق پیدا نمی کند؛ برای پیشرفت علمی و اخلاقی نیازمند شناخت خوب از رقیبان و معاندان هستیم.

 

طلبه باید اندیشه های غربی را بشناسد

مدیر حوزه های علمیه غرب شناسی را ضرورتی برای پیشرفت طلاب دانست و اظهار داشت: اگر طلبه نداند کجای کار قرار دارد نمی تواند پیشرفت کند، شناساندن اندیشه های گوناگون غربی در حوزه یک ضروت است.

 

وی با اشاره به ضرورت برخورداری از نگاه بین المللی در بین طلاب ادامه داد: داشتن یک نگاه کلان و بین المللی ضرورت دنیای امروز برای طلاب و اساتید است، معنای بین المللی سفر به بیرون نیست بلکه مهم دارابودن دیدگاه و اطلاعات لازم است.

 

عضو شورای عالی حوزه های علمیه به اصل مشارکت طلبه در کنار اساتید و مدیریت برای تعالی اخلاق اشاره کرد و ابراز داشت: شورای های تهذیبی و اخلاقی که طراحی شده باید به صورت جدی فعال شود، تشکیل هسته های اخلاقی با مشارکت طلاب ضروری است.

 

نظام آموزشی حوزه باید اخلاق مدار و تربیت محور باشد

وی عنوان کرد: برنامه ریزی اخلاقی و تربیتی مشارکت همه جانبه می خواهد، فضای اخلاقی باید در مدارس علمیه جوشش کند البته نباید به شکل گرایی تبدیل شود؛ از مسائل مهم در حوزه آمیختگی تحصیل و تهذیب است، نظام آموزشی حوزه باید اخلاق مدار و تربیت محور باشد که اگر شیوه سکولاری در این زمینه اجرا شود ابتدای سقوط ما خواهد بود.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر گفت وگوی علمی بدون اخلاق و معنویت باشد راه به جایی نمی برد، کلاس های درس حوزه باید به گونه باشد که روح معنویت و اخلاق را به طلاب منتقل کند؛ هیچکس نباید منتظر این باشد که برنامه و امکانات فقط از قم منتشر شود بلکه اصل کار بر دوش مدیران، اساتید و طلاب است.

 

وی اضافه کرد: ریل گذاری کلان بر عهده خادمان و مدیران حوزه است، حوزه علمیه باید خلاق و مبتکر باشد؛ خلاقیت و ابتکار در همه چیز لازم است اما در مبارزه با آسیب های اخلاقی و برنامه ریزی تربیتی بیش از هر چیزی ضرورت دارد؛ پیشرفت اخلاقی و تربیتی بدون خلاقیت محقق نمی شود.

 

آیت الله اعرافی با بیان این که طلاب باید انگیزه های خود را تقویت کنند، گفت: نباید پیشرفت علمی و اخلاقی به امکانات گره زده شود، در سال های قبل از انقلاب بزرگانی بدون هیچ امکاناتی به بالاترین مراتب رسیدند؛ سخت ترین کار برای بشر مدیریت جهان درون خودش است.

 

وی افزود: طلبه باید در ابعاد گوناگون خود را مدیریت و کنترل کند، اگر کسی با این نگاه وارد شود در خودسازی پیشرفت می کند؛ تصرفات شیطان در مراحل گوناگون فعل اختیاری انسان در نهایت پیچیدگی است، باید تلاش کنیم نگاه به درون در طلبه قوی باشد.

 

از آیت الله بوشهری تشکر می کنم

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که یکی از فلسه های دین توجه دادن بشر نسبت به درون خود است، اظهار داشت: تقویت نگاه به درون یکی از پایه های اخلاق و تربیت است، این شوراها باید آسیب شناسی اخلاقی و آسیب شناسی مدارس را انجام دهند و پژوهش های معطوف معطوف به اخلاق و تربیت داشته باشد.

 

وی ادامه داد: هیچ مدرسه ای نباید بدون درس اخلاق هفتگی باشد، وجود کتابخانه اخلاق و تربیت در مدارس یک ضرورت است و سیر مطالعاتی نیز در این زمینه باید برگزار شود؛ از پیشینیانی که خدمات بسیار انجام دادند به ویژه آیت الله بوشهری تقدیر کرده و از حمایت شورای عالی، رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید و بزرگان تشکر می کنیم.

 

استمداد مدیر حوزه از بزرگان، علما، اساتید و طلاب

مدیر حوزه های علمیه ابراز داشت: دست استمداد به همه مدارس کشور، اساتید و به ویژه طلاب جوان و انقلابی دراز می کنم، باید تلاش کنیم مطالبات انقلاب و نظام اسلامی و همچنین رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید در حوزه ها مورد توجه باشد.

 

وی عنوان کرد: آگاهی انقلابی و آشنایی به آرمان های بزرگ انقلاب و انقلابی بودن حوزه به معنای عمیق و همه جانبه از مسائلی است که نیاز به مشارکت طلاب دارد، سیستم و مجموعه نیز در برابر آرمان های بزرگ کم است؛ ما نیاز داریم همه طلاب و اساتید در ارتقای حوزه مشارکت داشته باشند./1323/پ201/ج

ارسال نظرات