۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۴۳۸۲۱۶
رییس مؤسسه پژوهشی طهورا:

حجاب دماسنج عفاف است

حجت الاسلام بیاتی حجاب را نشان‌دهنده وضعیت عفاف بر شمرد و لقمه حلال، نگاه، ازدواج به هنگام و غیرت را از عوامل مؤثر بر عفاف دانست.
حجاب و عفاف

حجت الاسلام مهدی بیاتی، رییس مؤسسه پژوهشی طهورا، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا خاطرنشان کرد: در مؤسسه طهورا به یک راهبردی رسیدیم که موضوعمان را عفاف قرار دهیم؛ یه این معنا که چگونه می توان به مسیری رسید که جامعه خودش را در مسائل جنسی کنترل کند که اسلام برای آن طرح دارد که به نام عفاف است؛ حجاب و عفاف و آن منظومه ای که در شبکه مفهومی عفاف داریم و وقتی که این عوامل دست به دست هم داده اند به عنصری به نام خودکنترلی است.

 

رییس مؤسسه پژوهشی طهورا اظهار داشت: اگر خودکنترلی اتفاق افتاد و مردم خودشان را در مسائل جنسی کنترل کردند و به آن چیزی که خالقشان برایشان در نظر گرفته اکتفا کردند، از زندگی لذت خواهند برد و آن نشاط و معنویت در زندگی وجود خواهد داشت و به این خاطر موضعمان را خودکنترلی و عفاف و حجاب گذاشتیم.

 

این کارشناس و پژوهشگر عرصه عفاف و حجاب تصریح کرد: در ادامه به سراغ آیات و روایات رفتیم و عوامل مؤثر بر عفاف را لیست کردیم؛ به این مفهوم رسیدیم هنگامی که اهل بیت(ع) می خواستند کسی را تربیت کنند و عفاف داشته باشد، او را به مرگ، قیامت و بازتاب اعمال یادآوری می کردند؛ در روایت اثر لقمه حلال بر نطفه حلال و رابطه بین لقمه و نفطه بیان شده است و لزوم توجه به آن برای پدر ضروری است و آن چیزی که فرزند پدر و مادر تناول می کند به عفاف اهل خانواده ربط دارد؛ وقتی مال حرام شد، انسان نمی تواند رشد کند و اخلاق در او می میرد.

 

فضای مجازی فضایی بسیار حقیقی است

وی با اشاره به نقش خلوت با نامحرم در بی عفتی گفت: از مواردی که عفاف انسان ها خراب می کند، خلوت با نامحرم است؛ در روایت سفارش شده که از خلوت ها فاصله بگیرید؛ فرار از خلوت سبب عفات می شود و خلوت با نامحرم زمینه بی عفتی را فراهم می کند.

 

حجت الاسلام بیاتی با بیان این که واقعیت افراد در فضای مجازی آشکار می شود، خاطرنشان کرد: خلوت در فضای حقیقی موجود که مشاهده می شود، دشمن ما و کسی که برای ما برنامه ریزی می کند، فضای خلوت را برای فرزندان در فضای مجازی بوجود آورده است که متأسفانه گریبان گیر خانواده های مذهبی نیز شده است؛ در فضای اینترنت و شبکه های اجتماعی واقعیت انسان ها بیشتر معلوم می شود و فضای مجازی فضایی بسیار حقیقی است.

 

رییس مؤسسه پژوهشی طهورا درباره اهمیت مدیریت حجاب اظهار داشت: از دیگر عوامل مؤثر بر عفاف، نگاه است؛ وقتی کسی به عالمی مراجعه می کرد، و می خواست شروع و پایان یک عرفان و شناخت و سلوک را برای انسان مشخص کنند، به مدیریت نگاه تأکید می کنند و قرآن برای حجاب مرد و زن تفاوتی قائل نشده است که به هر دو دستور می دهد که چشم خود را از نامحرم بپوشانند؛ بر هر زن و مرد مسلمان واجب است که نگاه خود را مدیریت کنند، چرا که این نگاه، زمینه بی عفتی و شعله کشیدن هوس را در دل انسان فراهم می کند.

بروز روحیه خودکنترلی در ظاهر افراد

این کارشناس دینی تصریح کرد: در مؤسسه طهورا به عوامل تشکیل دهنده عفاف توجه کردیم که اگر روحیه عفاف در انسان به وجود آمد، انسان به عمل بعدی یعنی حجاب می رسد و کسانی که روحیه خودکنترلی دارند، در ظاهرشان نشان می دهند.

 

وی با بیان این که ازدواج به هنگام سبب عفاف در فرد می شود، گفت: یکی دیگر از عوامل مؤثر در عفاف ازدواج است؛ با ازدواج به هنگام سبب تقویت عفاف می شود؛ پسر و دختری که به همسر نیاز دارد، باید ازدواج کند و اگر زمانش گذشت و به جای ارتباط گیری با همسر خود، با فرد دیگری که همسرش نیست، ارتباط برقرار کرد، باید منتظر سقوط شخص حتی بعد از ازدواج او بود؛ چرا که خاطرات فرد ازدواج کرده با فردی که قبل از ازدواج رابطه داشته، در ذهن او می آید و زمینه لغزشش را فراهم می کند.

 

حجت الاسلام بیاتی غیرت را از دیگر عوامل عفاف بر شمرد و خاطرنشان کرد: غیرت به معنای احساس مسؤولیت مرد نسبت به خانواده و ناموسش است و مهربانی مرد که به خانواده خود محبت و نسبت به همسرش توجه می کند، نیاز عاطفی همسرش را تأمین می کند تا در بیرون از خانه تَبُّرج و آرایش نکند، چرا که همسرش او را دوست دارد و به او و زیبایی هایش توجه و به او ابراز علاقه می کند تا حواس دیگری را پرت کند.

 

نقش مردان در عفاف خانواده و جامعه

رییس مؤسسه پژوهشی طهورا درباره نقش مردان در عفاف خانواده و جامعه اظهار داشت: طبق روایت، اگر مردی غیرت داشته باشد و نسبت به همسرش احساس مسؤولیت کند، نیازهای عاطفی او را تأمین می کند و این کوتاهی که در جامعه ما است و مردان جامعه به همسرشان توجه نمی کنند و با آوردن ماهواره به خانه خود، زمینه گناه خود، همسر و فرزندان خود را به وجود می آورند، معلوم می شود که نگهبان عفاف در خانواده، خود متقاضی فحشا شده و این به معنای از دست آن خانواده است؛ زیاد شدن مردان بی تعهد و غیر حامی نسبت به عفاف در خانواده ها، حجاب را در جامعه کمرنگ می کند.

 

این کارشناس دینی با بیان این که حجاب دمانسج عفاف است، تصریح کرد: حجاب وضعیت عفاف را در جامعه نشان می دهد؛ اگر انسانی خواست عفاف را درست کند، تنها راهبرد برای درست کردن عفاف، حجاب نبوده و حجاب تنها مخصوص بانوان نیست، بلکه مردان نیز باید رعایت کنند./822/ت301/س

ارسال نظرات