۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۴
کد خبر: ۴۳۸۱۹۷
نماینده روسیه در نهادهای بین‌المللی وین مطرح کرد:

سه‌شنبه؛ نشست کمیسیون برجام در وین

نماینده روسیه در نهادهای بین‌المللی می‌گوید نشست کمیسیون مشترک برجام روز سه‌شنبه و با موضوع بررسی افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران، در شهر وین برگزار می‌شود.
5+1

به گزارش سرویس پیشخوان  خبرگزاری رسا به نقل از فارس، «ولادیمیر ورونکوف» نماینده دائم روسیه در نهادهای بین‌المللی مستقر در وین، روز پنج‌شنبه از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک، در شهر وین اتریش خبر داد.

 

وی در مصاحبه با خبرگزاری تاس گفته است که این نشست روز 29 تیر (19 جولای) و با مشارکت نمایندگان ایران و گروه موسوم به 1+5 متشکل از آمریکا، روسیه، چین، انگلستان، فرانسه و آلمان، برگزار می‌شود.

 

به گفته ورونکوف این نشست بر دو مسئله افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران و تصمیم‌گیری در مورد نحوه فروش آب سنگین ایران، متمرکز خواهد بود.

 

وی گفت: «دو مسئله باید حل شود. دشواری‌هایی در مورد اورانیوم غنی‌شده‌ای که در طول غنی‌سازی در لوله‌ها و دیگر تجهیزات انباشت شده، وجود دارد. مقداری به دست آمده، از سقف مجاز 300 کیلوگرمی فراتر می‌رود. مسئله دوم هم آب سنگین است.»

 

این مقام ارشد روس گفت مسکو در حال بررسی خرید آب سنگین از ایران است، تا اطمینان یابد که ذخایر تهران از سقف مجاز تعیین‌شده در توافق هسته‌ای فراتر نمی‌رود.

 

ورونکوف گفت: «خواستی اساسی برای مذاکره در این رابطه وجود دارد و فعلا هم بحث تنها یک بار خرید مطرح است.»

 

وی افزود: «تصور می‌کنم طرف‌های چینی و آمریکایی شرکت‌کنندگان را در جریان روند تبدیل برنامه‌ریزی‌شده تأسیسات هسته‌ای اراک به یک رآکتور آب سبک، قرار دهند. ما هم به نوبه خود، روند پیشرفت پروژه فردو را توضیح خواهیم داد.»

 

بر اساس توافقی که یک سال قبل میان ایران و 6 کشور امضا شد، قرار است میزان اورانیوم با غنای 5 درصد ایران زیر 300 کیلوگرم باقی بماند و ذخایر آب سنگین هم از 30 تن فراتر نرود. در عین حال قرار است رآکتور آب سنگین اراک با مشارکت چین و آمریکا اصلاح شود و سایت غنی‌سازی فردو به یک مرکز تحقیقات فیزیک هسته‌ای تبدیل شود.

 

توافق هسته‌ای کمیسیونی متشکل از اتحادیه اروپا و کشورهای امضاکننده توافق هسته‌ای را مأمور نظارت بر اجرای توافق هسته‌ای کرده و ضمنا آن را مرجع حل اختلاف قرار داده است.

 

در ماه‌های گذشته ایران از روند کند رفع تحریم‌ها و اثر اندک آن‌ها بر اقتصاد گلایه کرده است. با این حال ورونکوف در مورد احتمال مطرح شدن مسئله روند رفع تحریم‌ها در نشست روز سه‌شنبه صحبتی نکرده است./836/د102/ل

ارسال نظرات