۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۴۳۷۷۳۹
امام جمعه دامغان:

میل به تغییر و تهذیب را در خود زنده کنیم

امام جمعه دامغان با بیان اینکه باید میل به تغییر و تهذیب را همواره در خود زنده نگاه داریم، گفت: از عالم هستی و تاریخ به عنوان آینه صعود و سقوط افراد درس عبرت بگیریم.
دیدار امام جمعه دامغان با زندانیان ندامتگاه این شهرستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسینیان امام جمعه دامغان، در بازدید از ندامتگاه این شهرستان و دیدار با زندانیان این مرکز که با حضور رییس و معاون فرهنگی اداره زندان دامغان برگزار شد انسان را گل سرسبد جهان هستی و مخلوقات خداوند عنوان و اظهار داشت: آدمی هم عقل دارد و هم شهوت و تمایلات مادی، یعنی انسان دو بعد وجودی دارد، نخست بعد ملکوتی و فرشته منش و دوم بعد حیوانی، آنگونه که همچون حیوانات متحرک به اراده هستیم، می خوریم و می خوابیم و برای بقای نسل تلاش می کنیم.

 

وی خاطر نشان کرد: فراموش نکنیم که انسان مخلوقی است که می تواند پیامبر خدا شود، به معراج برود، میثم تمَار باشد برده ای که از طاعت خدا به جایی رسید که از غیب خبر می داد، همانا سرگذشت سلمان ها و اباذرها نشان می دهد که انسان اگر از فرصت ها درست استفاده کند به راه خطا نرود و از مسیر اشتباه رفته بازگردد، می تواند به جایی برسد که شایسته اشرف مخلوقات است.

 

امام جمعه دامغان خطاب به زندانیان ندامتگاه این شهرستان، گفت: تمایل به تغییر و تهذیب در ذات انسان ها است، این میل را در خود زنده کنید؛ زندان فرصت اندیشه و تفکر برای تغییر و تحول است همانا بسیاری از انسان ها در طول تاریخ از بند زندان به شخصیت های بزرگی بدل شدند.

 

حجت الاسلام والمسلمین حسینیان با یادآوری این مهم که ما از فرشتگان بالاتریم زیرا خداوند به بنی آدم کرامت بخشیده و همواره راه توبه برای بازگشت به مسیر رضای خداوند باز است، گفت: برخی آیه 53 سوره زمر را امیدوار کننده ترین آیه قرآن می دانند که می فرماید: "ای کسانی که به خود ظلم کردید از رحمت خداوند ناامید نشوید، خدا همه گناهان شما را می بخشاید" اما از مضمون این آیه امیدوار کننده تر آن است که خداوند به رسول اکرم نوید می دهد که فردای قیامت آنقدر شفاعت کند تا راضی گردد.

 

امام جمعه دامغان در این دیدار ضمن تأکید بر حمایت از برنامه کمک به آزادی زندانیان جرائم غیر عمد و یاری خانواده زندانیان و ضرورت حضور بیش از پیش خیران در این امر انسان دوستانه و معنوی، با تقدیم هدایایی زندانیان فعال در عرصه حفظ و قرائت قرآن، اذان و صنایع دستی مورد تفقد قرار داد.

 

کاهش 50 درصدی زندانیان ندامتگاه دامغان

حجت الاسلام حسینی معاون فرهنگی اداره زندان شهرستان دامغان نیز در این دیدار، گفت: با تلاش مسؤولان بخش های مختلف ندامتگاه، خیران و نهادهای مختلف شهرستان دامغان، جمعیت زندانیان این ندامتگاه در طول دو سال اخیر بیش از 50 درصد کاهش یافته است.

 

وی اظهار داشت: با مجموعه تلاش های انجام شده حمایتی، فرهنگی، تأدیبی و قانونی شمار افراد دربند ندامتگاه شهرستان دامغان از 247 نفر به 121 نفر کاهش پیدا کرده است و خوشبختانه تعداد افرادی که پس از آزادی مجددا مرتکب جرم شده و به زندان بازگشته اند، بسیار ناچیز بوده است.

 

مسؤول فرهنگی ندامتگاه دامغان خاطر نشان کرد: مجموعه فعالیت های مددکاری، اقدامات کارکنان زندان، اقدامات ارشادی و فرهنگی، تعامل و همکاری با دادگستری و دادسرا، نیات خداپسندانه خیران نیک اندیش، فعالیت های انجمن حمایت از زندانیان، تلاش شورای حل اختلاف و پیگیری پرونده ها و اخذ رضایت شکات، موجب این کاهش کم نظیر تعداد زندانیان ندامتگاه دامغان شده است.

 

حجت الاسلام حسینی با تأکید بر اهمیت فعالیت های فرهنگی، اعتقادی و تربیتی در ندامتگاه این شهرستان گفت: برگزاری دوره های آموزش قرآن کریم با حضور اساتید شهرستانی، دوره های آموزشی اخلاق و احکام اسلامی و مهارت های زندگی با بهره گیری از حضور مبلغان دینی از جمله این برنامه ها است.

 

وی با بیان این مطلب که سرقت و مواد مخدر بیشترین میزان مجرمان ورودی به ندامتگاه دامغان را تشکیل می دهد، تصریح کرد: علاوه بر کمک 117 میلیون تومانی خیران دامغانی در جشن گلریزان ماه رمضان امسال جهت آزادی زندانیان جرائم غیر عمد، مردم نیکوکار این شهرستان در سال گذشته 23 میلیون تومان در این زمینه به ندامتگاه دامغان کمک کرده اند.

 

معاون فرهنگی زندان دامغان با اشاره به برگزاری طرح قرآنی "صبح روشن" در ندامتگاه شهرستان دامغان اظهار داشت: در این طرح که به همت واحد فرهنگی این ندامتگاه برگزار می شود افزون بر اقامه نماز جماعت صبح، زندانیان روز خود با تلاوت یک صفحه از قرآن مجید همراه با معنی و تفسیر آیات آغاز می کنند.

 

حجت الاسلام حسینی با یادآوری برگزاری محافل انس با قرآن، بیان احکام و احادیث، تصحیح قرائت نماز و اقامه نماز عید فطر در ماه مبارک رمضان در این ندامتگاه، اضافه کرد: برگزاری دوره های سواد آموزی با همکاری نهضت سواد آموزی اداره آموزش و پرورش و دوره انتقال از کم سوادی به باسوادی و برنامه های ورزشی ویژه زندانیان در رشته های والیبال، فوتسال، فوتبال دستی و دارت، علی رغم کمبود شدید فضای زندان از دیگر برنامه های این مرکز بوده است./202/977/ب1

ارسال نظرات