۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۴۳۷۶۵۰

چند خبرکوتاه از خراسان رضوی

اهدای تسهیلات خرید کتاب به شهرهای دوست دار کتاب، پیام مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به مناسبت روز ملی عفاف و حجاب و اجرای برنامه فرهنگی قرآنی بشارت در کانون های مساجد خراسان رضوی از مهم‌ترین عناوین اخبار کوتاه خراسان رضوی است.
خبرگزاری رسا

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، سرپرست اداره موسیقی استان خراسان رضوی گفت: درسومین نشست هیأت مدیره شعبه استانی انجمن موسیقی، حامد طاهری تهرانیان به اتفاق آراء به عنوان رییس انجمن موسیقی استان خراسان رضوی منصوب شد.

محسن سمیع سرپرست اداره موسیقی استان خراسان رضوی اظهار کرد : طی حکمی از سوی رییس انجمن موسیقی ایران، احکام اعضا هیات مدیره انجمن موسیقی استان خراسان رضوی به مدت 2 سال ابلاغ شد که براساس آیین نامه این انجمن دراسرع وقت نسبت به انتخاب رییس و مسؤول امور مالی اقدام کردند.

وی ادامه داد:در این راستا حامد طاهری تهرانیان با کسب تمام آرا اعضای به عنوان رییس انجمن موسیقی خراسان رضوی منصوب شد .

سمیع درخصوص اعضای هیات مدیره انجمن موسیقی استان گفت: مجتبی قیطاقی ،احمد بیان ،محمد جواد سام نژاد ،هنگامه عظیمی اعضای این هیات مدیره هستند.

وی خاطر نشان کرد: حامد طاهریان تهرانیان مدرس و فعال عرصه موسیقی استان بوده و پس صدور ابلاغ وی از سوی رییس انجمن موسیقی ایران ،کار خود را در این کسوت آغاز خواهد نمود .

 شبکه شهرهای دوست دار کتاب در ایران تشکیل شد

شبکه شهرهای دوست دار کتاب ایران به ابتکار و رایزنی مسؤولان نیشابور و موافقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار خود را با معرفی اعضای هیأت مدیره خویش در این شهر آغاز کرد.

علی‌اصغر سیدآبادی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی در این زمینه اظهار کرد: در دومین روز از کارگاه‌های آموزشی برنامه‌ریزی فرهنگی ویژه پایتختی کتاب، طرح پیشنهاد نیشابور مبنی بر تشکیل شبکه شهرهای دوستدار کتاب به رأی گذاشته و مورد تصویب حاضران قرار گرفت.

وی افزود :هدف از تشکیل این شبکه «تبادل ایده‌‌ها و نظر‌ها بین چند شهر و دستگاه‌های اجرائی» دانسته و این شبکه صرفاً جنبه اطلاع‌رسانی داشته و ساختار مدیریتی ندارد.

دبیر انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران همچنین در خصوص تشکیل این شبکه خاطرنشان کرد: اعضای هیأت مدیره این شبکه شامل پنج عضو اصلی و دو عضو علی‌البدل است. البته شورای هماهنگی می‌تواند جای هیأت مدیره را در این نهاد بگیرد زیرا ساختاری غیراجرائی دارد.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی تصریح کرد: دبیرخانه این شبکه متغیّر بوده و همه ساله در شهری که به‌عنوان پایتخت کتاب انتخاب می‌شود استقرار می‌یابد ونمایندگان رسمی شهرهای اهواز، نیشابور، کاشان، تبریز و شهرکرد به‌عنوان اعضای اصلی و اصفهان و سبزوار نیز به‌عنوان علی‌البدل انتخاب شده‌اند.

دبیر گرد‌هم‌آیی آموزشی برنامه‌ریزی فرهنگی در این رابطه اظهار کرد: همزمان با این کارگاه‌ها هفت کارگاه آموزشی برای فعالان ترویج کتاب‌خوانی نیشابور در فرهنگسرای وکیلی و تالار اجتماعات شهید عابد فرمانداری این شهرستان تشکیل شد.

علی‌اصغر سیّدآبادی همچنین توضیح داد: فعالان فرهنگی و نیز کارشناسان و مسؤولان فرهنگی این شهر در این کارگاه‌ها با «اصول برنامه‌ریزی فرهنگی»، «مدیریت منابع و شیوه‌های مشارکت مردمی»، «تجربه‌های موفق ایرانی» آشنا شده و در عین حال مفاهیمی همچون «روابط عمومی و مستندسازی فعالیت‌های فرهنگی»، «تجربه‌های جهانی ترویج کتاب‌خوانی»، «ظرفیت‌های رسانه‌های برخط و شبکه‌های اجتماعی برای ترویج کتاب‌خوانی»، «از ایده تا عمل، برنامه‌ریزی ترویج کتاب‌خوانی» و «بررسی ظرفیت‌های حوزه فرهنگ در تحقق اقتصاد مقاومتی» نیز با مشارکت حاضران به تبادل نظر گذاشته شد.

اهدای تسهیلات خرید کتاب به شهرهای دوست دار کتاب

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اعطای تسهیلات خرید کتاب با هدف غنی‌سازی مخزن کتابخانه‌های شهرهای دوست دار کتاب در سال جاری خبر داد.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اردوگاه شهید رجائی باغرود نیشابور اظهار کرد: وزارت ارشاد اسلامی به تمامی ١٥ شهر راه‌یافته به مرحله نهایی انتخاب پایتخت کتاب ایران و نیز استان‌های کمتر‌توسعه‌یافته کشور تسهیلاتی را جهت خرید کتاب اهدا می‌کند.

علی‌اصغر سیّدآبادی گفت : این تسهیلات نقدی خرید کتاب برای شهرهای اهواز و نیشابور که به‌ترتیب طی دو سال گذشته و جاری عنوان پایتختی کتاب را برای خود ثبت کرده‌اند، به ارزش ٣٠٠ میلیون ریال خواهد بود.

دبیر طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران خاطرنشان کرد: دیگر شهرهای نامزد پایتختی کتاب از میان ١٥ شهر راه‌یافته به مرحله نهایی نیز هر یک ١٠٠ میلیون ریال تسهیلات دریافت می‌کنند و به ٢٠ استان کمترتوسعه‌یافته نیز هر یک ٢٠٠ میلیون ریال تسهیلات نقدی خرید کتاب جهت به‌روز‌رسانی کتابخانه‌های این شهرها اهدا می‌شود.

گفتنی است، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برنامه‌ریزی فرهنگی با رویکرد توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی به میزبانی نیشابور به عنوان پایتختی کتاب ایران در اردوگاه شهید رجائی باغرود در حال انجام است. 

 یکم شهریور آخرین مهلت ارسال آثار به دومین دوره جایزه کالاهای فرهنگی

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت : یکم شهریور آخرین مهلت ارسال آثار به دومین دوره جایزه کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی، اسلامی با رویکرد خلاقیت و نوآوری در طراحی و تولید است .

یوسف امینی معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد : در سال اقتصاد مقاومتی،اقدام و عمل باهدف معرفی و حمایت از تولیدات ملی دومین دوره جایزه کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی-اسلامی برگزار می شود.

وی ادامه داد :اداره مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دومین دوره را با رویکرد خلاقیت و نوآوری در طراحی و تولید را برگزار می‌کند.

وی افزود: موضوعات این جشنواره کتاب اسباب‌ بازی، نوشت افزار و اسباب بازی است و علاقه‌مندان می‌توانند تا تاریخ اول شهریور ماه آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره به آدرس تهران، میدان هفت تیر، خیابان قائم مقام فراهانی، خیابان فجر، پلاک 7، طبقه اول ارسال کنند.

امینی ادامه داد :همچنین علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانندبه سایت www.masrafefarhangi.ir مراجعه کنند.

پیام مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به مناسبت روز ملی عفاف و حجاب

21 تیرماه 1314 خاطره تاریخی ملت ما را منقوش به قیامی خونین در پاسداشت فرضیه ای از فرایض الهی نمود .روزی که زنان و مردان این سرزمین در لغوکشف حجاب الگوی حجاب و عفاف را با خون خود توشیح کردند . بی تردید قیام مسجد گوهرشاد ناظر بر اجماع عمومی مردم فهیم ما یک نظام ارزشی درباره سبک زندگی متناسب با آموزه های دین مبین اسلام در موضوع حجاب بود همان عنصری که امروز با توطئه های گوناگونان و از مسیر ایجاد جنگ نرم دشمنان وتهاجم وشبیخون فرهنگی دشمنان اسلام ،هدف تیرهای تبلیغاتی فرهنگ های ضددینی قرارداشته و همین امر نیز هر روز مسئولیت مارا به عنوان مسلمانان راستین در حفظ ارزش های اسلامی واز جمله حجاب و عفاف سنگین تر می سازد .

ضمن پاسداشت یاد و خاطره شهدای خاطره شهدای قیام مسجد گوهرشاد وگرامی داشت این حماسه مردمی یک بار دیگر از منظر اتخاذ تدابیری فرهنگی با شهدای آن قیام پیمان می بندیم که از هیچ اقدام فردی واجتماعی در باب توسعه و ترویج فرهنگ حجاب وعفاف غفلت نورزیم و یقین داریم ایران آباد ، از رهگذر سلامت اخلاق و ارزش های دینی واجتماعی آن حاصل خواهد شد و حجاب و عفاف بخشی از این هنجارها و ارزش هاست  که مقوم فرهنگ ماست .

روز ملی حجاب و عفاف به همراه همه زنان و مردان دیار مان پاس می داریم .

اجرای برنامه فرهنگی قرآنی بشارت در کانون های مساجد خراسان رضوی

محمد حسین عبداللهی، مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان خراسان رضوی گفت: برنامه بشارت در جهت پویائی و انسجام برنامه ای در ماه مبارک رمضان در سه بخش مردمی، کانونی و ویژه طراحی شده است.

وی تصریح کرد: در بخش مردمی مسابقه ای با رویکرد تبلیغی و ترویجی و نگاه نو آماده شده است که همه کانون ها باید بر طبق ضوابط این بخش را بصورت عمومی در ماه مبارک رمضان اجرائی کنند و هدف از اجرای این بخش توجه به مفاهیم قرآن و نهج البلاغه با شیوه ای جدید و جذاب است که این بخش با محوریت خانواده برگزار می شود

عبداللهی خاطر نشان کرد: در بخش کانونی یا اختصاصی کانون باید در طول ماه مبارک رمضان یک سوره از قرآن  یا یک بخش از نهج البلاغه را انتخاب نماید و در جهت ترویج مفاهیم آن تلاش کند که در این بخش کانون در انتخاب شکل و نحوه اجرا آزاد است و می تواند به شیوه های مختلف اعم از برگزاری مسابقه، تفسیر و یا برگزاری جشنواره با محوریت یک سوره آن را انجام دهد.

مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان خراسان رضوی خاطر نشان کرد: در بخش ویژه کانون های منتخب باید در طول ماه مبارک رمضان مسابقات قرآنی و یا جشنواره های قرآنی و یا جنگ های قرآنی را برگزار نماید که اجرای بخش ویژه برنامه بشارت در کانون های منتخب و مراکز ویژه فراغتی انجام خواهد شد.

وی حفظ سوره یاسین برای مقطع سنی 12 تا 18 سال، نقاشی، عکاسی و آوای ربنا را از مسابقات این برنامه بزرگ قرآنی فرهنگی عنوان کرد و ادامه داد:به نفرات برگزیده هر بخش جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.

عبداللهی اظهار کرد:در بخش مسابقه نقاشی که در تمامی سنین برگزار می گردد نونهالان باید به موضوعات نیکی به پدر و مادر، محبت و دوستی، امام زمان (عج)، مسجد و نماز جماعت و ماه رمضان بپردازند ضمن اینکه نوجوانان نیز باید به موضوعات ارتباط با خدا، احترام به والدین ،سفره های افطاری، کمک به نیازمندان و مسجد و نماز جماعت بپردازند همچنین در بخش نقاشی مادران باید به موضوع ماه رمضان پرداخته شود.

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی به موضوعات مسابقات عکاسی و آوای ربنا اشاره کرد و گفت:موضوعات مسابقه عکاسی نماز جماعت، شب های قدر، سفره های افطاری و مناجات و ارتباط با خدا است ضمن اینکه در مسابقه آوای ربنا که در مقطع سنی 12 تا 18 سال برگزار می شود شرکت کنندگان باید ربناهای معروف قرآنی که در ماه رمضان خوانده می شود را با صدای خوش اجرا و ضبط نموده و به دبیرخانه استان ارسال نمایند.

برپایی نمایشگاه و جشنواره کاروان آفتاب در دهه کرامت

سیدسعید سرابی در جلسه شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی جشن‌های کرامت استان خراسان‌رضوی اظهار داشت: امسال شهرداری مشهد به صورت جدی‌تر وارد عرصه برپایی جشن‌های دهه کرامت شده و برنامه‌های مختلفی را نیز در این خصوص ترتیب داده است.

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه و جشنواره کاروان آفتاب در دهه کرامت امسال افزود: این نمایشگاه در قالب‌های هنری، فرهنگی، سینمایی و سمعی و بصری، کودک و نوجوانان، استان‌ها، دانشگاهی، بین‌الملل، انفورماتیک و رسانه‌های دیجیتال برپا می‌شود.

معاون اجرایی بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) نیز در این نشست گفت: جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در گستره جهانی در بیش از 2 هزار نقطه دنیا در 77 کشور و در گستره ملی نیز در 31 استان فعالیت دارد که 61 درصد این برنامه‌ها در سطح ملی و 39 درصد در سطح بین‌المللی برنامه‌ریزی شده است.

زهرا سروآزاد اظهار کرد: شورای مشورتی جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) به منظور آسیب‌شناسی برنامه‌های موضوعی جشنواره سیزدهم برگزار شد و پس از آن نیز نشست کارگروه‌های مناطق هشت‌گانه با حضور مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها در خصوص بررسی نقاط قوت و ضعف جشنواره‌های موضوعی تشکیل شد که نتیجه این جلسات تغییر 2.38 درصدی برنامه‌های دوره چهاردهم جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) بود.

وی با اشاره به تشکیل هشت کارگروه فرهنگی، هنری، پژوهشی، سینمایی، مطبوعاتی، دیجیتالی، دانشگاهیان و اجرای برنامه‌های ویژه گفت: در این کمیسیون‌ها برنامه‌های پیشنهادی چهاردهمین دوره جشنواره به صورت تخصصی بررسی و در نهایت 89 برنامه در بخش‌های مختلف تصویب شد.

معاون اجرایی بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) اشاره‌ای به سهم برنامه‌های موضوعی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) داشت و افزود: جشنواره‌های هنری، فرهنگی، پژوهشی، سینمایی و مطبوعاتی و دیجیتال به ترتیب 33، 8.28، 6.19 و 3.9 و 3.9 درصد برنامه‌های موضوعی این دوره از جشنواره را به خود اختصاص داده‌اند که 18 درصد این برنامه‌ها به استان خراسان رضوی اختصاص دارد.

سروآزاد تصریح کرد: تعیین سیاست های کلی جشنواره با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه شورای سیاستگذاری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) صورت گرفت که در این جلسه سیاست‌های کلی جشنواره تصویب و از پوستر چهاردهمین دوره جشنواره نیز رونمایی شد.

وی با اشاره به انتشار فراخوان جشنواره در 28 آبان ماه سال گذشته همزمان با سالروز میلاد امام موسی کاظم(ع) گفت: فراخوان چهاردهمین دوره جشنواره پس از اعلام عمومی 536 مرتبه توسط شبکه‌های ملی و استانی صدا و سیما، چاپ فراخوان در روزنامه‌های کثیرالانتشار و به صورت تولید هزار و 91 خبر در رسانه‌های مختلف تبلیغ شده است.

انتشار فراخوان مسابقه طراحی پوستر هجدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از انتشار فراخوان مسابقه طراحی پوستر هجدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد مقدس خبر داد.

یوسف امینی با اشاره به تشکیل ستاد برگزاری هجدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد مقدس، اظهار کرد: این فراخوان با هدف مشارکت هنرمندان و گردآوری آثار گرافیستهای استان خراسان رضوی صادر شده است و در پایان نیز علاوه بر تقدیر از آثار برگزیده، نمایشگاهی از آثار رسیده برپا خواهد شد.

 دبیرهجدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد مقدس عنوان کرد: ثبت نام و ارسال آثار منظور از 10 تیرماه آغاز و تا 31 این ماه ادامه می یابد و علاقه مندان باید آثار خود را به همراه مشخصات و شماره های ارتباطیشان را به پست الکترونیک  info@kh-digital.ir  با عنوان طراحی پوستر نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد ایمیل کنند.

وی افزود: طراحان می بایست برای طراحی پوسترهای خود از عنوان هجدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد مقدس و نمادهای مرتبط با کتاب و ماه محرم به دلیل تقارن برگزاری نمایشگاه بااین ایام در طراحی آثار استفاده کنند و پوسترها را به صورت عمودی و در 50*70 به صورت فابل jpg با رزولوشن 70dpi  ارسال کنند.

امینی خاطرنشان کرد: استفاده از شعار نمایشگاه امسال «فردا برای خواندن دیر است» و ترجمه متن فارسی به زبان های عربی و انگلیسی بلامانع است.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه شرکت در این مسابقه برای همه طراحان بلامانع است، عنوان کرد: هر طراح می تواند حداکثر با سه اثر در این مسابقه شرکت کند و درج نام طراح در نام گذاری فایل های ارسالی ضروری است.

وی با اشاره به انتخاب 3 اثر برگزیده این مسابقه از سوی هیات داوران، ادامه داد: به سه نفر اول لوح تقدیر و جوایز نقدی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اهدا خواهد شد./934/303/ب3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

    

ارسال نظرات