۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۵
کد خبر: ۴۳۷۵۵۳
در حرم حضرت معصومه تبیین شد؛

حواس شش‌گانه دومین عنصر درک معارف اسلامی

کارشناس تفاسیر موضوعی نهج‌البلاغه حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه حکمت و فلسفه از منابعی است که دین از آن به‌ عنوان عنصر معرفتی برای علوم حقیقی یاد کرده است، گفت: فلسفه مبانی حکمت از راه عقل استنباط می‌شود؛ این در حالی است که حواس شش‌گانه دومین عنصر درک معنوی معارف اسلامی است که از سوی شرع مقدس بسیار توصیه شده است.
حجت الاسلام رضا محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام رضا محمدی امروز در نشست تخصصی تفسیر نهج‌البلاغه که در محل شبستان بزرگ نجمه خاتون آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد به تشریح ابعاد اجتماعی معارف خطبه 22 نهج‌البلاغه پرداخت و گفت: اهل ذکر در همین دنیا حقایق آخرت را مشاهده می‌کنند؛ بر این اساس ابزار معرفت برای انسان از سوی منابع اسلام ناب چهارعنصر کلی بیان‌شده است.

 

کارشناس تفاسیر موضوعی نهج‌البلاغه آستان مقدس حضرت معصومه(س) بابیان اینکه حکمت و فلسفه از منابعی است که دین از آن به‌عنوان عنصر معرفتی برای علوم حقیقی یاد کرده است، گفت: فلسفه مبانی حکمت از راه عقل استنباط می‌شود؛ این در حالی است که حواس شش‌گانه دومین عنصر درک معنوی معارف اسلامی است که از سوی شرع مقدس بسیار توصیه شده است.

 

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) فطرت را از منابع آگاهی‌دهنده به انسان در مسیر معارف دینی توصیف کرد و گفت: اگر انسان قلب او پاک باشد و در مسیر زندگی به اخلاق حسنه اسلامی مهذب شده باشد چشم دل او بینای حقایقی خواهد شد که با حجاب چشم سر را توان مشاهده آن حقایق نخواهد بود.

 

حجت‌الاسلام محمدی در ادامه به اشاره به اینکه چهارمین مسیر درک معرف برای انسان وحی است، از مسر وحی حقایقی به دست انسان رسیده است که هیچ یک از راه‌های دیگر در طول تاریخ به انداز مسیر وحی نتوانسته به ساحت علمی بشر خدمت کند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه هر یک از این مسیرهای معرفت‌شناختی دین برای خود قلمرو خاصی دارد گفت: مشی این قلمرو به گونه ای است که با یک از ابزار نمی‌توان جای مسیر دیگر را در درک معارف حقیقی دین بهره برد؛ این در حالی است که در بیان مفاهیم اسلامی علمای اسلام به آیات قرآن کریم وحی اطلاق شده و احادیث معصومین را به‌عنوان تحدیث می‌دانند که هر دو از مصادیق معارف وحی است.

 

کارشناس تفاسیر موضوعی نهج‌البلاغه آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه برزخ را نمی‌توان از طریق حواس درک کرد، گفت: آن چیزی از طریق حواس انسان درک می‌شود باید در وهله اول مادی باشد و دومین ویژگی منحصربه‌فرد موارد درک حواس انسانی این است که عنصر مورد درک باید تجربه پذیر باشد تا از سوی این حواس بتواند مورد ادراک قرار گیرد.

 

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) به بررسی مسیر عقل در دریافت معارف برزخ پرداخت و گفت: عقل مفاهیم کلی مادی را می‌تواند نسبت به برزخ درک کند؛ این در حالی است که برای فهم حقایق برزخ فقط راه وحی و فطرت برای درک حقیقت این مفاهیم با انسان همراه هستند.

 

حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به اهمیت مسیر وحی در درک حقایق عالم گفت: در اهمیت وحی در قران کریم بیش از 20 آیه وجود دارد، این در حالی است که فطرت مسیری است که با الهام و کمک از معارف وحی می‌تواند در می‌تواند در دریافت معارف و دیدن حقایق در همین دنیا همراه انسان باشد./837/پ202/س

 

خبرنگار: محمد جعفری

ارسال نظرات