۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۴۳۷۴۶۸

تغییرات فرهنگی و تضعیف نهاد خانواده در آمریکا

طی نیم قرن اخیر، جامعه آمریکا تحت لوای فلسفه اومانیستی سکولار، تغییرات شدیدی را در ارزش‌ها، سنن و نهاد خانواده‌ که پیشتر ریشه در باورهای مسیحی آن داشت، تجربه کرده است.
بد عهدی آمریکا

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از تسنیم، بررسی سیر تحولات اجتماعی آمریکا نشان می‌دهد که دهه 1960 میلادی نقطه عطفی در تغییرات فرهنگی و ارزشی این کشور است. در گزارشی که دکتر «استیون سی. رایزر» تحت عنوان «به‌هم ریختگی فرهنگی: سردرگمی اخلافی و فساد معنوی» منتشر کرده است، آمده است که در دهه 1960،‌ آمریکا شاهد یک تغییر انقلابی در عادات فرهنگی ملت خود بود.

 

به نوشته رایزر، به استثنای روابط نژادی و حقوق مدنی، تقریبا تمامی تغییرات دهه 1960 منفی بود - که به طور خاص شامل اخلاقیات مرتبط با یک حوزه یا عملکرد خاص، افزایش بی‌اخلاقی‌ها، استعمال مواد مخدر، افزایش بیماری‌های جنسی مسری، کاهش کارایی عملکرد دانشگاهی، خشونت و شورش علیه نهادهای مسؤول بود.

 

براساس این گزارش از دهه 1960 به بعد شاهد هستیم که در آمریکا:

 

حذف انجیل و مراسم دعا از مدارس عمومی راه را برای عصر بت‌پرستی نوین فراهم کرد.

قوانین تسهیل‌کننده طلاق راه را برای افزایش نرخ طلاق و افزایش هم‌باشی مهیا کرد.

انقلاب جنسی راه راه برای تصمیم دیوان عالی کشور برای قانونی کردن سقط جنین مهیا کرد.

رد حرمت و تقدس حیات، ازدواج و سکس به عصر نوینی از نسبی‌گرایی اخلاقی منجر شد.

باور تکامل‌گرایانه به اینکه ما صرفا حیواناتی ماحصل عصر جدید «بربریت نوین» هستیم.

دوران درست‌کرداری سیاسی به خموشی آزادی تفکر و آزادی بیان منجر شد.

 

در مقابل، مردم هم عملا و هم بر سبیل تمثیل «کار خودشان را انجام» می‌دادند و «به دیگر امور کاری نداشتند». در واقع این این ماهیت انسان نبود که تغییر کرد؛ بلکه این ارزش‌ها و جهان‌بینی ما بود که تغییر یافت.

 

رایزر در ادامه گزارش خود به افزایش نرخ طلاق در آمریکا و تغییر وضعیت نهاد خانواده اشاره می‌کند:

 

در سال 1910 نرخ طلاق تنها 10 درصد بود

در سال 1945 نرخ طلاق به 25 درصد افزایش یافت

در سال 1980 نرخ طلاق به 40 درصد افزایش یافت

در سال 2007 نرخ طلاق از 50 درصد فزونی گرفت

 

به گفته وی، این نرخ شدیدا در حال افزایش طلاق در حال از هم گسستن نهاد ازدواج و خانواده است. بسیاری از مشکلات اجتماعی جدی ما تنها نشانه‌های بیماری شکست ازدواج و خانواده است. در آمریکا، بسیاری از افراد جوان اعتماد خود را به نهاد ازدواج از دست می‌دهند و صرف زندگی با یکی دیگر بدون انتفاع از ازدواج را - آنچه که در واقع را هم‌باشی یا زنای مکرر است - انتخاب می‌کنند.

 

یک تهدید بزرگتر برای نهاد ازدواج تلاش اومانیست‌های سکولار برای بازتعریف ازدواج به منظور در بر گرفتن هم‌جنس‌بازی است. تغییرات تا آنجا پیش رفته است که هم‌اکنون تنها نوع شهوت‌رانی باقی مانده، رابطه جنسی با حیوانات است./847/ب102/د

ارسال نظرات