۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶
کد خبر: ۴۳۷۴۰۰

رونمایی از رصدنمای ملی «عین» دیده بان تولیدات فرهنگی عفاف و حجاب

با حضور ۵۰۰ خواهر طلاب و نخبه بسیجی از رصدنمای ملی «عین» دیده بان تولیدات فرهنگی عفاف و حجاب رونمایی شد.
بانکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، غروب دوشنبه ۲۱ تیر همزمان با روز ملی عفاف و حجاب از رصدنمای ملی «عین» دیده بان تولیدات فرهنگی در زمینه عفاف و حجاب با حضور ۵۰۰ مبلغ خواهر طلاب و نخبه بسیجی، در سالن همایش های برج میلاد رونمایی شد.

 

امیرحسین بانکی عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان و مسؤول برنامه ریز پروژه رصدنمای «عین» در همایش بزرگ حجاب و عفاف، درباره این پروژه، گفت: رصدنمای ملی «عین» دیده بان تولیدات فرهنگی در زمینه عفاف و حجاب است.

 

وی با اشاره به اصول حاکم بر رصد نمای «عین» عنوان کرد: برای اینکه فعالیت فرهنگی قابلیت ارزیابی، تعمیم و حمایت را داشته باشد تلاش کردیم  برای ایجاد یک رفتار فرهنگی از گونه های مختلف محصولات فرهنگی همچون کتاب، فیلم، اسباب بازی، مد و پوشش ، گرافیک و ... استفاده کردیم.

 

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در فعالیت های فرهنگی مخاطب شناسی یک اصل است، اظهار داشت: باید برای مخاطب های گوناگون سنی، جنسی، فرهنگی و محیطی محصولات فرهنگی متنوعی تولید کرد همچنین در بین محصولات فرهنگی باید آثار فاخر و تاثیرگذار را شناسایی و ترویج کرد.

 

بانکی با اشاره مجدد به اینکه رصدنمای عین نخستین دیده بان تولیدات عفاف وحجاب کشور باهویت اسلامی،انقلابی و مردمی است، گفت: این رصدنما به طور فعالانه فرآیندهای شناسایی جامع؛ ارزیابی سه مرحله ای تخصصی، ملی و مردمی؛ خوشه بندی، معرفی و ترویج شایسته تولیدات فکری و فرهنگی تاثیرگذار در ترویج سبک زندگی عفیفانه با رویکرد مخاطب محور را دنبال خواهد کرد، خروجی این رویداد به تصمیم سازی، راهبری و سیاستگذاری عملیات های فراگیر درسطح ملی منجر خواهد شد.

 

وی با اشاره به فعالیت های رصدنمای عین ابراز کرد: این رصدنما در گام اصلی برای کلیه موضوعات فرهنگی تعریف شده است که به عنوان چرخه نوظهور مهندسی فرهنگی به ساختار شناسی، تعیین شاخص ها، رصد و شناسایی، تحلیل دانشی، ارزیابی اجمالی، ارزیابی تفصیلی، تصدیق گری، داوری کارشناسی، داوری مردمی، تکرار مجدد چرخه می پردازد.

 

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان درباره مخاطبان این رصدنما عنوان کرد: چهار گروه مخاطب، شامل مسئولان، عموم، مروجان، فرهیختگان برای رصدنما ترسیم شده است که سبب حمایت و جهت دهی تولید برای فرهیختگان، تجهیز و تغذیه مناسب مروجان، انتخاب و تصمیم گیری هدفمند مسئولان، انتخاب و مصرف بهینه عموم مردم می شود.

 

بانکی افزود: ما مخاطبان خود به خوشه های متعددی سنی همچون خردسال، کودک، نوجوان، جوان، بزرگسال، خوشه جنسی زن و مرد، خوشه جایگاهی مسؤول، مروج حجاب، خوش حجاب، کم حجاب تقسیم بندی کردیم، همچنین از نظر مکانی به مدرسه ابتدایی، متوسطه، دانشگاه، حوزه علمیه، اماکن مذهبی، رسانه های محیطی، نهاد های عمومی، سازمان ها، رسانه های دیداری، رسانه های شنیداری، بسته ها، جراید، فضای مجازی، اماکن عمومی، مکان های خانگی تقسیم کردیم.

 

وی با اشاره به فرآیند انتخاب محصولات در رصد نمای عین گفت: گزینش، ارزیابی و داوری آثار و محصولات در رصدنما، طی یک فرایند چهار سطح ویژه و تخصصی طراحی شده است، به گونه ای که تا حد امکان، نهایت دقت و جامعیت در انتخاب آثار و محصولات نهایی و برگزیده لحاظ شود.

 

بانکی افزود: این چهار سطح عبارت از ارزیابی و انتخاب اولیه محصولات توسط کمیته های تخصصی، بازبینی و تصدیق گری نتایج ارزیابی ها از سوی تصدیق گران، داوری و رتبه بندی نهایی محصولات از سوی کارشناسان سرشناس ملی، بازخورگیری مردمی محصولات از سوی بازدیدکنندگان عمومی است.

 

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه رصدنما در ۶ بخش محصولات فاخر عفاف و حجاب را رصد و ارزیابی کرده است، گفت: این ۶ بخش شامل رسانه های مکتوب از جمله کتاب، پژوهش، شعر، داستان، مطبوعات و نشریات، رسانه های دیداری و شنیداری همچون فیلم، رسانه های مجازی همچون فضای مجازی، رسانه های دیجیتال، رسانه های محیطی همچون گرافیک و عکس، رسانه های سنتی همچون آموزش و تبلیغ، رسانه های ترویجی (پروموشن) همچون پوشش اسلامی و محصولات فرهنگی است.

 

بانکی با اشاره به تعداد کل محصولات اظهار داشت: تعداد کل محصولات رصد شده 14930 بود که خروجی مرحله اول ارزیابی هیات انتخاب 4392 شد و تعداد محصول راه یافته به داوری ملی در نهایت 1192 عدد شد.

 

وی درباره سامانه های رصدنما خاطرنشان کرد: نرم افزار کاربردی تلفن همراه -اپلیکیشن سامانه مدیریت و پایش اطلاعات رصدنما با آدرس (WWW.RASADNAMA.IR ) و (سامانه اطلاع رسانی عفاف و حجاب WWW.AYN.IR) است./202/807/ب1

با حضور ۵۰۰ خواهر طلاب و نخبه بسیجی؛
ارسال نظرات