۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۴
کد خبر: ۴۳۵۹۳۹
نائب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

کفر و ایمان ارتباطی به نام و نشان ندارد/ ملاک در یکتا پرستی عمل افراد است

حجت‌الاسلام والمسلمین رحمانی سبزواری با تأکید بر اینکه مؤمن و یا کافر بودن ربطی به نام و نشان ندارد، گفت: جوانی که خانواده مسلمان دارد، اسم او علی یا محمد بوده و پدر و مادر او هم مسلمان معتقد هستند اما خود او به خدا عقیده نداشته و علم و عمل اسلامی ندارد، آیا این مسلم است؟ این جوان با کافر چه فرقی دارد؟
حجت الاسلام والمسلمین علی رحمانی سبزواری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، طرح مبتکرانه اعزام اساتید تفسیر حوزه علمیه قم به استان‌های مختلف کشور، برای نخستین بار هم‌زمان با ماه رمضان امسال با همکاری مجمع تفسیر قرآن کریم و سازمان تبلیغات اسلامی اجرا شد که در این طرح 60 نفر از مجتهدان و اساتید بنام تفسیر حوزه به 30 استان کشور اعزام شدند.

 

در استان خراسان شمالی نیز در قالب این طرح سه جلسه محوری تفسیر قرآن کریم در شهرهای بجنورد و اسفراین در حال برگزاری است؛ جلسه تفسیر قرآن با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، قائم‌مقام نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد در مسجد انقلاب بجنورد، جلسه تفسیر قرآن حجت‌الاسلام والمسلمین علی رحمانی سبزواری، نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نایب رییس هيأت مديره انجمن علمي اصول فقه در مسجد امام رضا (ع) و جلسه تفسیر قرآن حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا آلوستانی، استاد حوزه علمیه قم در مسجد امام حسین (ع) اسفراین. جلساتی که همه‌روزه مؤمنان روزه‌دار بسیاری را به پای صحبت‌های این اساتید حوزه علمیه می‌کشاند.

 

تشریح ویژگی‌های عبادالرحمان

امروز حجت‌الاسلام والمسلمین علی رحمانی سبزواری، در جلسه تفسیر قرآن کریم که با شرکت مردم مؤمن و روزه‌دار مرکز خراسان شمالی در محل مسجد امام رضا (ع) بجنورد برگزار شد، با اشاره به ویژگی‌های عبادالرحمان، اظهار کرد: خداوند در سوره فرقان صفات ویژه بندگان خاص خود را برمی‌شمرد و می‌فرماید: «وَ الَّذينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذابَها كانَ غَراماً»؛ بندگان ممتاز خداوند رحمان کسانی هستند که می‌گویند پروردگارا عذاب دوزخ را از ما برطرف گردان که عذابش سخت و پردوام است.

 

وی با تفسیر این آیه، افزود: عذاب جهنم و خوشایندی بهشت در این دنیا نیز با فرد ملازم می‌شود؛ یعنی فرد نادرست همیشه در آتش است، اما درحالی‌که وجود فرد آتشین و خطرناک است این آتش دیده نمی‌شود.

 

حجت‌الاسلام رحمانی سبزواری با بیان اینکه خداوند در آیه 24 سوره بقره می‌فرماید: «النَّارَ الَّتی وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكافِرینَ»، اضافه کرد: بنا به فرموده خدا هیزم آتش جهنم، انسان‌های گناهکار و سنگ است ازاین‌رو در جای دیگر خطاب به مردم می‌فرماید: ای اهل فهم و عقل خود و بستگان خویش را از آتش جهنم حفظ کنید، آتشی که آتش‌گیر آن خود مردم هستند.

 

این استاد تفسیر و فقه حوزه علمیه قم تصریح کرد: انسان تا در این دنیا جهنمی نشود، در آن دنیا به جهنم نمی‌رود و تا در دنیای فانی بهشتی نشود، به بهشت دنیای باقی نمی‌رود ازاین‌رو می‌توان مردم دنیا را به دو قسم بهشتی و جهنمی تقسیم کرد.

 

وی با اشاره به معیار بهشتی و جهنمی بودن، خاطرنشان کرد: امام علی (ع) می‌فرماید: «اَلاِسلامُ هُوَ التَّسلیمُ» و تأکید می‌کند که اسلام تسلیم است اما نه تسلیم نه در مقابل ناحق و قدرت زمینی بلکه تسلیم در برابر قدرت پروردگار و حق.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رحمانی سبزواری افزود: رسول گرامی اسلام نیز می‌فرماید: «المُسلِمُ مَن سَلِمَ المُسلمونَ مِن لِسانِهِ و يَدِهِ» و مسلمان را کسی می‌داند که مسلمانان از دست و زبان او آسوده باشند.

 

وی ادامه داد: وقتی این روایات و دیگر احادیث را کنار هم می‌گذاریم، معنی مسلمان به‌طورکلی این می‌شود که مسلمان؛ یعنی انسان بی‌خطر و فردی که هیچ‌کس از او احساس خطر نمی‌کند، ازاین‌رو خانه‌اش را می‌گذارد و می‌رود، می‌داند همسایه مسلمان اهل دستبرد نیست، خانم و خانواده را به او می‌سپارد و می‌رود و می‌داند که این فرد اهل خیانت نیست زیرا عنوان مسلم بر او هست.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رحمانی سبزواری با بیان اینکه چشم، گوش، دست، زبان و هیچ‌کدام از اعضا و جوارح مسلمان خیانت کرده و به حریم دیگران دراز نمی‌شود، اضافه کرد: اما در برابر مسلمان، کافر قرار دارد؛ یعنی موجود خطرناکی که نمی‌شود به او اعتماد کرد.

 

عمل اسلامی از علم و شناخت الهی نشأت می‌گیرد

وی با بیان اینکه مسلمان دو ویژگی علم و عمل دارد که سبب شده بی‌خطر و سالم باشد، گفت: علم مسلمان به این معنا است که یقین دارد صاحب داشته و خود مالک خویش نیست، یقین دارد خالق، رب و مربی دارد، مطمئن است خدای بزرگ بر او حاکم، ناظر و محیط بوده و او را تحت نظارت دارد، عالم را محضر خداوند می‌داند و به اینکه تمام هستی‌اش زیر پوشش علم پروردگار است، علم دارد.

 

نایب رییس هيأت مديره انجمن علمي اصول فقه ادامه داد: عمل مسلمان هم این است که به واسطه علم و شناخت، به دستور خداوند عمل می‌کند، دین در چهره عمل او ظاهر می‌شود، نماز می‌خواند، روزه می‌گیرد، با همه مهربان است، سلم و سالم است، هیچ‌کس از دست و زبان او آزار نمی‌بیند، در عمل مطیع پروردگار بوده و تمام وجود او را علم به خدا پر کرده است.

 

وی افزود: درحالی‌که کافر نه علم و نه عمل دارد، نه معتقد به حضور و نظارت خداوند بوده و نه آفرینش از سوی خداوند را باور دارد ازاین‌رو می‌بینیم که اومانیست‌ها می‌گویند: «اصالة الإنسان»؛ انسان خدای روی زمین است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رحمانی سبزواری با بیان اینکه کافر علم به خالق، رازق و شاهد و ناظر بودن خداوند ندارد، اضافه کرد: ویژگی دوم کافر این است که عمل نداشته، به این معنا که حلال و حرام نمی‌داند، ناموس‌شناس نیست، تعامل درست با انسان‌ها را مراعات نکرده و سلم و سالم نیست.

 

وی با اشاره به اینکه یکی از نام‌های خداوند سلام است، اظهار کرد: اگر فرد مؤمن، سلم است به این دلیل است که به سلام متصل بوده و برای همه آرزوی سلام دارد ازاین‌رو وقتی از کنار مؤمن رد می‌شود می‌گوید سلام علیکم؛ یعنی خداوند مقام سلم و بی‌خطری را نصیب تو کند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رحمانی سبزواری ادامه داد: معنی دیگر سلام علیکم هم این است که خداوند جان، مال، روح، جسم، فرزند و سایر داشته‌های تو را از هر خطری در امان و مصون دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: در آیه 23 سوره حشر آمده است: «هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ؛ او خدایي است كه معبودي جز او نيست، حاكم و مالك اصلي او است، از هر عيب منزه است، به كسي ستم نمي‏كند، به مؤمنان امنيت مي‏بخشد و مراقب همه چيز است».

 

مدیران و مسؤولان آیه 23 سوره حشر را نصب‌العین قرار دهند

حجت‌الاسلام والمسلمین رحمانی سبزواری افزود: وقتی کسی ملک و پادشاه می‌شود، اگر به او چپ نگاه کنی پدر آدم را درمی‌آورد، بو ببرد با او مخالف هستی ریشه‌ات را می‌زند، به او بدجور سلام کنی کینه برمی‌دارد و اگر به نزد او عبوس بروی حالت دیگری گرفته و به حسابت می‌رسد.

 

وی ادامه داد: بعضی‌ها آدم‌های خوبی هستند اما تا رییس می‌شوند کم‌ظرفیت شده و حلم آن‌ها از بین می‌رود به‌گونه‌ای که نمی‌شود با آن‌ها حرف زد و اگر به آن‌ها چپ نگاه کنی ریشه‌ات را می‌زنند.

 

این استاد تفسیر و فقه حوزه علمیه قم تصریح کرد: بر این اساس ملک و قدرت و سلطنت کبر می‌آورد، کبری که باعث آزار و خطر شده و فرد را از سلم و سالم بودن بیرون می‌کند، ازاین‌رو می‌بینیم فرد تا زمانی که رییس نشده بود، سلم و سالم بود اما از وقتی رییس شد، خطرناک هم شده و همه از او احساس خطر می‌کنند.

 

وی اضافه کرد: خداوند در این آیه تا از ملک سخن می‌گوید این سؤال به ذهن متبادر می‌شود که آیا او از مقام سلطنت و خشن برخورد می‌کند؟ اما بلافاصله برای اینکه این توهم از ذهن خواننده بیرون برود می‌گوید: «الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ»؛ یعنی قدرتمندی که پاک و منزه بوده و مایه امنیت افراد است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رحمانی سبزواری اظهار کرد: اینکه می‌گویند به علی (ع) اقتدا کنید معنی‌اش این است که امام علی (ع) ملک و قدرتمند شد اما قدوس و منزه از زشتی‌ها بود، پاک و پاکیزه بود و بدون کمترین نقص و عیب حکومت کرد.

 

وی گفت: خداوند ملک است اما نه مانند ملک‌های دنیا بلکه ملکی قدوس بوده و سالم و بی‌خطر است ازاین‌رو چند شب پیش در دعای جوشن کبیر می‌خواندیم: «یَا مَنْ لا یُخَافُ إِلا عَدْلُهُ»؛ ای خدایی که انسان از او نمی‌ترسد مگر از عدلش و درواقع کسی که از عدل خدا بترسد؛ یعنی از خودش می‌ترسد زیرا تا کسی مجرم نباشد از عدالت نمی‌ترسد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رحمانی سبزواری ادامه داد: اگر کسی سلم و بی‌خطر باشد از عدل و عدالت خدا نترسیده و انسان سالم نیز از قاضی و دادگستری هراسی ندارد اما مجرمان همیشه وحشت‌زده‌اند.

 

وی با بیان اینکه خداوند منشأ زدودن هر زشتی، نکبت و بدبختی از جامعه است، خاطرنشان کرد: کسانی که رییس شده و به قدرت می‌رسند باید این آیه را درست بخوانند و یاد بگیرند که خدا چگونه با انسان‌ها معامله می‌کند.

 

نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: خداوند «الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ» است؛ یعنی منشأ و ریشه امن و امنیت بوده و مؤمن هم کسی است که به این مقام اقتدا کرده و بی‌خطر و سالم است.

 

وی اضافه کرد: در مقابل مؤمن و مسلمان، کافر قرار دارد که چون به خدا عقیده ندارد خطرناک بوده و به دلیل آنکه عمل اسلامی نداشته و حلال و حرام نمی‌شناسند خطر دارد.

 

حکایت مسلمانان اسمی و کافران عملی

حجت‌الاسلام والمسلمین رحمانی سبزواری با تأکید بر اینکه مؤمن و یا کافر بودن ربطی به نام و نشان ندارد، تصریح کرد: اکنون اگر جوانی در کوچه و خیابان‌های بجنورد راه می‌رود که خانواده مسلمان دارد، اسم او علی یا محمد بوده و پدر و مادر او هم مسلمان معتقد هستند اما خود او عقیده ندارد؛ عقیده‌ای که خالقی برای خود قائل باشد، خود را تحت قدرت حق ببیند و علم و عمل اسلامی داشته باشد، آیا این مسلم است؟ این جوان با کافر چه فرقی دارد؟

 

وی با بیان اینکه چنین فردی تنها مسلم اسمی بوده و فرق چندانی با کافر ندارد، ادامه داد: دختری که موهای خود را از زیر روسری بیرون آورده و روغن می‌زند تا برق زده و جوان‌ها را جذب کند، یا صورت خود را آرایش می‌کند که دیگران را به خود جذب کند، نه نماز، نه روزه، نه مسجدی و نه اعتقاد به خدا دارد و شاید اگر بتواند و محیط اسلامی اجازه دهد کارهای بسیار بدتری نیز می‌کند چه فرقی با کافر دارد؟

 

این استاد تفسیر و فقه حوزه علمیه قم تصریح کرد: فرق بین مسلمان و کافر به اسم نیست، اسم این علی و قرآنی بوده و اسم او اروپایی است، یا این فرد بعضی از کارها را انجام نمی‌دهد او انجام می‌دهد، فرق مسلمان و کافر این نیست؛ فرق در عمل است که این آقا همانند یک کافر در زندگی عمل می‌کند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رحمانی سبزواری با بیان اینکه این جهان، جهانی است که خداوند صورت انسان را حجاب باطل قرار داده است، اضافه کرد: در روایات داریم صورت انسان حجاب حقیقت انسان است اما این حجاب روز قیامت از بین می‌برد و باطل نمایان می‌شود.

 

وی ادامه داد: این صورت حجاب بوده و نمی‌گذارد عیب‌های ما نمایان شود، نمی‌گذارد جهنم، آتشکده و آن حالت خطرناک فرد نمایان شود درحالی‌که این جهنم از لحظه مرگ برای فرد قابل رؤیت خواهد شد.

 

رییس هيأت مديره انجمن علمي اصول فقه خاطرنشان کرد: جوانی که در خیابان چشمش به هر کس بیفتد متلک گفته و نیش می‌زند، مسخره می‌کند، حرام و حلال سرش نمی‌شود؛ این آتش و خطر است، مسلم نیست. مسلمان یعنی بی‌خطر درحالی‌که این فرد خطرناک است.

 

وی افزود: فردی که تا سوار ماشین می‌شود یک خیابان را به وحشت می‌اندازد، وقتی از کنار یک آخوند و روحانی عبور می‌کند فحش می‌دهد، از جلوی پیرمرد دارای محاسن که می‌گذرد متلک انداخته و اگر یک خانم ببیند به او دست‌درازی می‌کند؛ این خطرناک است، آتشکده است، جهنم است، منتهی این جهنم به ظهور نمی‌رسد، خداوند طوری انسان را قرار داده که از لحظه مرگ این جهنم بر او آشکار می‌شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رحمانی سبزواری اظهار کرد: رسول گرامی اسلام فرموده: «القَبْرُ رَوْضَةٌ مِنْ رِيَاضِ الجَنَّةِ أَوْ حُفْرَةٌ مِنْ حُفَرِ النَّارِ» و قبر را باغی از باغ‌های بهشت یا گودالی از گودال‌های آتش توصیف کرده است.

 

وی اضافه کرد: انسان در این دنیا هم در قبر قرار دارد، قبر او همین بدن است، وقتی که می‌میرد هم در قبر است، نه این قبر ظاهری که در زمین می‌کنند بلکه قبر انسان صورت مثالی او است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رحمانی سبزواری افزود: آن قبری که حفره‌ای از آتش جهنم است، خود انسان است، انسان در قالب مثالی؛ زیرا در عالم مثال انسان خود حفره‌ای از حفره‌های جهنم است اما چرا و چگونه انسان حفره آتش می‌شود؟ برای اینکه تمام بدی‌ها و زشتی‌ها در آنجا به ظهور می‌رسد.

 

وی خاطرنشان کرد: کسانی که در دنیا کارهای خطا و بد می‌کنند در همین دنیا نیز در جهنم قرار دارند اما این جهنم بر آن‌ها ظاهر نیست مگر اینکه در همین دنیا خدا به آن‌ها عنایت کرده و توبه کنند تا در این دنیا جهنم وجود آن‌ها ظهور کرده و زجر و عذاب بکشند اما در آن دنیا راحت شوند.

 

استاد تفسیر و فقه حوزه علمیه قم با بیان اینکه مردم در این دنیا دو قسم بوده، قسمی بهشتی و قسمی جهنمی هستند، گفت: برخی افراد که در خیابان راه می‌روند درواقع جهنم هستند که در حال حرکت هستند تا دو کلمه با آن‌ها حرف بزنی یا اصلاً حرف هم نزنی آتش زده و خطر می‌آفرینند. این‌ها آتش هستند منتهی این آتش در دنیا ظهور نکرده و از لحظه مرگ بر فرد ظاهر می‌شود ازاین‌رو باید گفت آتش و جهنم خود ما هستیم./9314/201/ب3

ارسال نظرات