۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۸
کد خبر: ۴۳۴۵۱۶
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی تبیین کرد؛

آخرین وصیت امیر مؤمنان به خواص

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی با بیان اینکه حضرت علی (ع) از هنگام ضربت خوردن تا شهادت، ملاقات ها و سفارش های ماندگاری در تاریخ اسلام به فرزندان و یاران خود داشتند، گفت: مهم‌ترین توصیه حضرت به یاران ایشان عدالت و مهروزی نسبت به والدین و بندگان خدا بود.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه، در مراسم ترتیل خوانی قرآن کریم در شبستان امام خمینی(ره)حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه امام علی (ع) شخصیتی هستند که جرج جرداق مسیحی و عالم سنی در وصف فضایل این حضرت هشت جلد کتاب را نوشته است، گفت: فرزند خلیفه دوم بیان می‌کند که رسول گرامی اسلام برای حضرت علی(ع) سه فضیلت ذکر می‌کنند که اگر یکی از این سه فضیلت در میان خاندان ما بود از تمامی شترانمان که حیاتمان به آن وابسته است ارزشمند تر بود.

 

وی افزود: احمد بن حنبل در زمینه این سه فضیلت از عبدالله بن عمر نقل می‌کند که ازدواج حضرت علی(ع) با حضرت زهرا(س)، بستن درب خانه ها به مسجد به جز خانه حضرت علی(ع) و اینکه در روز خیبر پرچم اسلام را رسول خدا(ص) به دست حضرت علی(ع) سپردند این سه فضلیت هستند که اگر این سه ویژگی در میان خاندان ما(عمر) بود ما به خاطر این فضایل به خو می بالیدیم.

 

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه تمامی علوم هستی به حضرت علی (ع) اعطا شده است، گفت: این امام همام دروازه شهر علم هستند و هرکس که بخواهد از علوم نبوی و الهی بهره مند شود ناگزیر باید به ایشان متمسک شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به اینکه حضرت علی(ع) پس از آن که ضریت خوردند و تا روز شهادت، ملاقات های مهمی را با مردم و افراد خاصی داشتند، ادامه داد: این ملاقات ها و سخنانی که در آن رد و بدل شد در تاریخ اسلام از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

وی افزود: حضرت علی(ع) در آخرین لحظات شهادت خود به مردم فرمودند که شما قدر مرا ندانستید ولی آیندگان قدر دان من هستند و من وقتی از میان شما بروم، شما تازه متوجه جایگاه من در میان خود خواهید شد و متوجه می‌شوید که چه شخصیتی را از دست داده اید.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: حضرت در ادامه به مردم فرمودند که روزی فرا خواهد رسید و شما آرزو خواهید کرد که در حد نحر یک شتر علی(ع) را ببیند ولی دیگر فرصت از دست رفته و این اتفاق برای شما ممکن نخواهد بود.

 

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی تصریح کرد: حضرت علی(ع) این سخنان را در ملاقات های عمومی می‌فرمود و به مردم می‌گفت که من روزی امیر شما بودم ولی امروز در بستر افتاده و مایه عبرت شما هستم .

 

وی افزود: حضرت علی(ع) در سخنانی به ابن ملجم فرمودند که آیا من برای تو بد امامی بودم و آیا با تو با مهربانی رفتار نکرده و تو را بر دیگران ترجیح نداده و به تو بیشتر از بقیه رسیدگی نکردم و آیا این مزد من است که این‌گونه به من ظلم کردی و شمشیر بر فرق من زدی و پس از آن حضرت روی به امام حسن(ع) کردند و از ایشان خواستند که با ابن ملجم با رأفت رفتار کرده و با عدالت او راقصاص کنند.

 

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی با اشاره به ملاقات حجر با حضرت علی(ع) گفت: حضرت علی(ع) به حجر فرمودند که ای حجر روزی فرا می‌رسد که من را ناصبی خطاب می‌کنند و از تو می‌خواهند که از من برائت بجویی، ای حجر بدان من مسلمانم و مسلمان زاده شده ام؛ بنابراین از من برائت نجوی که حجر در پاسخ حضرت گفت ای وصی رسول خدا(ص) اگر تمام بند بند بدنم را از هم جدا کنند من هرگز حاضر نخواهم شد که از بیعت و ولایت شما جدا شوم و سرانجام هم بنی امیه حجر و پسرش را به جرم عشق به امام علی(ع) به شهادت رساندند.

 

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با تأکید بر اینکه عدالت، حمایت از ستمدیده و رأفت و مهرورزی نسبت به والدین و همسایه و بندگان خدا از آخرین سفارش‌های حضرت علی (ع) به یاران خاص و فرزندانشان بود، تصریح کرد: آخرین ملاقات حضرت علی(ع) قبل از شهادت با فرزندانشان بود که حضرت در ملاقات ماجرای عاشورا را دو مرتبه برای اهل بیت(ع) باز گو کردند و از آن‌ها خواستند که اجازه ندهند که امام حسین(ع)در شهادت ایشان اشک بریزند./۸۳۷/پ202/س

ارسال نظرات