۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۴۳۱۹۱۳
ظریف در صحن علنی:

برجام پایان مخالفت‌ها و بهانه‌جویی‌ها علیه ایران نیست/ دعوای حقوقی علیه آمریکا را در لاهه ثبت می کنیم

وزیر امورخارجه با بیان اینکه گفت‌وگوهای هسته‌ای، تحریم های تحمیل شده به ملت ایران را از میان برداشت، گفت: البته این به آن معنا نیست که خصومت‌ها و دشمنی‌ها برداشته شده است.
ظریف در صحن علنی مجلس

به گزارش خبرگزاری رسا، محمد جواد ظریف در نشست علنی امروز (یکشنبه، 23 خرداد) مجلس شورای اسلامی به ارائه گزارش به نمایندگان مجلس دهم درخصوص سرمایه گذاری خارجی، اقتصاد مقاومتی (وضع موجود، چالش ها و پیشنهادها) پرداخت و گفت: اعتقاد داریم که به دلیل حضور مردم در صحنه و مقاومت مردم، طرف‌های بین‌المللی که همواره جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی را یک مانع در جهت رسیدن به اهداف خود تلقی می‌کردند، از فشار و تحریم و تلاش برای تحمیل دیدگاه‌های خود بر جمهوری اسلامی ایران دست بر نمی‌داشتند.

 

وزیر امور خارجه کشور ادامه داد: حضور مردم در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری و همچنین انتخابات دهم مجلس این فرصت را از آن‌ها گرفت که به خیال باطل خود تلاش کنند با اعمال فشار بین دولت و مردم جدایی بیندازند؛ و در این فضا بود که ما توانستیم تحریم هایی را که به بهانه موضوعات هسته‌ای بر مردم تحمیل شده بود، از میان برداریم.

 

ظریف افزود: البته این امر به معنای پایان مخالفت‌ها، بهانه‌جویی‌ها و پایان تلاش بر اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران نیست زیرا نه ذات کشورهای دیگر تغییر می‌کند و نه ما در حوزه‌های دیگر غیر هسته‌ای با آن‌ها مذاکره می‌کردیم.

 

وزیر امورخارجه افزود: ما برای آنکه بتوانیم به درستی وضعیت بعد از برجام را شناسایی کنیم و توقعات خود را براساس آن شکل دهیم، تلاش کردیم آندست از بهانه‌هایی را که در یک حوزه مشخص باعث شده بود، فضای منفی در سطح بین‌المللی ایجاد کند را شناسایی کرده و این بهانه ها را از آن‌ها بگیریم؛ البته این به آن معنا نیست که خصومت‌ها و دشمنی‌های طرف‌هایی که همواره جمهوری اسلامی ایران را مانعی در جهت اهداف خود می‌دیدند رفع شده باشد.

 

هر روز پیگیر حقوق جمهوری اسلامی ایران بوده‌ و هستیم

وی گفت: این به آن معنا نیست که‌ آن‌ها کارشکنی‌های خود را کنار گذاشته باشند و یا اینکه امروز از موضع همکاری با جمهوری اسلامی ایران برآمده باشند و بخواهند با ما از این مسیر گفت وگو کنند؛ لذا ما همواره همانطور که مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده‌اند باید براساس اعتماد به مردم و مقاومت آن‌ها و همچنین اعتماد به خدای بزرگ تلاش کنیم که حقمان را در مقابل کسانی که در حال عادی دنبال بهانه‌جویی هستند بگیریم.

 

ظریف گفت: به همین دلیل است که از زمان به نتیجه رسیدن مذاکرات تاکنون هر روز به دنبال پیگیری حقوق جمهوری اسلامی ایران بوده‌ایم و هستیم.

 

برجام نبود، فروش نفت به کمتر از 200 هزار بشکه می رسید

وزیر امورخارجه افزود: اگر مذاکرات و برجام نبود، امروزه شرایط اقتصادی نامناسبی داشتیم و تحریم‌ها نیز افزوده می‌شد کما اینکه در طول مسیر در چندین سال گذشته تقریبا سال و ماهی نبوده که تحریم جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شود. حتی با تحریم‌‌های گذشته اگر روند اجرا علیه فروش نفت ایران ادامه پیدا می‌کرد امروز شاهد فروش نفت کمتر از 200 هزار بشکه بودیم.

 

ظریف یادآور شد: فروش نفت جمهوری اسلامی ایران در سال 90 را که حدود 2.5 میلیون بشکه بود به تدریج به شکلی پایین آوردند که در سال 92 به بین 850 تا 900 هزار بشکه رسید. در واقع این روند براساس مصوبات تحریمی کنگره آمریکا که آن را غیر قانونی و ظالمانه می‌دانیم، در صورت عدم مذاکرات ادامه پیدا می‌کرد.

 

وی تصریح کرد: به برکت مقاومت مردم، روند کاهش فروش نفت نه تنها متوقف بلکه تولید و صادرات نفت علیرغم بازار بد نفتی با تلاش شرکت ملی نفت و وزارت نفت به بالاتر از 2 میلیون بشکه رسیده است لذا همواره باید شکران هدایت‌های رهبری و مقاومت حضور مردم باشیم.

 

ظریف ادامه داد: در دولت و گروه مذاکره کننده خوشحالیم که پیشرفت‌ها و دستاوردها در حدی بوده که برخی دوستان 3 سال گذشته خود را فراموش کرده‌اند. در 3 سال گذشته تهدید‌ها، توهین‌ها، تحمیل‌ها و تحریم‌هایی بر مردم تحمیل می‌شد که مردم به برکت خون شهدا در برابر آن‌ها مقاومت کردند.

 

دنیا ایران را محلی امن برای همکاری می‌بیند

وزیر امور خارجه ضمن بیان اینکه رفع موانع فشار و تحریم به عنوان دستاوردهای حوزه عملی باید در نظر گرفته شود، گفت: حذف برنامه PMD مبنای تحریم‌ها را از بین برد و از لحاظ حقوقی لغو قطعنامه‌های شورای امنیت، قطعنامه‌های شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تصمیمات مبانی حقوقی را از بین برد.

 

وی افزود: لغو تصمیم‌های اتحادیه اروپا و دستورات اجرایی برای عدم اجرای بسیاری از مصوبات کنگره آمریکا نیز در حذف مبانی تحریم‌ها موثر بوده است، از لحاظ روانی نیز سرازیر شدن هیات‌های خارجی به ایران نشان دهنده این واقعیت است که دنیا ایران را محلی امن برای همکاری می‌بیند.

 

ظریف تاکید کرد: باید به دنیا اعلام کنیم که ایران بیش از همه برای مردم و البته برای سرمایه‌گذاران خارجی و گردشگران خارجی امن ترین محیط در منطقه است.

 

از زمان توافق ژنو، دست کشور برای دستیابی به منابع مالی خود باز شد/ ماهیانه 700 میلیون دلار وارد خزانه کشور شد

وزیر امورخارجه دستاوردهای عملی را یادآور شد و گفت: از زمانی که برجام و حتی قبل از آن توافق ژنو شروع به اجرایی شدن کرد یعنی از آذرماه سال 92 دست کشور برای دستیابی به منابع مالی خود باز شد، از این رو ماهیانه 700 میلیون دلار وارد خزانه کشور به صورت نقد شد البته در آن شرایط خزانه کشور پول نقد بسیاری نداشت.

 

وی افزود: در مرحله بعد، وجوه مسکوت شده ایران براساس برجام آزاد شد از این رو توانستیم به منابع مالی خود در خارج دسترسی یافتیم. همچنین بانک‌های روز افزونی به شکل فزاینده با جمهوری اسلامی ایران و با بانک‌های مرکزی و خصوصی ارتباطات بانکی ایجاد کردند البته در این حوزه همواره موانعی موذی‌گری‌هایی در بخش دولتی و غیر دولتی آمریکا و مشکلات و موانعی که بر سر پیشرفت‌های قوانین بانکی در طول 9 سالی که جمهوری اسلامی ایران با سیستم بانک جهانی فاصله گرفته بود ایجاد شده است.

 

گشایش اعتبارات اسنادی تا 11 خرداد، 4 هزار و 172 مورد

ظریف گشایش اعتبارات اسنادی یا ال سی‌ها را از دیگر دستاوردهای برجام دانست و گفت: این اعتبارات تا روز 11 خردادماه سال جاری به 4 هزار و 172 مورد می رسد که روزانه رو به افزایش است. بانک‌های متعددی نیز در اروپا، ژاپن و کره عواید نفتی ایران را از شرکت نفت دریافت کرده است.

 

از تسویه بدهی‌های نفتی با یونان تا وصول بدهی های شرکت شل و اینوک

وزیر امورخارجه در ادامه، وصول مطالبات نفتی جمهوری اسلامی ایران را یادآور شد و گفت: مطالبات نفتی جمهوری اسلامی ایران که سال‌ها خارج از دسترس بود به کشور بازگشته و در این زمینه 5 میلیارد دلار بدهی شرکت اینوک امارات به ایران برگشته، همچنین بیش از 2 میلیون دلار بدهی شرکت شل به ایران نیز به کشور بازگشته، 6 میلیارد دلار وجوه جمهوری اسلامی ایران نزد هند به تدریج به کشور برمی‌گردد که تاکنون یک میلیارد از آن براساس توافق برگشته است.

 

وی تسویه بدهی‌های نفتی با یونان را نیز از دیگر مطالبات وصولی جمهوری اسلامی ایران دانست و تصریح کرد: این مباحث در فضای پسابرجام، کمتر مطرح شده و بیشتر به مشکلات پرداخته می‌شود؛ در واقع موانع هیچ کدام پس از برجام ایجاد نشده است بلکه موانعی است که سال‌های گذشته ایجاد و انباشته شده به خصوص در برابر بخش خصوصی و دولتی ایران ایجاد کرده است که خوشبختانه امروز در هم می‌شکند.

 

بلندگوی تبلیغات گروه‌های مخالف ایران نباشیم

ظریف ضمن تاکید بر اینکه نباید فضای روانی تشدید شود، گفت: دشمنان و مخالفان ایران، صهیونیست‌ها، رژیم سعودی و سایر دشمنان تمام تلاش خود را می‌کنند تا سرمایه‌گذاری در ایران را ناامن قلمداد کنند لذا ما باید تلاش کنیم دنیا واقعیات ایران را ببیند و مطمئن شود ایران امن‌ترین، پرسودترین کشور برای برقراری ارتباطات معقول است.

 

وی افزود: ایران کشوری امن برای برقراری ارتباطات معقول در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی است لذا نباید بلندگوی تبلیغات گروه‌های مخالف ایران باشیم. در واقع باید قوت قلب بانک‌هایی باشیم که اقدام به سرمایه گذاری در کشور کردند.

 

اختلافات بیمه ای حل و فصل خواهد شد

ظریف ضمن تاکید بر آنکه موانع تحریم از بین رفته است، گفت: ایران هراسی که مبنای تحریم بوده از بین رفته است، بنابراین بر همه ماست که از تمام توان برای استفاده از شرایط کنونی و پیشرفت اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم.

 

وزیرامورخارجه یادآور شد: بیمه‌های صادراتی برقرار شده، به زودی نیز اختلافات با بیمه هرمس حل و فصل خواهد شد. خطوط اعتباری توسط کشورها و بانک‌های مختلف در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته که ما به دلیل وسواس دولت از دو جهت نخست عدم ایجاد تعهدات بی جا برای کشور و دوم هدایت تعهدات در حوزه اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران نسبت به مذاکره خطوط اعتباری دقت‌های لازم را صرف کرده‌ایم.

 

38سال، 60 توافق ؛ 5 ماه، 7 توافق

وزیر امور خارجه با بیان اینکه در طول 38 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی تنها 60 توافق حمایت از سرمایه گذاری خارجی در ایران انجام شد گفت: از این 60 توافق، 7 توافق در طول 5 ماه گذشته صورت گرفته است و این واقعیتی است که باید به رخ دنیا کشیده شود.

 

ظریف افزود: 3.6 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در ایران در طول چند ماه گذشته ثبت شده است؛ ضمن آنکه پس از توافق هسته ای نفت کش های ایران بیمه شدند که البته مشکلات کوچکی نیز وجود دارد و باید حل شود.

 

تحریم فلج کننده در حوزه صادرات نفت به صفر رسید

وی تصریح کرد: در حوزه انرژی تلاش شد که تحریم هایی که آنها به نام تحریم فلج کننده در حوزه صادرات نفت می خواندند به صفر برسد و کشورهای غربی تلاش کردند که صادرات نفت را به دست رقبای ما بسپارند؛ کما اینکه این اتفاق در طول ماه های گذشته رخ داد و سعودی ها با تمام سفاکی خود به مقدار زیادی از بازار نفتی ما را بلعیدند.

 

ظریف با تأکید بر اینکه در حال حاضر صادرات نفت از زیر 900 هزار بشکه به 2 میلیون بشکه رسیده، تصریح کرد: شرکت های معتبر بین المللی همه به سمت ایران سرازیر شدند و امروز نمایندگان خارجی از جمله شرکت نرم افزاری ماکروسافت در ایران حضور دارد و این ما هستیم که امروز رقابت را ایجاد کردیم.

 

وی با اشاره به اینکه تمام این موفقیت ها در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری و مقاومت مردم حاصل شد گفت: در حوزه حمل و نقل ناوگان هوایی، کشتیرانی و ریلی نیز مشکلات در حال حل شدن است؛ نباید این نکته را فراموش کرد که مذاکرات و انعقادها در هر حوزه ای حداقل چند سال طول می کشد که به عنوان نمونه قرارداد فولاد مبارکه 5 سال طول کشید اما در ظرف چند ماه گذشته بسیاری از قراردادها به مرحله خوبی رسید.

 

آمادگی گفتگو برای حل اختلاف های مبنایی با غرب وجود ندارد

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما موانع، مخالفت ها، کارشکنی ها و شیطنت های کشورهای غربی را فراموش نکرده ایم، افزود: قرارمان نبود که اختلاف های مبنایی را حل کنیم ما اعتقاد داشتیم که قدرت ایران براساس حفظ آرمان ها، دیدگاه ها و مبانی انقلاب و پیام امام و دستورات رهبری است و ما قصد مذاکره در این حوزه ها را نداشتیم البته آمادگی گفتگو نیز وجود نداشت.

 

دستاوردهای برجام را دستخوش اختلافات جناحی قرار ندهیم

ظریف با اشاره به اینکه در این حوزه ها اختلافات همچنان باقی می ماند، گفت: نباید بهانه تراشی کرد و باید بهانه ها را از میان برداشت؛ اقتصاد مقاومتی فضای بی نظیری برای پرش و دعوت از سرمایه گذاری های خارجی و افزایش تولید و اشتغال در فضای آرام به برکت حضور نیروهای مسلح و امنیتی ایجاد می کند و ما نباید این فضا را دستخوش اختلافات جناحی قرار دهیم.

 

وی با تأکید بر اینکه قرار بود به مداخلات غیر قانونی آمریکایی ها در ارتباط ایران با کشورهای دیگر پایان دهیم، افزود: این نکته را نباید فراموش کرد که در حال حاضر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا می گوید ما تلاش می کنیم تحریم ها را برداریم؛ این افتخار دستاورد خون شهدا، تلاش و مقاومت مردم می باشد و از این دستاورد باید به عنوان پایگاه برای به دست آوردن امکانات بیشتر استفاده کنیم.

 

بسیاری از بانک‌های دنیا یکی پس از دیگری به سمت ایران می‌آیند

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ در ادامه جلسه، رئیس مجلس به سوالات نمایندگان از وزیر امورخارجه اشاره کرد و پرسید: یکی از سوالات در مورد رفتار بعضی از بانک‌های بزرگ است که همکاری نداشته و به همین دلیل سرمایه‌گذاری در این زمینه دچار مشکل است، برنامه‌ریزی وزارت امور خارجه چیست؟

 

ظریف در پاسخ به این سوال گفت: دو موضوع وجود دارد، اولا که بانک‌های بزرگ ایران حدود 10 سال مورد تحریم بوده و جریمه شده‌اند که این یک فضای روانی منفی برای بانک‌های دیگر ایجاد کرده که ما باید آن را بشکنیم و از چندین جهت می‌توان این کار را انجام داد. اول آن که اکنون به آمریکایی ها و اروپایی‌ها فشار آورده‌ایم تا بانک ها را راضی کنند اما آن‌ها عنوان می کنند که این بانک‌ها برای بخش خصوصی هستند و ما نیز اعلام کرده ایم که به هرحال این بانک‌ها از شما می‌ترسند و شما باید آن‌ها را برای سرمایه‌گذاری آماده کنید.

 

وی گفت: همچنین باز کردن راه با سایر بانک‌ها از دیگر مسیرهای پیش روی ماست؛ که اکنون بسیاری از بانک‌های دنیا یکی پس از دیگری به سمت ایران می‌آیند که ما در حال تصمیم گیری هستیم که با کدامیک همکاری کنیم.

 

ظریف افزود: ایجاد فضای رقابت مسیر دیگری است که پیش روی ما قرار دارد و باید کاری کنیم بانک هایی که از این غافله عقب مانده‌اند احساس نکنند که تصمیم درستی گرفته‌اند زیرا الان تحریم علیه ایران در زمینه همکاری بانک ها وجود ندارد لذا نباید خودمان باعث تبلیغ تحریم‌ها شویم در حالی که برخی از افراد در ایران علیه تحریم تبلیغ می‌کنند.

 

وزیر امور خارجه یادآور شد: در حوزه سرمایه گذاری مهم ترین عامل ایجاد فضای امن و بی‌تنش است که باید در این حوزه بیش از پیش تلاش و اقدام کرد.

 

تلاش وزارت خارجه برای بلااثر کردن قانون جدیدالتصویب روادید در امریکا

رئیس مجلس سوال دیگری را از وزیرامورخارجه مطرح کرد و گفت: عنوان می‌کنند بعد از توافق هسته ای در آمریکا قانونی در مورد روادید به تصویب رسید که این قانون با روح برجام مغایرت دارد، حال اقدامات وزارت امورخارجه چیست؟

 

ظریف در پاسخ به این سوال گفت: همان روزی که متوجه این موضوع شدیم با آقای جان کری تماس گرفتم و اعلام کردم این موضوع خلاف قانون است و وی نیز تعهد کرد نسبت به این موضوع وارد عمل شود؛ البته در یک حوزه اقدام صورت گرفت و آنچه که به اطلاع ما رسیده آن است که این موضوع مانعی ایجاد نمی کند؛ البته معتقدیم که در ارتباطات مردمی و توریست ممکن است مشکلاتی ایجاد شود که در این زمینه نیز مذاکرات خود را ادامه دادیم و در حال تلاش هستیم تا این موانع را برداریم.

 

وی گفت: طرف‌های آمریکایی نیز می‌دانند اگر این قانون منجر به ایجاد مانع در روابط اقتصادی با ایران شود نقض برجام بوده و نباید این کار انجام شود.

 

حتی یک مورد تحریم هم در حوزه هسته‌ای در پسابرجام اضافه نشده/ روایت ظریف از رودست خوردن امریکایی‌ها

دکتر لاریجانی به سوال دیگری اشاره کرد در مورد اینکه بعد از توافق هسته‌ای تحریم‌هایی علیه اشخاص اضافه شده است که با این توافق هسته‌ای منافات دارد حال وزارت امور خارجه چگونه آن را پیگیری خواهد کرد؟

 

ظریف توضیح داد: تحریم در حوزه هسته‌ای حتی یک مورد هم اضافه نشده است و باید گفت تحریم در حوزه‌های غیر هسته‌ای نیز یک مورد هم اضافه نشده بلکه افراد جدیدی وارد فهرست شده است که پیش تر هم تنها در حوزه موشکی بود که ما هم پاسخ آن را داده‌ایم.

 

وی گفت: در حوزه موشکی با طرف غربی مذاکره نکرده‌ایم؛ در گفت‌وگویی که بین نمایندگان مجلس آمریکا بود نمایندگان مجلس آمریکا به نمایندگان وزارت امور خارجه این کشور می‌گویند شما یک ممنوعیت قطعی بر برنامه موشکی ایران را به یک برنامه آبکی تبدیل کرده‌اید و دست ایران را برای تبدیل شدن به یک قدرت موشکی باز گذاشته‌اید و از ایرانی‌ها رو دست خورده‌اید.

 

تقویت توان دفاعی برای جلوگیری از تعدی و چشمداشت به منافع جمهوری اسلامی ایران

ظریف گفت: طرف مقابل در برابر این صحبت‌های نمایندگان مجلس آمریکا هیچ جوابی ندارد که بدهد؛ این نشان می‌دهد باید به جمهوری اسلامی ایران و مقاومت مردم افتخار کرد.

 

وزیر امور خارجه افزود: آن‌ها برای آرام کردن افکار عمومی خود به همان فهرست تحریم‌های قبلی، افرادی را اضافه می‌کنند که ما نیز گفته ایم پاسخ ما به این اقدامات آمریکا، تقویت توان موشکی جمهوری اسلامی ایران است که توان دفاعی برای جلوگیری از تعدی و چشمداشتی به منافع جمهوری اسلامی ایران خواهد بود که نیروهای مسلح ما اجازه چنین چشم داشتی نخواهند داد.

 

تعریف شورای عالی امنیت ملی برای اقدامات متقابل در برابر نقض برجام

رئیس مجلس به سوال دیگری اشاره کرد و گفت: در مصوبه مجلس در مورد توافق هسته‌ای هرگونه تحریم به هر عنوانی پس از توافق اگر انجام شود باید اقدامات متقابلی صورت گیرد، وزارت امور خارجه در این زمینه چه اقداماتی انجام داده است؟

 

ظریف گفت: ما در شورای عالی امنیت ملی کشور، چارچوبی را به عنوان اقدام متقابل در برابر اقدامات طرف مقابل که ممکن است نقض محسوب شده یا تخطی به شمار آید، تعریف کرده ایم و بر اساس آن، اقداماتی را انجام خواهیم داد و چارچوبی که در این شورا تصویب شده، مسئولیت‌ها را مشخص می کند.

 

وی گفت: وزارت امور خارجه و دستگاه‌های دیگر به کمیته نظارت شورای عالی امنیت ملی گزارش می‌دهند و آن کمیته تعیین مصداق می‌کند که این تخطی، نقض مفاد اصلی برجام است یا تحمیل تحریم‌های جدید یا اینکه در درون برجام شکل گرفته است؛ که براساس اقدام متقابل شکل خواهد گرفت و تاکنون نیز به دستور رئیس جمهور در حوزه موشکی اقدام متقابل شکل گرفته است.

 

تمدید قانون ایسا خلاف برجام است

دکتر لاریجانی با اشاره به سوال دیگری، پرسید: سوال شده قانون تحریم ایران مشهور به داماتو باید چه زمانی لغو شود؟

 

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال گفت: قانون داماتو وجود ندارد و قانونی به اسم ایسا در این زمینه وجود دارد که این قانون در پایان سال 2016 مدت آن تمام می‌شود و گروهی از سناتورها و نمایندگان مجلس به دنبال تمدید آن هستند، ما هم به دولت آمریکا تذکر دادیم که باید برجام رعایت شده و تمدید این قانون خلاف برجام است.

 

تلاش برای کاهش تعرفه‌ها برای صادرات کالاهای ایرانی به روسیه

رئیس مجلس به سوال دیگری اشاره کرد و گفت: سوالی در مورد مسائل منطقه‌ای پرسیده شده مبنی بر آنکه با توجه به تحولات در منطقه ایجاب می‌کند تا روابط تجاری ما با روسیه قوی تر انجام شود برای مایحتاجی که آن‌ها نیاز دارند. حال رویکرد وزارت امور خارجه چیست؟

 

ظریف گفت: یکی از گسترده‌ترین مذاکرات اقتصادی ما با روسیه و طبیعتا با چین است زیرا چین بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران است و با روسیه یک فاینانس 2.2 میلیارد دلاری بانکی داریم و بحثی داریم برای یک فاینانس در سقف 5 میلیارد دلار پروژه های دولتی که آن ها را دنبال می کنیم.

 

وی گفت: همچنین تلاش برای کاهش تعرفه‌ها برای صادرات کالاهای ایرانی به ویژه میوه، لبنیات و محصولات گوشتی به روسیه انجام داده‌ایم، سطح روابط اقتصادی ما با روسیه در حال گسترش است همچنین ارتباطات خوبی نیز در زمینه بانک‌ها با روسیه داریم.

 

مسلمات انقلاب را مورد خدشه قرار نمی دهیم

در ادامه، وزیر امور خارجه در پاسخ به موارد مطرح شده از سوی سالک نماینده اصفهان، افزود: ما هیچ زمان به آمریکا اعتماد نکردیم مذاکرات هسته ای با دستور رهبری شکل گرفته و با دستورات ایشان نیز ادامه پیدا می کند و معتقدیم این مذاکرات، اقتدار نظام را نشان داد و ما بهانه ها را از دشمن گرفتیم.

 

ظریف ادامه داد: علت برخی تحریم های باقی مانده از سوی آمریکا استکبار ستیزی ایران است بنابراین سرمایه گذاری هایی که به دست آمد را من بارها نه تنها در این مجلس بلکه در حضور خبرنگاران خارجی نیز مطرح کردم؛ بنابراین ما با شما موافقیم که اصول ما تغییر نخواهد کرد و آنچه که مسلمات انقلاب است مورد خدشه قرار نخواهد گرفت.

 

وی تصریح کرد: ما قدرت خود را براساس سلطه ستیزی می شناسیم و این سیاست را ادامه خواهیم داد.

 

جمهوری اسلامی ایران با هیچ کدام از همسایگان خود مشکلی ندارد

وزیر امور خارجه در پاسخ به موارد مطرح شده از سوی حسینعلی حاجی دلیگانی گفت: گزارش های مربوطه در خصوص برجام روز 27 فروردین یعنی دقیقا 3 ماه پس از توافق برجام ارائه شد و گزارش بعدی را نیز به موقع در 27 تیر با صداقت کامل ارائه خواهیم نمود.

 

ظریف تأکید کرد: عربستان به عنوان کشوری که تلاش می کند جنایات خود را در یمن مخفی نگه دارد و این جنایت ها سال هاست که در پشت غبار ایران هراسی ادامه داشته است و تلاش این رژیم تا کنون بر این بوده است که اقتدار ایران در منطقه مورد خدشه واقع شده و از این جهت نگرانی دارد بنابراین اگر آنها به دنبال تحمیل دیدگاه های خود نباشند، جمهوری اسلامی ایران مشکلی با هیچ کدام از همسایگان خود ندارد.

 

عدم حضور و شرکت ایران در حج تمتع امسال، تأکیدی بر حفظ عزت و حجاج ایرانی

وی با تأکید بر اینکه ما عزت ایران را همواره حفظ خواهیم نمود گفت: عدم حضور و شرکت ایران در حج تمتع امسال تأکیدی بر حفظ عزت و حجاج ایرانی بود و وزارت امور خارجه تمام تلاش خود را در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی خواهد نمود که یکی از این تلاش ها در جهت جذب سرمایه گذاران ایرانی در داخل کشور از طریق اداره کل حمایت از ایرانیان مقیم خارج از کشور است.

 

پیگیری دعوای حقوقی دولت ایران علیه ایالات متحده در دیوان بین‌المللی دادگستری

ظریف در پاسخ به تذکرات نمایندگان گفت: اینکه گفته شد ما چراغ قوه در دست گرفتیم تا منابع غارت شده را تعیین تکلیف کنیم به این دلیل بود که برخی به ناروا این اتفاقات را مربوط به پس از برجام دانستند لذا خواستیم یادآوری کنیم که تحریم‌ها تمام شده و این مربوط به دوران دیگری است.

 

وی ضمن تاکید بر اینکه به عنوان یک مجموعه منسجم در برابر یک گروه متجاوز قانون‌شکن قرار گرفته‌ایم، گفت: سیاست وزارت امور خارجه مقابله با این گروه است. دولت ایران همچنین دعوای حقوقی علیه ایالات متحده در دیوان بین‌المللی دادگستری را تا چند روز آینده ثبت خواهد کرد و براساس آن، قانون‌شکنی آمریکایی‌ها را به دنیا نشان خواهد داد.

 

وزیر امور خارجه یادآور شد: امروز این امکان وجود دارد که با فراغت و خیال آسوده در مجامع بین‌المللی از حقوق ایران می توانیم دفاع کنیم.

 

جلسات کمیسیون مشترک برگزار شده/ اقدامات مرتبط، هر روز پیگیری می شود

ظریف در پاسخ به سوال نمایندگان در خصوص عدم تشکیل کمیسیون مشترک گفت: جلسات متعدد کمیسیون مشترک و زیر کمیته‌های آن در حوزه دسترسی ما به اقلام دوگانه و هم در حوزه رفع مشکلات تشکیل شده؛ تقریبا هر روز اینگونه اقدامات پیگیری شده لذا نگرانی در این زمینه وجود ندارد چرا که تمام تعهدات مندرج در برجام از طرف مقابل خواهیم گرفت.

 

با هیچ کشوری به صورت یک جانبه لغو روادید نخواهیم داشت

وی در خصوص صنعت گردشگری تصریح کرد: در فرودگاه‌های جمهوری اسلامی ایران به اکثر شهروندان بسیاری از کشورها ویزای یک ماهه داده می‌شود لذا مشکلی برای گردشگری وجود ندارد اما با هیچ کشوری به صورت یک جانبه لغو روادید نخواهیم داشت.

 

ظریف افزود: برای احترام به شهروند ایرانی اگر کشوری حاضر به اجازه ورود به این افراد را ندهد ما نیز به شهروندان آن کشور اجازه ورود بدون ویزا را نخواهیم داد؛ در واقع تسهیلات را ایجاد خواهیم کرد اما لغو روادید تنها براساس روابط دوجانبه و توافق صورت می گیرد.

 

مجلس، کنوانسیون های جدید ارائه شده از سوی وزارت امور اقتصاد و دارایی را تصویب کند

وزیر امور خارجه گفت: ما بسترهای لازم را فراهم خواهیم کرد و در برابر عهدشکنی‌ها در قالبی که شورای امنیت توافق کرده است عمل خواهیم کرد.

 

ظریف با یادآوری اینکه حدود 8 سال از مقررات دنیا عقب مانده‌ایم، گفت: در این مدت طولانی مقررات گوناگون بانکی وضع شده که بیشتر آن مربوط به سال 2008 می‌باشد بنابراین از مجلس تقاضا داریم کنوانسیون های جدیدی که وزارت امور اقتصاد و دارایی به مجلس ارائه می‌کند را به تصویب برساند./924/د102/ج

منبع: خانه ملت

ارسال نظرات