۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۹
کد خبر: ۴۲۸۶۲۴
رای الیوم:

داعش با انفجارهای کور تروریستی انتقام شکست های خود را می گیرد

سردبیر روزنامه رای الیوم و تحلیلگر برجسته عرب در سرمقاله روز سه شنبه این رونامه در خصوص حملات تروریستی روز گذشته گروه تروریستی داعش در شهر ساحلی طرطوس و جبله سوریه، عدن یمن و عراق را تلاش این گروه تروریستی برای انتقام گیری شکست های خود در این کشورها دانست.
داعش

به گزارش خبرگزاری رسا، عبدالباری عطوان، سردبیر رأی الیوم در خصوص انفجارهای تروریستی و هولناک روز گذشته (دوشنبه) سوریه نوشت: منطقه ساحلی شمالی سوریه روز گذشته شاهد هفت انفجار همزمان با کمربندهای انفجاری و خودروهای بمب گذاری شده بود که منجر به کشته شدن بیش از 120 نفر که بیشتر آنها از طائفه علوی سوریه بودند، بودیم؛ همین صحنه تقریبا همزمان در شهر عدن در جنوب یمن به وقوع پیوست که این انفجار تروریستی نیز جان بیش از 40 نفر را گرفت که همه آنها از نظامیان یمنی بودند و این دومین حمله تروریستی به پایگاه نظامی در عدن در ده روز گذشته بود.


وی افزود: اما جنگ سوم داعش دفاعی خواهد بود. پس از ماه ها محاصره شهر فلوجه در 50 کیلومتری شمال بغداد در حال حاضر نیروهای عراقی با پشتیبانی نیروهای بسیج مردمی و عشایر عملیاتی را برای آزادسازی این شهر آغاز کرده اند.


به نوشته عطوان، انفجارهای همزمان در ایستگاه اتوبوس و بیمارستان در ساحل غربی سوریه در شهر طرطوس در حال حاضر بسیار خطرناک و وهم آور است، چرا که این منطقه به شدت از سوی نیروهای دولتی سوریه حفاظت می شود و اهالی آن با این نیروها همراه بودند و در طول پنج ساله گذشته بحران سوریه، در امنیت و ثبات زندگی می کردند و به دلیل همین امنیت و آرامش آن بیشتر اهالی آن از شهر دمشق به این منطقه آمده اند.


وی می افزاید، سوالی که به ذهن اهالی اهل سنت منطقه طرطوس و ناظران خطور می کند، چگونگی رسیدن عناصر داعش به قلب دو شهر جبله و طرطوس با شش خودروی بمب گذاری شده و کمربندهای انتحاری است؟ و اینکه چرا اکنون این شهرها تهدید می شوند؟


عطوان در پاسخ به این سوال ها نوشت: پیش از پاسخ به این سوال ها باید دقت کنیم که دو شهر طرطوس و لاذقیه مقر پایگاه های دریایی و هوایی روسیه بوده و رسیدن عامل های انتحاری و خودروهای بمب گذاری شده داعش به آنها بیشترین نگرانی را برای روسیه حتی بیشتر از دولت سوریه به همراه دارد.


وی افزود: مسئله مهم این است که یک گسست امنیتی بزرگ منجر به رسیدن خودروهای انتحاری تروریست ها به اهداف خود در ایستگاه های اتوبوس رانی در طرطوس و جبله شده است. با دقت در همزمانی این انفجارها می توان دریافت که عناصر محلی همپیمان با داعش کمک های لجستیکی به عوامل داعش ارائه داده اند و نیروهای امنیتی و افسران فاسد مسؤولیت خود را در قبال دریافت پول کنار گذاشته و همه احتمالات پس از آن را نیز در نظر گرفته اند.

 

عطوان همچنین نوشت: اگر بخواهیم در خصوص سوالی که مطرح کردیم پاسخ دهیم باید عرصه امروز سوریه و جبهه های میدانی آنرا در نظر بگیریم؛ اینکه در حال حاضر چه تحولاتی در جریان است؛ آمادگی ها برای حمله به موصل و رقه در کنار عملیات آزادسازی فلوجه علیه داعش که احتمال می رود، نیروهای دمکراتیک کرد سوریه وابسته به صالح مسلم بیشترین نقش را با اشراف نیروهای ویژه آمریکایی که شمار آنها بیش از 250 نیرو است، در این خصوص خواهند داشت و انتظار می رود که حملات به موصل تحت اشراف و پوشش هوایی آمریکا باشد، یک عامل مهم برای انگیزه حملات روز گذشته تروریست های داعش محسوب می شود.


وی افزود: بعید نیست که سرکرده گروه داعش که هم اکنون شعله های آتش را در نزدیکی خود حس می کند از قبل حمله به قلب مناطق ساحلی طرطوس که بیشتر به دور دولت سوریه حلقه زده اند، بخواهد انتقام بگیرد تا معنویات عناصر خود را بالا برده و قوای خود را جمع کند.


سردبیر روزنامه رای الیوم گفت: پیام های داعش همه حکایت از آن دارد که این گروه علی رغم همه رویدادها هنوز قوی است و بازوانی دارد که همچنان می تواند به کمک آنها به داخل سوریه، عراق، یمن و لیبی حمله کند، با وجود گستردگی و بزرگی نیروهای ضد این گروه و تمام ضربه هایی که به داعش زده می شود و شکست هایی که متحمل شده است.


عطوان افزود: این پیام ها مهم بوده و ممکن است نتایج عکسی داشته باشد و باعث تعجیل در حملات آزادسازی موصل و رقه و تکیه بر راه حل نظامی سخت برای حل بحران سوریه مخصوصا شده و آتش بس و راه حل سیاسی لغو و فروپاشیده شود.


وی در پایان نوشت: جنگ و حملات هوایی ارتش سوریه یا حملات موشکی روسیه یا حملات با خودروهای و کمربندهای انتحاری همه نشان دهنده این است که هیچ پناه امنی در سوریه وجود ندارد، نه اکنون و نه در آینده و هدف اساسی این جنگ داعش است که روزبروز جا پایش ثابت تر شده و نیرویی خطرناک و سازمان یافته است./982/ب102/د

منبع: ايرنا

ارسال نظرات