۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۶
کد خبر: ۴۲۷۱۹۵
کارشناس مسائل دینی تشریح کرد؛

روش های انتقاد صحیح همسران از یکدیگر

کارشناس مسائل مذهبی با تشریح روش های انتقاد صحیح همسران از یکدیگر، گفت: یکی از پرسش‌های زوجین این است که می‌گویند ما نمی‌دانیم چگونه از همسر خود انتقاد کنیم که انتقادی سازنده محسوب شده و بازخورد مثبتی داشته باشد،
یاغفل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بوشهر،‌ حجت‌الاسلام علی‌اصغر کریمخانی، کارشناس مسائل دینی و مشاور خانواده، عصر امروز در جمع عده‌ای از دانشجویان خواهر دانشگاه‌های شهر بوشهر، با اشاره به راه‌های صحیح انتقاد از همسر، گفت: یکی از پرسش‌های مکرر خانم‌ها این است که می‌گویند ما هر وقت می‌آییم از شوهرمان انتقاد کنیم و اشتباه او را به خودش بگوییم، یا لجبازی می‌کند یا دعوا به راه می‌اندازد یا کار غلط خود را توجیه می‌کند یا اصلاً رفتار خود را انکار می‌کند!! و من نمی‌دانم باید چه‌کار کنم.

 

وی با ارائه راهکارهای این مسأله، افزود: اول مرد را تحسین کنید و به خاطر کارهایی که برای شما انجام داده، از او تشکر کنید.

 

کارشناس مسائل دینی تأکید کرد: هرگز هنگام انتقاد کردن شوهر خود را مقایسه نکنید و اسم فرد خاصی را نیاورید؛ مثلاً نگویید برادرم یا برادرت یا دوستت، بلکه او را فقط با خودش مقایسه کنید.

 

حجت‌الاسلام کریمخانی ادامه داد: مثلاً اگر بگویید عزیزم دیروز که نشستی و به حرف‌هایم گوش دادی خیلی لذت بردم و به تو افتخار کردم، هم اقتدار و هم اطلاعات لازم را به او می‌دهید.

 

وی تصریح کرد: اگر بتوانید به‌جای انتقاد کردن از شوهرتان به او پیشنهاد بدهید، اثربخش‌تر خواهد بود؛ مثلاً به‌جای اینکه بگوییم چرا من را به تفریح نمی‌بری، به او بگوییم وقتی من را به تفریح می‌بری حالم خوب می‌شود و یا به‌جای اینکه بگویید چرا دیر به خانه آمدی و تا حالا کجا بوده‌ای، می‌توانید (به او اطلاعات و اقتدار داده و) بگویید خیلی ترسیدم و نگرانت شدم، اتفاق خاصی افتاده بود که دیر آمدی؟

 

مشاور خانواده خاطرنشان کرد: برای انتقاد کردن وقت‌شناس باشید، مثلاً وقتی شوهرتان در تنهایی خودش هست، انتقاد نکنید؛ چون او از این وضعیت دارد لذت می‌برد و شما با حرف زدنتان هرچند هم صحیح و درست و منطقی باشد، دارید حس لذت را از او می‌گیرید. مثلاً وقتی از سر کار به منزل آمد یا دیر آمد مدتی به او وقت بدهید تا خودش را بازیابی کند.

 

حجت‌الاسلام کریمخانی اظهار داشت: خانم! برعکس خود شما که وقتی یک مرد بخواهد از شما انتقاد کند باید کلی مقدمه‌چینی کند تا پذیرش آن برایتان راحت شود، حین انتقاد کردن از مرد خیلی برایش توضیح و تفسیر ندهید، چون مردان حوصله نشستن و حرف گوش دادن را ندارند، پس خلاصه سر اصل مطلب بروید(کسب سریع اطلاعات).

 

کارشناس مسائل دینی بیان کرد: انتقاد کردن باید در مکان مناسب انجام شود.

 

وی اضافه کرد: برخی خانم‌ها در حین انتقاد کردن، داد و فریاد و جیغ می‌زنند. سؤال من این است مگر همسر شما ناشنوا است؟! من میدانم شما حداقل با داد زدن خودتان را یک‌لحظه تخلیه می‌کنید ولی میدانید که دیگر حرفتان اثر نخواهد داشت و متقابلاً او هم فریاد بلندتری بر سر شما میزند و چون تن صدای مردان کلفت است، هرگز نمی‌توانید بلندتر از او حرف بزنید و درنتیجه رو به گریه و زاری می‌آورید.

 

مشاور خانواده یادآور شد: از انتقاد کردن حین دعوا، عصبانیت و مشاجره زناشویی بپرهیزید، چون در هنگام دعوا احساس بر دو طرف غالب است و هیچ حرف منطقی پذیرفته نمی‌شود.

 

حجت‌الاسلام کریمخانی گفت: هیچ‌وقت از مردتان انتظار نداشته باشید که اگر انتقادی کردید، سریع بر روی او اثر بگذارد بلکه به او فرصت فکر کردن بدهید و اجازه دهید مطالب شمارا تجزیه‌وتحلیل کند. اجازه دهید حس کند انگار خودش دارد به نتیجه می‌رسد نه اینکه شما، او را به نتیجه رسانده‌اید.

 

وی تأکید کرد: یادتان باشد در یک انتقاد خوب باید از همه فن‌های بالا استفاده کرد، نه اینکه فقط یکی را انجام بدهید و از موارد دیگر غافل شوید و مطمئن باشید روی شوهر شما اثر خواهد گذاشت، پس بهترین همسر دنیا باشید./ 846/202/ب2

ارسال نظرات