۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۹
کد خبر: ۴۲۶۰۴۲
آیت الله نوی همدانی:

بانک ها با ایجاد تبصره و عوض کردن اسم به عمل زشت رباخواری مشغول هستند

حضرت آیت الله نوری همدانی در دیدار با مدیران بانک ملی ایران با بیان اینکه ربا مخرب و نابود کننده جامعه است، گفت: دریافت دیرکرد در ادای دین یک عمل حرام است و جایز نیست.
آیت الله نوری همدانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله نوری همدانی در دیدار با مدیران بانک ملی ایران با تبریک میلاد امام حسین(ع) گفت: ربا مخرب و نابود کننده جامعه است.

 

وی افزود: در قرآن دو گناه از همه گناهان بالاتر است یکی در جنبه سیاسی سلطه پذیری است و انسان نباید زیر سلطه استکبار برود و دومین گناه ربا است که اکبر گناهان است چرا که ربا مخرب جامعه است و اگر ربا در هر مجموعه باشد باعث سقوط و انحطاط آن جامعه می شود.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی اظهار داشت: کسی که دارای ثروت و سرمایه است باید این پول را در اختیار جامعه قرار دهد تا این پول در اجتماع مردم در گردش باشد مانند گردش خون در بدن انسان تا احیاگر جامعه باشد.

 

این مرجع تقلید خاطر نشان کرد: پول موجود در بانک ها باید به صورت جعاله، مضاربه و مشارکت در بین مردم جامعه قرار گیرد نه به صورت ربا که در اسلام حرام و مخرب یک جامعه است.

 

وی ادامه داد: یکی از چیزهایی که بانک ها باید از آن به شدت اجتناب کنند مسأله ربا است که امروز بانک ها به این مسأله دقت لازم را ندارند و با عوض کردن اسم و ایجاد تبصره ها این عمل زشت و حرام را انجام می دهند.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی عنوان کرد: اسلام سود را در کار کردن صحیح می داند که باعث اشتغال و کار در جامعه شود که اگر این روند نباشد جامعه رو به نابودی می رود.

 

وی ابراز داشت: یکی از گرفتاری های جامعه فقر است که اگر قوانین اسلام به خوبی در جامعه رعایت شود این مشکلات به راحتی حل می شود بیکاری از بین می رود و مملکت آباد می شود در حالی که ربا یکی از مهم ترین عوامل فقر در یک جامعه است.

 

این مرجع تقلید گفت: در دین مقدس اسلام دیرکرد ادای دین یک نوع  ربا، حرام و جایز نیست چرا که این دیرکرد ها و ربا روز به روز مردم فقیر را فقیر تر و مردم ثروتمند را داراتر می کند و بانک نقش واسطه را بین مردم پول دار و فقرا بازی می کند و اگر این عمل بدون ربا باشد خدمت بزرگی به مردم است.

 

وی در پایان گفت: اگر برای پول براساس زمان، نرخی معین شود این عمل ربا،حرام و غیرجایز است./1325/پ202/ج

ارسال نظرات