۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۷۵۷۰۵۵

«حافظ» جلوتر از همه شاعران و نویسندگان ایرانی!

«حافظ» جلوتر از همه شاعران و نویسندگان ایرانی!
سالن یاس در نمایشگاه کتاب تهران، علاوه بر نمایش همه کتاب‌های حاضر در مصلی، نمودار‌هایی از وضعیت تألیف و ترجمه و نشر کتاب را هم به نمایش گذاشته که طبق آن، دیوان «حافظ» در شمار پرفروش‌ترین کتاب‌های حوزه ادبیات است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، سالن یاس در نمایشگاه کتاب تهران، علاوه بر نمایش همه کتاب‌های حاضر در مصلی، نمودار‌هایی از وضعیت تألیف و ترجمه و نشر کتاب را هم به نمایش گذاشته که طبق آن، دیوان «حافظ» در شمار پرفروش‌ترین کتاب‌های حوزه ادبیات است.

سالن یاس یک سالن دوکله با دو ورودی است. هم از ورودی ۱۳ می‌شود به آن رسید و هم از ورودی‌های بعدی. در این سالن، تمام کتاب‌هایی که در کل نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود به نمایش درآمده و ابتدای آن نوشته‌اند: «کتاب‌ها فروشی نیست!»

سالن یاس، امسال نئون‌هایی را به دیوار‌های خود می‌بیند که اوضاع و احوال نشر را در بخش‌های مختلف، اعم از تاریخ، کودک و نوجوان، کتاب‌های عمومی، ادبیات، فلسفه و ... برای مخاطب روشن می‌کند.

در بخش ادبیات، اطلاعات جالبی به دست آمده و در حالی که خواجه حافظ شیرازی با یک هزار و ۲۲۲ عنوان (مجموع عناوین چاپ شده از دیوان حافظ) و چاپ ۶ میلیون و ۱۶۰ هزار و ۸۲۳ از شاعر همشهری‌اش، سعدی شیرازی جلوست؛ سعدی یک هزار و ۱۷۱ عنوان چاپ‌شده و ۳ میلیون و ۲۱۵ هزار و ۳۲۰ کتاب چاپ‌شده دارد و در جایگاه دوم است؛ مولوی هم با یک هزار و ۱۱۱ عنوان، ۳ میلیون و ۳۳۶ هزار و ۹۸۰ کتاب چاپ شده دارد و جلوتر از معروف‌ترین نویسنده ایرانی یعنی جلال آل‌احمد نشسته است.

در این رتبه‌بندی که کتاب‌های یک دهه گذشته یعنی از سال ۱۳۹۲ تا پایان ۱۴۰۲ بررسی شده، به ترتیب، حافظ، سعدی، مولوی، جلال آل‌احمد، نادر ابراهیمی، ابوالقاسم فردوسی، گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی، محمود دولت‌آبادی، فهیمه رحیمی، سعید عاکف، نظامی گنجوی و مصطفی مستور در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

در بخش ترجمه ادبیات هم ذبیح‌الله منصوری، سروش حبیبی، مهدی سحابی، جلال آل‌احمد، محسن سلیمانی، مهدی غبرایی، سارا قدیانی، پیمان خاکسار، محمد قاضی، پرویز شهدی، بهمن فرزانه و قاسم صنعوی بر اساس تعداد کتاب و شمارگان چاپ‌شده رتبه‌بندی شده‌اند.

سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که از ۱۹ اردیبهشت آغاز شده تا ۲۹ اردیبهشت دایر است.

ارسال نظرات