۲۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵
کد خبر: ۷۴۱۷۵۱

ماجرای حذف برخی مدرس‌ها از طرف مرکز مدیریت قم و پاسخ معاون سطوح عالی حوزه

ماجرای حذف برخی مدرس‌ها از طرف مرکز مدیریت قم و پاسخ معاون سطوح عالی حوزه
درپی تجمع اعتراضی نسبت به حذف برخی از مراکز آموزشی انقلابی سطوح عالی از سامانه انتخاب واحد مرکز مدیریت قم خبرنگار رسا با تعدادی از اساتید گفت‌وگو داشته است.

درپی اعتراض شماری از اساتید و طلاب حوزه علمیه قم نسبت به حذف برخی از مراکز آموزشی سطوح عالی از سامانه انتخاب واحد مرکز مدیریت قم، خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، برای بررسی ابعاد موضوع با تعدادی از  اساتید و مسئولین مربوطه گفت‌وگویی داشته است که در ادامه می خوانید:

سال تحصیلی جدید با نظم بیشتری ادامه می‌یابد

حجت‌الاسلام غلامحسن بخشی در این باره اظهار داشت: با رجوعی که‌ بنده و سایر اساتید به سامانه مرکز مدیریت حوزه علمیه قم برای ثبت درس سال جدید تحصیلی داشتیم متوجه شدیم که متأسفانه خیلی سریع و ناگهانی و در شرایطی که اساتید در سفر اربعین بودند بیش از ۲۰ مدرسه سطح عالی با حضور تقریبی ۵۰۰ استاد بدون هیچ گونه اطلاع رسانی از سامانه حذف شده است.

وی تصریح کرد: برای بنده واضح است که خیلی از عزیزان انقلابی و ولایی مسئول در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه قم با این برنامه مخالفت دارند و به خود بنده نارضایتی خود را اعلام نموده اند و امیدواریم به این موضوع به صورت ویژه رسیدگی شود.

استاد سطوح عالی قم با اشاره به سخن حضرت آقا که فرمودند حوزه علمیه قم باید انقلابی بماند، ابراز کرد: حوزه علمیه قم در صورت وجود اساتید و طلبه‌های انقلابی، انقلابی می‌ماند و اگر اساتید و مراکزی که جهت انقلابی دارند حذف شوند، طلبه‌ها مجبور می‌شوند که به سمت اساتید معلوم‌الحالی که نیاز به توضیح ندارد، بروند.

سال تحصیلی جدید با نظم بیشتری ادامه می‌یابد

حجت‌الاسلام یزدان‌پرست از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم نیز در رابطه با این موضوع به خبرنگار رسا، گفت: هدف حذف اساتید انقلابی همان بحث تقابل نشستی‌ها با ولایتی‌ها است و اگر صریح و واضح‌تر بخواهم بگویم هدف این اقدام مرکز مدیریت حوزه علمیه قم این است که آقایان نشست دوره‌ای اساتید و امثالهم، دیدند که مدارس آنها دارد خلوت می‌شود و به همین خاطر تعدادی از مدارسی که می‌توانستند را حذف کردند تا مدارسشان رونق بگیرد و شلوغ شود.

وی در ادامه اظهار داشت: با موجی که آقایان نشست دوره‌ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه راه انداخته‌اند و می‌خواهند که غیر خودشان را حذف کنند، بعید به نظر نمی‌آید که هدف حذف دیگران و ماندن آنها در میدان باشد تا فقط صدای آنها شنیده شود و دیگران عملاً و علناً بی‌سواد تلقی شوند و از میدان خارج شوند.

حجت‌الاسلام یزدان‌پرست ابراز کرد: باید شورای مدیریت حوزه‌های علمیه قم جوهر خود را نشان دهد و نباید زیر پرچم این‌وآن قرار گیرد، اگر شورای مدیریت حوزه‌های علمیه قم زیر پرچم ولی‌فقیه و نوکر امام‌زمان(عج) هستند، باید در مواقع حساس تصمیم درست و صحیح را اتخاذ کنند و اگر نمی‌توانند که تصمیم درست بگیرند، کنار روند تا کسانی که قدرت تصمیم‌گیری دارند بر سرکار بیایند.

سال تحصیلی جدید با نظم بیشتری ادامه می‌یابد

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اصغر همتیان معاون سطوح عالی، خارج و مراکز تخصصی حوزه علمیه قم در واکنش به حواشی ایجاد شده در پی تصمیم مرکز مدیریت در حذف برخی مدارس و اساتید از سامانه، در گفت‌وگو با خبرنگار رسا اظهار داشت: در سال تحصیلی پیش رو بیش از ۸۵ درصد اساتید، در بیش از ۱۱۰ مدرس انتخاب درس داشته‌اند و اگر استاد محترمی در این ساماندهی نیاز به محل تدریس داشته باشد می‌تواند جهت هماهنگی، به یکی از مدرس‌ها مراجعه و یا با ارسال پیامک به شماره همراه ۰۹۱۹۲۵۲۱۹۱۲، دراین‌خصوص اقدام نماید.

معاون سطوح عالی، خارج و مراکز تخصصی حوزه علمیه قم در رابطه‌با انتخاب مدرس از سوی اساتید حوزه علمیه قم در سال تحصیلی جدید ابراز کرد: از تاریخ پنج شهریور به اساتید محترم اطلاع‌رسانی شده بود که در صورت نداشتن مدرس می‌توانید به امور اساتید مراجعه یا تماس بگیرید و مسئله را پیگیری کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین همتیان با اشاره به اینکه شایعاتی در مورد حذف حدود پانصد نفر استاد سطوح عالی حوزه علمیه مطرح شده است، ابراز کرد: این شایعات صحت ندارد و همه اساتید اگر در سال جدید تحصیلی مدرس ندارند ما برای آنها تهیه می‌کنیم.

معاون سطوح عالی، خارج و مراکز تخصصی حوزه علمیه قم تصمیمات جدید آموزشی مرکز مدیریت قم را لازم و ضروری دانست و گفت: بعد از ایام کرونا شرایط خاصی ایجاد که لازم بود تصمیمات و برنامه‌ریزی‌های جدیدی صورت بگیرد و ادعای تحت‌تأثیر بودن مرکز مدیریت از اساتید دوره‌ای دروس سطوح عالی و خارج نادرست و بی‌اساس است.

حجت‌الاسلام والمسلمین همتیان اضافه کرد: تعدادی از مدارس که در سال‌های گذشته عملکرد خوبی نداشتند و یا فاقد مدیر و کادر اداری بودند در مورد آنها چاره‌ای جز تجدیدنظر نسبت به ادامه فعالیت وجود نداشت؛ ولی تعداد قابل‌توجهی از مدرس‌ها هم اکنون فعال هستند و با شرایط مطلوب فعالیت خود ادامه می‌دهند.

معاون سطوح عالی، خارج و مراکز تخصصی حوزه علمیه قم اظهار داشت: برای اساتیدی که مدرس آنها تعطیل شده است تدابیری اندیشیده شده است؛ آنها می‌توانند با حضور در مرکز مدیریت یا با شماره‌هایی که اعلام شده تماس بگیرند تا نسبت به ثبت درس آنها اقدام لازم صورت پذیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین همتیان ابراز کرد: چنانچه مدرسی حداقل شرایط برگزاری دروس را داشته باشد؛ مدیران می‌توانند جهت ساماندهی به امور اساتید یا اتاق ۲۰۵ مراجعه کنند و درخواست فعالیت مجدد بدهند؛ پس از انجام بررسی‌های لازم و فراهم‌ساختن تمهیدات، می‌توانند دوباره فعالیت داشته باشند.

وی در پایان برطرف‌کردن مشکلات و دغدغه اساتید حوزه علمیه را وظیفه خود دانست و ابراز کرد: تلاش شده قبل از شروع سال تحصیلی، مقدماتی فراهم گردیده تا سال تحصیلی جدید با نظم و انضباط آموزشی مناسب سال تحصیلی جدید آغاز و ان شاءالله ادامه یابد.

ارسال نظرات