۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۷
کد خبر: ۷۵۷۶۱۸
آیت الله اراکی:

تعطیلی شنبه ها خلاف سنت رسول الله، بدعت و مصداق بارز تهاجم فرهنگی است

تعطیلی شنبه ها خلاف سنت رسول الله، بدعت و مصداق بارز تهاجم فرهنگی است
آیت الله اراکی با ابراز تأسف از تصویب طرح تعطیلی روز‌های شنبه در مجلس شورای اسلامی، آن را بدعت در دین، خلاف سنت رسول الله (ص)، خلاف عرف جامعه و بر خلاف فرهنگ عمومی کشور دانست و تصریح کرد: اگر مجلس شورای اسلامی این تصمیم را لغو نکند، لکه ننگی در تاریخ این مجلس ثبت خواهد شد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی امروز در درس خارج فقه خود با تقدیر از مرجع عالیقدر حضرت آیت الله سبحانی که درباره تصویب قانون تعطیلی روزهای شنبه موضعگیری داشته اند اظهار کرد: ایشان مصداق عالمی هستند که بر بدعت ها سکوت نمی کنند.

وی تصویب این قانون را در مجلس از عجایب خواند و گفت: از مجلسی که عنوان انقلابی را یدک می کشد، به هیچ وجه انتظار چنین تصمیمی نداشتیم.

آیت الله اراکی با اشاره به این که این تصمیم از جهات مختلف، تصمیم غلطی است خاطر نشان کرد: یکی از دلایل نادرست بودن این تصمیم، روایات صحیحه ذیل آیه مبارکه «فاذا قضیت الصلاه فانتشروا فی الارض و ابتغوا من فضل الله» است که هم مرحوم صدوق در خصال و هم مرحوم برقی در محاسن با تعبیر «الصلاه یوم الجمعه و الانتشار یوم السبت» آورده اند.

وی افزود: بر اساس این روایات صحیحه، شنبه روز کسب و کار است نه روز تعطیلی؛ به بیان دیگر در اسلام، شنبه روز کاری است و اگر کسی بخواهد این روز را تعطیل کند، این امر بر خلاف سنت و سیره رسول الله (ص) است و از این رو، بدعت محسوب می شود.

آیت الله اراکی در این باره به روایت دیگری با سند صحیح و با مضمون «اوحی اللّه الی نبیّ من انبیائه ان قل للمؤمنین ان لا یطعموا مطاعم اعدائی و لا یلبسوا ملابس اعدائی و لا یتشاکلوا مشاکل اعدائی  و لا یسلکوا مسالک اعدائی -‏ » توجه داد و عنوان کرد: در این روایت هم از همشکل شدن، همنوا شدن، هم مسلک شدن و در حقیقت همرفتارشدن با دشمنان نهی شده است که به صریح آیه قرآن، یهود از شدیدترین دشمنان مؤمنان هستند.

وی اضافه کرد: بنابراین مصداق بارز «اعدائی» در این روایت، یهودند و در روایت نهی شده که مسالک آن ها مانند تعطیلی روز شنبه را اتخاذ کنیم و البته باید توجه داشت که برداشت از این نهی ها، حُرمت است.

آیت الله اراکی ادامه داد: نکته دیگر درباره این تصمیم نادرست آن است که اصولا مقوله تعطیلات عمومی در همه ملت ها، مقوله ای فرهنگی است که ممکن است آثار اقتصادی هم داشته باشد؛ به بیان دیگر تعطیلی عمومی روز شنبه به معنای تأیید فرهنگ یهود است که همانطور که اشاره شد یهود طبق صریح آیه مبارکه «لتجدنّ اشدّ الناس عداوه للذین آمنوا الیهود »، شدیدترین دشمنان مؤمنان هستند.

وی با تصریح بر این که ما نمی توانیم اقتصاد را بر فرهنگ غلبه دهیم گفت: اگر بنا بر تعمیم این سیطره باشد؛ چرا مثلا نمی گویید خواندن نماز ظهر و عصر را در وسط روز و در حین معیشت و کار، به دلیل منافات با اقتصاد تعطیل کنیم و همه نمازها را شب هنگام بخوانیم؟!

آیت الله اراکی افزود: همه بدانند این مثلا استدلال که می گویند روز شنبه نمی توان تعامل اقتصادی با دنیا داشت؛ حقیقت ندارد و القائاتی بیش نیست؛ بنابراین سخن از تعامل اقتصادی بیشتر با جهان در این موضوع، بهانه ای بیش نیست.

وی با یادآوری این نکته که حداقل نیمی از روز شنبه در همه کشورهای غربی تعطیل نیست گفت: اگر مسئولان ما روز پنج شنبه را روز کاری اعلام کنند؛ کسی از آن ها ایرادی نمی گیرد؛ با این که در عرف جامعه ما روز پنج شنبه، روز برگزاری مراسم های مختلف مذهبی و روز زیارت اموات و اهل قبور است.

آیت الله اراکی در عین حال بیان کرد: چه کسی گفته در روزهای تعطیل نمی شود با دنیا تعامل اقتصادی داشت؛ بویژه آن که دنیای امروز، دنیای گسترش فضای مجازی و فعالیت های دیجیتال است.

وی افزود: برای کارها و فعالیت هایی که تعطیل نبودنشان ضرورت دارد، می توان راهکارهایی مانند اختصاص شیفت کاری و مانند آن قرار داد تا نیازی به این گونه تصمیمات نادرست نباشد.

وی با تأکید بر این که تصویب تعطیلی شنبه ها، بر خلاف سنت رسول الله (ص)، نوعی بدعت و همچنین خلاف عرف جامعه و فرهنگ عمومی کشور محسوب می شود تصریح کرد: این موضوع صد درصد مصداق بارز تهاجم فرهنگی است.

آیت الله اراکی با بیان این که جمهوری اسلامی با عملیات غرورآفرین وعده صادق، به عنوان محور جهان اسلام شناخته و مطرح شد اظهار کرد: قطعا این تصمیم بر ضد این محوریتِ ایجاد شده است.

استاد حوزه علمیه در ادامه این تصمیم گیری نادرست را نیرنگی از سوی دشمنان دانست که توسط افراد ساده لوح برای به شکست واداشتن جمهوری اسلامی و بیرون کردن جمهوری اسلامی از محوریت جهان اسلام دنبال و پیگیری شده است.

وی با یادآوری این نکته که بدون شک تعطیلی روز شنبه بدعت، یعنی بر خلاف سنت رسول خداست ادامه داد: شاید برخی می خواستند در آخرین روزهای کاری این مجلس، آن را در ذهن دیگران خراب کنند.

آیت الله اراکی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد مجلس از این تصمیم نادرست برگردد و یا شورای نگهبان به این موضوع ورود کند؛ چراکه اگر چنین نشود، لکه ننگی برای مجلس فعلی در تاریخ ثبت خواهد شد.

ارسال نظرات