۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۲
کد خبر: ۷۵۷۴۳۴
آیت الله حسینی همدانی:

اعتماد به جوانان مؤمن متعهد در کارهای بزرگ همیشه نتیجه‌بخش بوده است‌

اعتماد به جوانان مؤمن متعهد در کارهای بزرگ همیشه نتیجه‌بخش بوده است‌
امام جمعه کرج گفت: اعتماد به جوانان مؤمن متعهد در کارهای بزرگ همیشه نتیجه‌بخش بوده است‌. فرماندهان جنگ که عملیات‌های بزرگی مثل ثامن‌الائمه، فتح المبین، بیت المقدس، خیبر، والفجر ۸ و کربلاى ۵ را خلق کردند همگی زیر سی سال داشتند‌.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله حسینی همدانی در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه بیست و چهارم فروردین‌ماه در مصلای بزرگ امام خمینی رحمه‌الله علیه کرج بیان داشت: متقین ارتباط دائمی با هم دارند و در پیش‌آمدها به هم کمک می‌کنند‌. به نوشته اول سرِ در هفتم که عیادت از بیماران بود اشاره کردم‌.

متن کامل این خطبه ها بدین شرح است:

مطلب دوم که باعث نورانیت و روشنایی قلب می‌شود، شرکت در تشییع‌جنازه است‌. این دستور اسلامی پر از نکته و درس و عبرت است‌. اولاً اسلام به عزت مؤمن در حیات و ممات او اهمیت می‌دهد و نمی‌خواهد در هیچ حالی احترام مؤمن از بین برود ولو بعد از وفات او لذا توصیه کرده است در تجهیز میت مسلمان نکاتی رعایت شود که موجب خفت و خواری او نباشد‌. مردم نسبت به او بی‌اعتنا نباشند، با شرکت در تشییع‌جنازه‌اش کمال تجلیل و احترام را به عمل آورند، لذا این را حقی از حقوق برادری شمرده است‌.

تشییع در لغت به معنای بدرقه کسی رفتن و یا در مراسم دفن اموات شرکت کردن و یا به‌قصد وداع به دنبال کسی راه افتادن و او را مشایعت کردن است‌. امام صادق علیه‌السلام به معلی بن خنیس فرمود: از ساده‌ترین حقوق برادران دینی این است که در تشیع جنازه آنان شرکت کنی‌.

و بر این تشییع چقدر ثواب نوشته‌اند مثلاً رسول خدا فرمودند: کسی که جنازه‌ای را تشییع کند هر قدمی که برمی‌دارد‌. تا زمانی که برگردد صد هزار هزار حسنه خواهد داشت و صد هزار هزار گناه از او محو می‌شود و صد هزار هزار درجه نزد خدا به دست می‌آورد و اگر بر میت نماز هم بخواند موقع مرگش صد هزار هزار ملائکه او را تشییع می‌کنند که همه آن‌ها برای او استغفار می‌کنند و اگر در دفن میت حاضر شود خداوند صد هزار هزار ملائک را مأمور می‌کند تا روز قیامت برای او طلب مغفرت کنند‌. تشییع‌جنازه از شرکت کردن در مراسم ختم مهم‌تر است‌. اگر نتوانستید مراسم‌های ختم را شرکت کنید حتماً تشییع را شرکت کنید‌.

توجه دارید که اسلام به تعامل با دیگران و زندگی مسالمت‌آمیز و رعایت حقوق هم بسیار سفارش کرده است و با انزوا و دور بودن از مردم جز در مواردی توصیه ندارد یکی از مصادیق ارتباط داشتن و الفت بین مؤمنین همین شرکت کردن در مراسم تشییع دوستان و نزدیکان است‌. امام باقر علیه‌السلام فرمودند: امیرالمؤمنین علیه‌السلام در هنگام شهادت به فرزندانش وصیت کرد: فرزندانم، با مردم چنان معاشرت کنید که اگر از بین آن‌ها غایب شدید به دیدار دوباره شما مشتاق گردند و اگر مردید بر شما بگریند‌.

همچنین باید توجه داشته باشیم که بسیارى از نیازهاى دینى و دنیوى ما با کمک دیگران برطرف می‌شود و بدون معاشرت با دیگران نتیجه مطلوب به دست نمى‌آید‌. بعلاوه دلداری و نزدیک شدن به شخص مصیبت‌زده و داغدار و همدردی با او می‌تواند ناراحتی درونی او را مقداری تسکین دهد‌. لذا اسلام مسلمانان را نسبت به این موضوع کاملاً تشویق کرده و در احادیث متعددی برای این عمل پاداش فراوان قرار داده است‌.

به چند مورداشاره می‌کنم‌. اولاً در تشییع اموات باید کاملاً به یاد مرگ و مسیری باشیم که همه طی خواهیم کرد نباید غفلت داشت‌. گاهی بعض اشخاص در همان مراسم باهم حرف می‌زنند، می‌خندند، با گوشی خود بازی می‌کنند و امثال این‌ها که اثر را از بین می‌برد‌.

در روایت دارد وقتی رسول خدا به دنبال جنازه‌ای می‌رفت، اندوه او را فرامی‌گرفت، بیشتر حدیث نفس می‌کرد و کمتر سخن می‌گفت‌. در فتوای فقها هم هست که مکروه است تشییع‌کننده به غیر ذکر و دعا و استغفار و مانند آن سخن بگوید، حتی در روایت دارد که بر فرد تشییع‌کنندۀ جنازه، سلام نکنید‌.

بعد در ثواب تشییع‌کنندگان که برای میت هم اثر دارد در روایت دارد امام صادق علیه‌السلام فرمود: چون مؤمن را در قبر می‌گذارند، او را ندا می‌کنند: اول عطایی که به تو دادیم بهشت است و اول عطایی که به تشییع‌کنندگان جنازه تو دادیم آمرزش گناهان آنان است‌. در بیان دیگری فرمود: اول تحفه‌ای که در قبر به مؤمن می‌دهند آن است که هرکس را همراه جنازه او بوده می‌آمرزند‌.

و در روایت دیگر فرمود: هرکه جنازه مؤمنی را همراهی کند تا او را دفن کنند، حق‌تعالی در قیامت هفتاد فرشته بر او می‌گمارد که او را همراهی کنند و برایش از قبر تا جایگاه حساب استغفار نمایند‌.

و فرمود: هرکه یک‌طرف جنازه را بگیرد، بیست‌وپنج گناه کبیره‌اش آمرزیده می‌شود و اگر چهار طرف را بگیرد از گناهانش خارج می‌شود‌. مستحب است کتف راستتان زیر کتف راست میت باشد‌. چند قدم بروید ۷، ۸ قدم بعد کتف راستتان زیر پای راست میت باشد‌. بعد برگردید کتف چپ زیر پای چپ و بروید جلو کتف چپ زیر کتف چپ میت باشد‌. این چهار مرحله را انجام بدهید‌.

البته عرض کردم مسائل مربوط به تجهیز میت فراوان است، از غسل و کفن و نماز و دفن و اعمالی که دارد که بسیار درس‌آموز است و فرصت بیان نیست‌. مثلاً همین‌که سفارش شده به قبرستان بروید و مردگان را زیارت کنید، از رسول خدا نقل شده که فرمودند: هر که بر قبرستان عبور کند و ۱۱ مرتبه سوره توحید را بخواند و ثوابش را به اموات آن قبرستان هدیه کند به تعداد آن مردگان اجر و پاداش می‌یابد‌.

خلاصه این بخش از زندگی را اسلام کرده است درس و عبرت و تنبه و اینکه غم از دست دادن عزیزان برای بازماندگان موجب رشد معنوی و اعراض از دنیازدگی و اتراف و اسراف باشد‌. لذا به ما گفتند چشمتان چشم عبرت گیر از همه موضوعات باشد که در اطرافتان واقع می‌شود‌.

جمله سومی که نوشته شده است این است که برای دیگران کفن تهیه کند که این هم باز درس دارد و غفلت را از انسان می‌گیرد‌؛ که بالاخره در این دنیا همیشگی نیستیم و خواهیم رفت‌. جمله آخر با قید حیات در نوبت بعد‌ ان‌شاءالله‌.

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم‌. اهل تقوا آرزو دارند اما مبتلا به طول امل نیستند‌. امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حکمت ۲۸۱ از حکم نهج‌البلاغه ۱۲ صفت از دوستی که قبلاً با ایشان همراه بوده را بیان فرموده که درس‌آموز است دوتا را نوبت قبل اشاره کردم‌.

سوم اینکه: «فَلَا یَشْتَهِی مَا لَا یَجِدُ» این دوست چیزى را که بدان دسترسى نداشت آرزو نمى‏کرد‌. «وَ لَا یُکْثِرُ اِذَا وَجَدَ» و اگر داشت زیاده‌روى نمى‏کرد‌. «وَ کَانَ اَکْثَرَ دَهْرِهِ صَامِتاً» در بیشتر اوقاتش ساکت بود‌. «فَاِنْ قَالَ بَذَّ الْقَائِلِینَ» و اگر سخن مى‏گفت، گویندگان را مغلوب مى‏کرد‌. «وَ نَقَعَ غَلِیلَ السَّائِلِینَ» و عطش پرسش‌کنندگان را فرومی‌نشاند‌؛ یعنی شخصیتی متخلق به اخلاق الهی بوده و در حقیقت میانه‌روی و قناعت در امور دنیوی داشته‌؛ و بااینکه از علوم مختلف بهره‌مند بوده تا از او سؤال نمی‌کردند ابتدا به سخن نمی‌کرده مگر به‌ضرورت.

۳۱ اردیبهشت مصادف با ۱۱ ذی‌القعده ولادت حضرت ثامن‌الحجج، امام رئوف، علی ‌بن ‌موسی‌الرضا علیه ‌آلاف التحیه والثناء را به همه شما اعزه گرامی تبریک و تهنیت عرض می‌کنم امیدوارم که همه ما از برکات وجودی آن حضرت بهره‌مند باشیم‌.

حضرت آقا چند روز پیش فرمودند: «جامعه‌ی شیعه، درزمینه‌ی معرفت ائمّه نقایص زیادی دارد»‌. این بیان ایشان به ما هشدار می‌دهد که در زمینه شناخت ‌ائمه‌ و شناساندن ایشان در سه ‌بعدی که فرمودند یعنی بعد معنوی و سبک زندگی و سیاست بیشتر از قبل کار کنیم، حتی در بعد معرفی به دنیا‌.

من در نوبت‌های قبل به مناسبت نکاتی را عرض کرده‌ام در این نوبت با توجه به اینکه در ماه ذی‌القعده قرار داریم که ماه استغفار و انابه است به نکته‌ای معنوی اشاره می‌کنم‌؛ و آن اینکه وقتی در کنار مضجع شریف امام رضا و حریم رضوی قرار می‌گیریم با یک بشارت بزرگ مواجه می‌شویم و آن اینکه خدای تعالی در زیارت امام رضا علیه‌السلام مغفرت عظیم خودش را قرار داده است‌. فقط به چند روایت تبرکاً اشاره کنم‌.

رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: به‌زودی پاره تن من در خراسان دفن می‌شود، هرکس که دچار گرفتاری و سختی است او را زیارت کند غم از او برداشته می‌شود و فرمودند: هیچ گناه‌کاری نیست که به زیارت او برود الا اینکه خداوند گناهان او را می‌آمرزد‌؛ و در ادامه دارد خداوند بر او بهشت را واجب کرده و جسدش را بر آتش حرام کرده است‌.

در روایت دیگر امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود: به‌زودی مردی از فرزندان من در سرزمین خراسان با سم مظلومانه به شهادت می‌رسد که اسم او اسم من و اسم پدرش اسم پسر عمران موسی علیه‌السلام است‌. پس هر کس او را در غربتش زیارت کند خداوند گناهان گذشته و آینده او را می‌آمرزد ولو ازنظر تعداد مثل عدد ستارگان و قطره‌های باران و برگ درختان باشد‌.

و روایت سوم از امام صادق علیه‌السلام که فرمود: کشته می‌شود از نوادگان من در سرزمین خراسان در شهری که به آن طوس می‌گویند هر کس او را با معرفت به حقش زیارت کند در روز قیامت دستش را می‌گیرم و داخل بهشت می‌کنم ولو از اهل کبائر باشد‌.

عارفا بحق هم چیز سنگینی نیست‌؛ یعنی بدانید که او امامی است که اطاعت از او بر شما واجب است؛ گفته این کار را نکنید، نکنید و گفته این کار را بکنید، بکنید‌. اگر این را توجه داشته باشید و عمل کنید عارفا بحقه به زیارت رفته‌اید‌.

می‌بینید که حریم امام رضا علیه‌السلام حریم استغفار است‌. لذا در دعایی که بعد از زیارت امام رضا وارد شده و تأکید شده که بعد زیارت ترک نشود مجموعه‌ای از انواع استغفار در آن قید شده است‌.

۳۰ اردیبهشت روز ملی جمعیت است‌. مسئله جوانی جمعیت و رفع موانع فرزند آوری و بعض تسهیلات اقتصادی را باید همه به‌طور جد دنبال کنند والا خسارت غیرقابل‌جبران خواهد شد‌. متأسفانه توجه به فرهنگ غرب در دوران سازندگی و قرض به‌شرط کنترل جمعیت و اجرای سیاست‌های مدنظر غربی‌ها و دور شدن از فرهنگ ناب اسلام و آداب‌ورسوم ایرانی در بحث حجاب و فرزند آوری صدمات فراوان فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی به کشور زد‌.

جوانی جمعیت تضمین‌کننده امنیت کشور در عرصه‌های اقتصادی و نظامی‌ و اجتماعی است‌. بحث کاهش جمعیت از قبل انقلاب شروع شد‌. من یادم هست ‌همین شعار صهیونیستی را آن موقع‌ روی ‌زبان‌ها انداخته بودند که فرزند کمتر زندگی بهتر اما بعد از انقلاب جلوی این مسیر گرفته شد؛ و امامین انقلاب به‌هیچ‌وجه و در هیچ مقطعی راضی به کاهش جمعیت نبودند‌. در هیچ بیانی شما نمی‌بینید حتی حضرت آقا‌. ولو ایشان می‌گوید که متوجه من است ولی خود ایشان این را هرگز تشویق و ترغیب نکرده‌.

تا اینکه بنای دولت سازندگی استقراض از بانک جهانی حدود مبلغ ۱۴۳ میلیون دلار شد؛ و آن‌ها هم شرط‌هایی گذاشتند که مثلاً رشد جمعیت به طول ۲۲ سال از ۵/۶ به ۴ برسد؛ اما متأسفانه آقایان در ۳ سال این کار را تمام کردند و شوربختانه امروز رشد جمعیت کشور نزدیک به ۱ است‌.

بحث آماری بخواهم بدهم مکدر می‌شوید‌. آمارها در فضاها هست می‌توانید نگاه کنید‌. بحث فقط یک‌بعدی نیست ابعاد مختلفی دارد‌. دشمن پشت سر قضیه قرار دارد در تشویقاتی که می‌کنند‌. دیده‌اید بنده یک کلمه درباره جمعیت که صحبت می‌کنیم ۳۰۰/۴۰۰ هزار بدوبیراه به من می‌گویند‌. آن‌ها حواسشان هست که دارند چه‌کار می‌کنند‌. در داخل باورها را تغییر دادند‌. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، اگر در ۵ سال پیش رو، گذشته جبران نشود در سیاه‌چاله جمعیتی خواهیم افتاد که نجات از آن ده‌ها سال طول خواهد کشید‌. خودشان میگویند ۱۵۰ سال طول می‌کشد‌.

الان بعضی از اقوام ایرانی منقرض شده‌اند‌. نمی‌گویم کدام قوم‌. دیگر نسلی ندارند‌. آن گویش را دیگر چند سال دیگر نخواهیم داشت‌. دشمن کارش را با دقت انجام داده‌. داخلی‌ها هم که تعدادیشان ایادی دشمن هستند با فشار این کار را پیش بردند‌.

توجه دارید که هر چه باروری کاهش یابد شاخص سالخوردگی افزایش می‌یابد و برای کشور تبعاتی در همه مسائل به وجود می‌آورد‌. دهه ۶۰ بیشترین جمعیت جوان را داشتیم الان آن‌ها تقریباً سنشان ۴۰ سال است چند وقت دیگر از باروری می‌افتند و بعدازآن دیگر رو به نزول بوده‌. نتیجه چه می‌شود؟ مهم‌ترین مشکل در کشور امنیت است‌. دچار تبعات امنیتی خواهیم شد‌.

جمعیت پیر توان کار ندارد و از طرف دیگر خودش رسیدگی می‌خواهد که یا خانواده‌ها باید انجام دهند یا دستگاه‌هایی متولی شوند و این در حالی است که نیروی کار لازم برای این مهم وجود نخواهد داشت‌؛ که اتفاقاً چند سال آینده آن دستگاه‌ها هم نیروی جوان ندارند که این کار را انجام بدهند؛ ولو پول هم داشته باشی ثروت هم داشته باشی کسی نیست تو را جمع کند‌.

مسئله فقط مسئله اینکه یک جوانی بچه بیاورد و بگوید بیشتر نمی‌توانم نیست‌. قصه مهم‌تر از این حرف‌هاست‌. تحمل هزینه هم بخواهد بکند باز دیگر نمی‌شود‌. بحث اینجا مفصل است و من باید با آمار و ارقام عرض کنم که در چه موقعیت حساسی قرار داریم و همه باید کمک کنند تا از این مرحله هم عبور شود‌. یکی از موارد مسئله سقط‌جنین است مفصل قبلاً عرض کرده‌ام‌. بسیار حساس است‌. در همین سال‌ها و همین هرروز تعداد سقطی که وجود دارد بلیه‌ای است که به جان کشورهای اسلامی به‌خصوص ایران افتاده‌. اگر مشکل سقط‌جنین حل شود بخش زیادی از چالش جمعیت حل خواهد شد‌. ما به بیش از ۳ میلیون و هفت‌صد و خورده‌ای هزار نفر در سال احتیاج به جمعیت داریم تا تعادل پیدا کند و بیش از یک‌میلیون و هفت‌صد هزار نفر سقط می‌شود؛ کاری با قسمت خلاف شرعش ندارم‌.

طبق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب مجلس شورای اسلامی، صداوسیما به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دستگاه‌هایی که جریان سازی می‌کند باید ۱۰ درصد از برنامه‌های خود را به موضوع فرزند آوری اختصاص دهد‌. سؤال این است که چرا به این مهم کمتر توجه می‌شود؟ چند برنامه که مستقیم پرداخته وجود دارد اما در سریال‌ها و فیلم‌ها که غیرمستقیم مطالب را القاء می‌کند مثل فیلم و سریال کمتر دیده می‌شود و متأسفانه به‌جای آن الگودهی طوری است که زوج‌های جوان اولاً رغبت به فرزند آوری ندارند‌؛ و بعد هم درگیر تجملات و زرق‌وبرق‌های دست‌وپا گیر که اجازه فرزند بیشتر را نمی‌دهد‌. باید برنامه‌هایی ساخته شود که باورهای غلطی که در این چند سال در جان افراد رخنه کرده از بین برود‌.

برای حل بحران جمعیت لازم است اقدام چندبعدی و چندلایه در سطوح مختلف قانون‌گذاری و اجرائی انجام شود‌؛ و لازم است در بعد فرهنگ‌سازی و ایجاد حس ضرورت در جامعه علی العجاله اقدام صورت گیرد‌. دستگاه‌های متولی در بحث‌های مختلف این مقوله ترک فعل را کنار بگذارند‌.

دوستان جوان، نیروهای حزب‌اللهی، شما که ولایی هستید، کسانی که می‌گویید آقا باید حکم جهاد بدهد، حکم به جهاد فرزند آوری داده شده است! چرا کوتاهی می‌کنید؟ کسانی که بی‌دلیل کوتاهی می‌کنند مقبول نیست‌.

 ۳ خرداد سالگشت عملیات غرورآفرین و بی‌نظیر الی بیت‌المقدس با رمز یا علی‌بن‌ابی‌طالب است که خرمشهر در این عملیات آزاد شد و به نام روز مقاومت، ایثار و پیروزی معنون شد‌. آن مقطع از تاریخ جنگ پر از درس‌هایی است که در زمان و مکان نمی‌گنجد و باید بادقت دنبال کرد و توضیح داد بخصوص وقتی عده‌ای اقدام به شیطنت و تحریف و انحراف و ایجاد شبهه دارند‌.

دفاع مقدس، یکی از نام‏آشناترین واژه‌ها در مجموعه حماسه‏هاى عزت‏آفرین ایران است‌. فرزندان رشید ایران اسلامى با بضاعت مادى ناچیز اما باصلابت و نور ایمان به مصاف کسانى رفتند که از ماشین‏هاى جنگى برخوردار بودند و تمام دنیا آنان را حمایت می‌کردند‌. لذا دفاع مقدس، نماد استقامت و سمبل پیروزى و از پیچیده‏ترین عرصه رقابت‏هاى جهانى به ‏شمار مى‏رود‌.

 ایران هرگز فزون‏خواهى و قدرت‏طلبى و جنگ‌طلبی نداشته است اما وقتی جنگ به او تحمیل شد هرگز تسلیم و ننگِ ذلت را نمی‌پذیرد و از کیان اعتقادی و سرزمینی خودش دفاع می‌کند‌. تجاوز عراق به ایران طولانى‏ترین و بى‏سابقه‏ترین جنگ متعارف قرن حاضر به شمار مى‏رود، جنگ جهانى اول و دوم، کمتر از هشت سال طول کشید‌.

تاریخ از هشت سال جنگ براى ایران، شرف و آزادگى و مقاومت و ایمان به خدا را در صفحات خود ثبت کرد و برای متجاوز و متحدان او جز به زشتى یاد نمی‌کنند‌. از ویژگی‌های دوران دفاع مقدس این است که هرچه مرور شود موجب کسالت نخواهد بود، بلکه هر بار جلوه‌ای دیگر از آن روشن می‌شود و هدایت‌گری می‌کند‌.

خوب است در گام دوم انقلاب و در این جنگ ترکیبی و پیچیده‌ای که در آن واقع شده‌ایم، نگاه گذرایی به دستاوردها داشته باشیم که برای تقویت عزم و اراده نسل امروز ما که در مسیر پیشرفت و اعتلا قرار دارد درس‌آموز خواهد بود‌.

 اول اینکه فراموش نکنیم در هر شرایطی دشمن داریم که برای نابودی ما و رسیدن به مقاصدش، ترفندهای بی‌شمار و نقشه‌های خطرناک، اعم از جنگ سخت و نرم و تحریم اقتصادی و به اقتضای زمان نوع خاصی را طراحی می‌کند‌.

دوم اینکه بدانیم فتنه‌گران داخلی زمینه را برای تجاوز دشمنان و بیگانگان فراهم می‌کنند‌. اگر اقدامات لیبرال‏ها و جریان نفاق نبود حمله عراق صورت نمی‌گرفت‌.

سوم اینکه اعتماد به جوانان مؤمن متعهد در کارهای بزرگ همیشه نتیجه‌بخش بوده است‌. فرماندهان جنگ که عملیات‌های بزرگی مثل ثامن‌الائمه، فتح المبین، بیت المقدس، خیبر، والفجر ۸ و کربلاى ۵ را خلق کردند همگی زیر سی سال داشتند‌.

چهارم اینکه با تدبیر می‌توان تهدید دشمن را به فرصت و غلبه بر او تبدیل کرد‌. امام فرمود: هرروز ما در جنگ برکتى داشته‏ایم که در همه صحنه‏ها از آن بهره جسته‏ایم‌. ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر کرده‏ایم، ما مظلومیت خویش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت کرده‏ایم، ما در جنگ به این نتیجه رسیده‏ایم که باید روى پاى خودمان بایستیم‌.

پنجم و مهم‌تر از همه اینکه هرچه شرایط سخت‌تر و کمبود بیشتر باشد با توکل و اعتماد بر خدا، اراده انسان‌های شجاع و با حمیت محکم‌تر شده و در مقابل دشمن مقاومت و ایستادگی و ایثار بیشتری خواهند داشت که نتیجه‌اش پیروزی است‌.

و این درس مهم را از راه و رسم زندگی شهدا می‌آموزیم که تنها راه نجات، حرکت در مسیری است که منجی بشریت خواسته است‌؛ و ما در آموزه‌های مهدوی داریم که در زمان ظهور امام عصر ارواحنا فداه بیت‌المقدس فتح و حکومت جهانی مستقر می‌شود و امروز ادامه مقاومت و ایثار در عملیات الی بیت‌المقدس و فتح خرمشهر را که رویکردی کاملاً ضد صهیونیستی داشت را در جهان اسلام و در محور مقاومت و مبارزه در عملیات بی‌نظیر طوفان الاقصی می‌بینیم که به فضل الهی مقدمات آزادی قدس شریف را فراهم خواهد کرد‌؛ و اسرائیل خبیث را برای همیشه از صفحه روزگار محو خواهد کرد‌.

دشمنان ما خواستند انقلاب را از صحنه خارج کنند اما ایران استقلال و اقتدار خودش را تثبیت کرد و ملت ایران به همه جهان آموخت که هرگونه تعرض به ارزش‌های الهی و تجاوز به خاک این سرزمین در هرکجای دنیا بى‏پاسخ نخواهد ماند‌.

ادامه عملیات الی بیت‌المقدس شد عملیات وعده صادق‌. درست است که این عملیاتی تنبیهی و محدود بود، اما تبیینی هم بود که به دشمن عنود و آمریکا و انگلیس و فرانسه و کشورهایی که صهیونیست‌های غاصب را کمک می‌کردند فهماند که ایران قدرت فرماندهی در هدایت پیچیده‌ترین و گسترده‌ترین عملیات پهپادی و موشکی را با پیشرفته‌ترین تجهیزات دارد و در دفاع از اسلام و انقلاب و ایران با هیچ‌کس شوخی ندارد‌.

امروز ایران الگوی ملت‌ها و انسان‌های آزاده برای مقابله با نظام سلطه است که تبلور آن را در اجتماعات گسترده در کشورهای غربی و اروپائی و اخیراً در تظاهرات دانشجویان می‌بینید که چگونه مثل شما بر اسرائیل ‌لعن ‌می‌فرستند‌.

خلاصه این‌که ایران ادعای دروغین حقوق بشری آمریکا را و مردود شدن سازمان ملل در دفاع از مظلوم را در دوران دفاع مقدس به جهان نشان داد‌؛ و از طرف دیگر ملت ایران الگوى جدیدى به نام مقاومت را به جهانیان عرضه داشت‌. الگویى که به نماد پیروزی حق بر نظام سلطه و استکبار مبدل شد‌. الگوى مقاومت ملت ایران از منطقه عبور کرد و سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داد و امروز ملت‏ها و دولت‏هاى جهان بر پایان حاکمیت نظام سلطه بر جهان تأکید دارند‌؛ و این یعنی فرهنگ انقلاب اسلامى جهانى شد‌. این همان است ‌که‌ رسول خدا فرمود مردمی از شرق قیام می‌کنند و به حضرت مهدی در برپائی حکومتش کمک می‌کنند‌. همان‌که رهبر معظم انقلاب فرمودند: انقلاب ما در حقیقت میراث على‌بن‌موسى‌الرضا است و مسیر به سمت تمدن جهانی امام عصر ارواحنا فداه است‌.

سالروز تألیف کتاب مفاتیح‌الجنان، مرحوم شیخ عباس قمی است‌. سالگشتش از ۱۰۰ سال گذشت‌. با این‌که تقاضاهایی از ایشان درباره تألیف کتاب دعا می‌شد می‌گفت بزرگان، کتاب دعا نوشته‌اند و دیگر نیازی به نوشتن من نیست، اما خداوند در دل ایشان الهام می‌کند که کتاب دعایی بنویسد و به حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها هدیه کند‌. لذا یکی از برکات خواندن مفاتیح‌الجنان این است که با هر دعایی که شخص می‌خواند، حضرت فاطمه زهرا سر سفره آسمانی و معنوی خودش از وی پذیرایی می‌کند‌؛ و این عنایت خاص حضرت زهرا، راز ماندگاری کتاب مفاتیح‌الجنان است‌.

راجع به تعطیلی شنبه هم نکته‌ای بود که باید با مقدمه عرض کنم وقت گذشته اما همانطور که کارشناسان می‌گویند استدلال آقایان موافق بر تعطیلی از جهات مختلف قابل خدشه است و آثاری که گفته می‌شود با این تعطیلی محقق نمی‌شود بلکه تبعات منفی دیگر دارد باید ببینیم شورای نگهبان چه‌ می‌فرمایند‌.

نکته استانی اینکه تشکر از همه عزیزان چه مردم و چه کاندیداهای محترم که تنور انتخابات را گرم کردید و مشارکت زیبایی را به وجود آوردید‌. بحمدالله در این دوره چه مرحله اول چه دوم مشارکت و رقابت و امنیت و سلامت، علیرغم بعض تخلفات، بسیار خوب بود‌. امیدواریم همه دوستان با همدلی و محبت کمک کنند تا استان در مسیر تعالی بیشتر و برطرف شدن کمبودهای ساختاری که دارد حرکت کند‌.

ارسال نظرات