۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۷۵۷۲۶۳

برگزاری نخستین جلسه تبیین و هم‌اندیشی طرح آموزش پژوهش‌محور جامعه الزهرا

برگزاری نخستین جلسه تبیین و هم‌اندیشی طرح آموزش پژوهش‌محور جامعه الزهرا
نشست توجیهی چگونگی انتخاب و نحوه گذراندن دروس آموزشی با شیوه پژوهش‌محور در سطوح ۲ و ۳ با حضور مسئولان و کارشناسان ستاد راهبری آموزش پژوهش‌محور برگزار شد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نشست توجیهی چگونگی انتخاب و نحوه گذراندن دروس آموزشی با شیوه پژوهش‌محور در سطوح ۲ و ۳  با حضور طلاب مقاطع تحصیلی عمومی و تکمیلی در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام آقای حسین‌زاده، استاد و کارشناس علمی طرح آموزش پژوهش‌محور به تببین اهمیت و ضرورت شیوه آموزش پژوهش‌محور در فرایند یادگیری و تحصیل طلاب جامعه الزهراء علیهاالسلام پرداخت و  تأکید کرد: برای رسیدن به اجتهاد و نظریه‌پردازی که هدف اصلی آموزش پژوهش‌محور در سطح ۴ است، می بایست در سطوح ۲ و ۳  بر دو محور تتبّع و تفکر متمرکز شد.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام تهرانی مسئول ستاد راهبری آموزش پژوهش‌محور در راستای تببین مراحل اجرایی این طرح، با عنایت به دو حدیث شریف در خصوص اهمیت تفقّه در دین و لوازم این تفقّه، بر ضرورت آموزش پژوهش‌محور در تمامی سطوح تحصیلی تأکید کرد و آن را به‌عنوان یکی از مهمترین سنت‌های اصیل حوزه‌های علمیه معرفی نمود.

وی رویکرد توجه به متن‌پژوهی به جای تمرکز صرف بر متن‌خوانی را برای تحقق آموزش فعال، پویا و نشاط‌آور لازم و ضروری دانست و در این رابطه ضمن اشاره به نقش بسیار مهم اساتید، افزود: خروجی این طرح پرورش مدرسان، محققان و مبلّغان موفق خواهد بود.

مسئول ستاد راهبری آموزش پژوهش‌محور در ادامه بیان داشت: این طرح به‌دنبال الزام طلاب به مقاله‌نویسی نیست؛ چراکه واحد درسی مقاله‌نویسی بطور جداگانه همین وظیفه را دنبال می‌کند، بلکه هدف این طرح آماده‌کردن طلبه برای مسأله‌یابی، حل مسأله و در نهایت، قدرت نقد و تحلیل آرای دیگران و نظریه‌پردازی است. البته فرایند طرح، به دلیل رویکرد مهارتی، به گونه‌ای است که به تدریج، طلبه را در عمل، به نوشتن تشویق می‌کند.

وی در ادامه سخنان خود ضمن بیان پیشینه این طرح در جامعه الزهرا علیهاالسلام تاکید کرد: پس از تدوین دستورالعمل و شیوه‌نامه اجرایی، این طرح برای سه نیمسال تحصیلی به‌صورت آزمایشی و محدود به‌اجرا گذاشته شد و ضمن بازخوردگیری و رفع موانع و اشکالات، در سال جدید تحصیلی با قوت و کیفیت بهتری دنبال خواهد شد.

در ادامه این نشست یکی از طلاب غیرایرانی، تجربه خود از این طرح را برای طلاب بیان کرد و گفت: در ابتدا ترس از نوشتن و قلم به دست گرفتن مشکل اصلی من بود، اما استاد با اجرای این روش در کلاس، این باور را در ما ایجاد کرد که می‌توانیم به کتب دیگر مراجعه و تحقیق کنیم و بنویسیم و این مساله کلاس را برای ما لذت‌بخش و شیرین کرده است.

در پایان این نشست، طلاب سؤالات خود را به صورت شفاهی و مکتوب مطرح کردند که به برخی از آنها پاسخ داده شد و راه‌های ارتباطی با کارشناسان طرح برای پاسخگویی به بقیه سؤالات و پیگیری امور مربوط به آموزش پژوهش محور معرفی گردید.

ارسال نظرات