۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۲۷۵۸۹۷

بررسی دغدغه ها و مشکلات ناشران جوان در گفت‌وگو با یک ناشر

خبرگزاری رسا ـ ناشر جوان در گفت‌وگو با خبرنگار رسا بر لزوم حمایت بیشتر دولت از کار کتاب تأکید کرد و افزود: نباید تمام توجه دولت به سینما باشد بلکه در حوزه فرهنگ در جوامع توسعه یافته کتاب از جایگاه بالایی برخوردار است و اهمیت فراوانی دارد.
کتاب

طاهر داستانی بنیسی مسؤول انتشارات علامه بنیسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت: انتشارات علامه بنیسی در سال 1356 تأسیس شد که در ابتدا به نام انتشارات طاهر و بعد به نام انتشارات بنیسش تغییر کرد که بیشتر در زمینه کتاب های مذهبی(قرآن و مفاتیح و ادعیه) و آثار آیت الله اسدالله بنیسی و همچنین پازل‌های مذهبی کودکانه و کتاب‌های داستانی درباره اهل بیت علیهم السلام فعالیت می‌کند.

 

وی هدف انتشارات را اشاعه فرهنگ اهل بیت علیهم السلام دانست و گفت: این انتشارات با ارائه کتب مذهبی و داستان‌های اهل بیت علیهم السلام با قیمت مناسب برای مخاطبان، سعی در اشاعه فرهنگ اهل بیت علیهم السلام دارد.

 

ناشر جوان با اشاره به این که دغدغه ناشران حوزه دین بیشتر یافتن منابع اصیل دین است، ابراز داشت: نویسندگان این حوزه کم شمار هستند و از طرف دیگر دولت هیچ حمایتی در این زمینه از ناشران نمی‌کند و فقط در ظاهر معافیت مالیاتی داده‌اند ولی در عمل هیچ حمایتی در بحث توزیع و ایجاد بازار پخش به ناشران نمی‌شود.

 

بنیسی با اشاره به زنجیره‌ای شدن کارهای کتاب در کشور گفت: برخی ناشران با تغییرات جزئی روی جلد و صفحه اول کتاب، قیمت‌های کزایی می‌زنند و با تخفیف دادن یک نوع عوام فریبی انجام می‌دهند و این کار باعث شده که ناشرانی که قیمت واقعی را می‌زنند و تخفیف واقعی هم می‌دهند متضرر شوند؛ که سبب ورشکستگی تعدادی از ناشران شده است و از بازار فرهنگ خارج شده‌اند و به سمت تجارت رفته‌اند.

 

وی دولت را به منزله پدر برای جامعه دانست و عنوان کرد: یک پدر کارهای زیادی می‌تواند برای فرزندان خود انجام دهد، دولت می‌تواند در هر شهر یک شهر کتاب به صورت دائم تأسیس کند تا مخاطبان بتوانند به راحتی در مورد کتاب اطلاعات کسب کنند و فرصت مقایسه قیمت‌ و کیفیت‌ را داشته باشند و در صورت تمایل بدون دغدغه کتاب را خریداری کنند.

 

مسؤول انتشارات علامه بنیسی در ادامه به بیان برخی مشکلات ناشران پرداخت و گفت: دغدغه اصلی ناشران خرید کاغذ است که بازار بسیار بی ثباتی دارد و قیمت آن در روز چند بار تغییر می‌کند و بعضاً ناشران مجبور می‌شوند کتاب را زیر قیمت تولید وارد بازار کنند.

 

وی افزود: انتقال نمایشگاه کتاب تهران از محل نمایشگاه های بین المللی به مصلای مشکلاتی را برای انتشارات کوچک به وجود آورده است؛ زیرا فضای بزرگ مصلی موجب خستگی و سردرگمی مراجعه کنندگان می‌شود و انگیزه رقابت را از بسیاری از ناشران گرفته است در حالی که در نمایشگاه بین المللی این مشکل وجود نداشت.

 

بنیسی با اشاره به این که در حوزه فرهنگ به سینما بیشتر توجه می‌شود و دولت کمتر به کتاب اهمیت می‌دهد، افزود: این کم توجهی به جامعه هم سرایت کرده و شاهد بی‌میلی مردم نسبت به کتاب و کتاب خوانی هستیم.

 

وی با تأکید بر این که باید ارزشهای اسلامی و ایرانی ترویج و حمایت شود، افزود: برای یک پازل مذهبی حدود یک سال باید دوندگی کرد تا بشود مجوز گرفت اما تا یک پازل سیندرلا را روی میز اداره فرهنگ و ارشاد می گذاریم تأیید می‌شود./843/ت302

ارسال نظرات